Blog

E-commerce a sprzedaż do Wielkiej Brytanii towarów w 2021 roku

Branża e-commerce jest to po prostu e-handel. Sprzedaż odbywa się kanałami internetowymi poprzez złożenie zamówienia, ustalenie sposobu zapłaty i odbioru towaru przez nabywcę. Jest to najbardziej dynamiczna branża ostatnich lat. Nic więc dziwnego, że początek 2021 roku przyniósł wiele pytań w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie dokonywali transakcji poza UE czują się zagubieni i trudno im odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości. Ponadto w niektórych obszarach wprowadzono nieco odmienne regulacje od tych obowiązujących w handlu z krajami trzecimi. Jak zawsze w takich sytuacjach służymy pomocą i wsparciem. Dzisiaj w publikacji ogólne informacje, na czym polegają zmiany w transakcjach handlowych ze Zjednoczonym Królestwem.

Sprzedaż przez platformy e-commerce

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe korzystają z różnych kanałów dystrybucji towarów. Może to być sprzedaż bezpośrednia przez sklep internetowy lub rejestracja i sprzedaż za pośrednictwem platform sprzedażowych, z których najbardziej popularne są: Amazon, Alibaba, Ebay.

Dla nas kwestią zasadniczą będzie ustalenie, w jaki sposób mają postępować przedsiębiorcy, którzy będą dokonywali transakcji z Wielką Brytanią (GB) w 2021 roku? Jak się okazuje przy transakcjach zawieranych z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej w GB kluczowa będzie wartość zamówienia.

Graniczna kwota 135 funtów

Pisaliśmy już o tym, że od 1 stycznia 2021 roku dostawa towarów do GB będzie traktowana jak eksport towarów do kraju trzeciego natomiast zakup towarów z GB jak import towarów. Problematyczna staje się kwestia sprzedaży na rzecz konsumentów (B2C) jeżeli kwota transakcji nie przekracza 135 funtów. W takim przypadku polski przedsiębiorca powinien dopełnić następujących formalności:

  • dokonać rejestracji jako podatnik VAT w GB,
  • znać stawki podatku VAT dla oferowanego towaru w GB i naliczyć VAT do sprzedawanego towaru,
  • prowadzić ewidencję towarów będących przedmiotem transakcji z GB,
  • dokonywać kwartalnych rozliczeń takich transakcji w brytyjskich organach podatkowych.

Sprzedaż towarów na rzecz konsumenta w Wielkiej Brytanii będzie opodatkowana podatkiem VAT w momencie sprzedaży. Polski przedsiębiorca dokonujący takich transakcji będzie miał obowiązek naliczenia podatku VAT według stawki brytyjskiej. Konsument brytyjski powinien być poinformowany o wszystkich opłatach związanych z zakupem, jak również o przysługujących mu pozostałych prawach, w tym prawach konsumenckich.

Powyżej kwoty 135 funtów (wartość towaru bez kwoty transportu czy ubezpieczenia) dostawa będzie rozliczana na takich samych zasadach jak w przypadku eksportu do innego kraju trzeciego.

Sprzedaż przez platformy e-commerce

W przypadku, gdy polski przedsiębiorca wybierze jedną z platform e-commerce, na której będzie dokonywał transakcji handlowych, wówczas musi postępować zgodnie z zasadami tam obowiązującymi. Co do zasady podatek VAT według stawki brytyjskiej będzie odprowadzany przez platformę do GB, ale to nie zmienia faktu, że polski przedsiębiorca powinien dokonać rejestracji do VAT w Wielkiej Brytanii. Przypominamy, że takie procedury obowiązują przy sprzedaży o wartości towaru do 135 funtów.

Wysyłka towarów

Każda transakcja sprzedaży i wysyłki towaru z Polski do Wielkiej Brytanii musi być potwierdzona dokumentem wywozu przez Urząd Celny. Sposób zgłoszenia w deklaracji celnej będzie zależał od tego, z jakich usług będzie korzystał polski przedsiębiorca. Jeżeli wysyłki będzie dokonywała Poczta Polska, to wymagane jest załączenie wypełnionej deklaracji celnej. Natomiast jeśli wysyłka będzie dokonywana przez firmy kurierskie, to deklarację celną może wypełnić przewoźnik na podstawie danych przekazanych przez przedsiębiorcę:

  • upoważnienie do reprezentowania przedsiębiorcy przed urzędem celnym,
  • numer EORI,
  • wartość nadawanej przesyłki,
  • inne informacje wymagane przez przewoźnika.

Prawa konsumenta

Polski przedsiębiorca nie może zapominać, że prawa konsumenta obejmują również nabywcę z innego kraju czy to w UE, czy poza UE, dotyczy to również Wielkiej Brytanii. W tym zakresie mogą być wykorzystane regulacje obowiązujące w Polsce, ale jeżeli okazałoby się, że w kraju nabywcy obowiązują korzystniejsze przepisy to polski dostawca musi się do nich zastosować i uwzględnić np. dłuższy okres na złożenie reklamacji.

Podsumowanie

Obowiązki polskiego przedsiębiorcy związane ze sprzedażą towarów do Wielkiej Brytanii na rzecz konsumenta będą zależały od wartości dokonywanych transakcji:

  1. Sprzedaż towarów o wartości do 135 funtów na rzecz konsumenta polski przedsiębiorca ma następujące obowiązki:
    • musi dokonać rejestracji do VAT w Wielkiej Brytanii,
    • nalicza VAT według stawki brytyjskiej i odprowadza podatek do fiskusa w GB,
    • składa kwartalne rozliczenia w VAT w GB,
    • gromadzi i przechowuje przez okres 6 lat dokumenty związane z tymi transakcjami.
  2. Sprzedaż towarów powyżej 135 funtów wówczas transakcja rozliczana jest jak eksport towarów. Wysyłka musi być potwierdzona przez urząd celny, aby przedsiębiorca mógł zastosować 0% stawkę podatku VAT.

Opisane zasady obejmują dostawę towarów dokonywaną zarówno bezpośrednie ze sklepu internetowego lub za pośrednictwem platformy e-commerce typu Amazon czy Ebay z tą różnicą, że w pierwszym przypadku podatek VAT nalicza i płaci do organu podatkowego GB polski przedsiębiorca, a w drugim przypadku platforma w imieniu polskiego przedsiębiorcy. Jak widać branża e-commerce została zaskoczona tymi nowymi regulacjami. Rejestracja do podatku VAT w innym kraju wymaga zatrudnienia przedstawiciela podatkowego, co wiąże się z dodatkowymi obciążeniami finansowymi. Składanie deklaracji celnych przy każdej wysyłce również nie ułatwia sprawy, a do tego wydłuża cały proces.

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

9 minut temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

3 godziny temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

3 godziny temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

4 dni temu