VAT na Słowacji – kompletny przewodnik. Stawki, rejestracja, deklaracje

Wysyłasz towary na rzecz klientów ze Słowacji? Sprawdź, czy powinieneś się rejestrować do słowackiego systemu VAT i jakie są stawki VAT na Słowacji.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Słowacka ustawa o VAT zawiera większość wytycznych dla zagranicznych firm, które muszą zarejestrować się do celów podatku VAT i wypełniać lokalne deklaracje VAT. Słowackie przepisy dotyczące VAT są zgodne z wymogami unijnymi.

Kiedy należy się zarejestrować do VAT na Słowacji?

Jeżeli zagraniczna firma dostarcza towary lub świadczy usługi w Słowacji, może być zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku VAT. Typowe przypadki, w których jest to wymagane, obejmują m.in.:

  • import towarów do Europy przez Słowację,
  • zakup i sprzedaż towarów w Republice Słowackiej,
  • przechowywanie towarów w ramach umowy składu konsygnacyjnego w Republice Słowackiej w celu sprzedaży lokalnym klientom,
  • sprzedaż przez Internet konsumentom słowackim po przekroczeniu 10 000 euro obrotu na rzecz zagranicznych konsumentów.

Po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, osoba zagraniczna jest zobowiązana do dostarczania do urzędu skarbowego dokumentów (deklaracji podatkowej, informacji podsumowującej, raportu z kontroli i innych) wyłącznie drogą elektroniczną.

Progi rejestracyjne do VAT na Słowacji

Dla zagranicznych firm prowadzących działalność handlową na Słowacji, które są zarejestrowane jako podatnicy VAT/GST/Tax w swoim kraju, próg rejestracji VAT wynosi zero.

Dla firm zarejestrowanych w UE do VAT, które sprzedają towary przez Internet konsumentom na Słowacji, próg rejestracji do VAT (sprzedaż na odległość) wynosi 10 000 euro.

Aby się zarejestrować do słowackiego VAT, należy wypełnić odpowiednie formularze (w języku słowackim) oraz złożyć wraz z nimi:

  • certyfikat VAT potwierdzający, że firma jest zarejestrowana jako podatnik VAT w innym miejscu w UE – jeśli ma zastosowanie,
  • oryginał wyciągu (potwierdzony notarialnie lub pieczęcią sądu) z krajowego rejestru handlowego firmy, przetłumaczony na język słowacki przez tłumacza urzędowego.

Deklaracje VAT na Słowacji

Każda firma zarejestrowana w słowackim urzędzie skarbowym jako nierezydent VAT musi zgłaszać transakcje podlegające opodatkowaniu za pomocą okresowych raportów, zwanych deklaracjami.

Domyślnym okresem rozliczeniowym na Słowacji jest jeden miesiąc kalendarzowy. Firmy, których obrót w poprzednim roku kalendarzowym wyniósł mniej niż 100 000 euro mogą zdecydować się na składanie deklaracji kwartalnych. Nowo zarejestrowane firmy muszą składać miesięczne deklaracje przez dwanaście miesięcy od rejestracji, niezależnie od obrotu.

Deklaracja podatkowa VAT przez podmiot zagraniczny powinna być złożona do 25 dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc lub kwartał, jeśli:

  • z deklaracji wynika podatek do zapłaty,
  • dokonano wewnątrzwspólnotowej dostawy lub eksportu towarów w Republice Słowackiej,
  • podatnik brał udział w handlu trójstronnym jako pierwszy klient,
  • podatnik stosuje odliczenie podatkowe.

W określonych przypadkach należy jeszcze złożyć deklarację kontrolną i deklarację podsumowującą.

W przypadku słowackiego podatku VAT obowiązuje pięcioletni okres przedawnienia.

Raport Księga VAT (odpowiednik JPK)

Firmy na Słowacji są zobowiązane do składania tzw. raportów z księgi VAT, które zawierają szczegóły faktur sprzedażowych i kosztowych dla każdego okresu VAT.

Raporty składa się do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego (miesiąca lub kwartału).

Niezłożenie raportu może skutkować nałożeniem kary w wysokości do 10 000 euro. Ponadto powtarzające się niezłożenie raportu z Księgi VAT może skutkować nałożeniem kary w wysokości do 100 000 EUR.

Co powinna zawierać słowacka faktura?

Faktury muszą zawierać przede wszystkim:

  • datę wystawienia,
  • unikalny, kolejny numer,
  • numer VAT dostawcy,
  • pełną nazwę i adres dostawcy i nabywcy,
  • pełny opis dostarczonych towarów lub usług,
  • szczegóły dotyczące ilości towarów lub zakresu świadczonych usług,
  • datę dostawy, jeśli różni się od daty wystawienia,
  • wartość netto,
  • stawkę VAT,
  • wartość brutto.

W przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych, słowacka faktura VAT musi być wystawiona do 15 dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy.

W przypadku wszystkich innych transakcji, fakturę należy wystawić w ciągu 15 dni od daty dokonania dostawy.

Faktury muszą być przechowywane przez 10 lat Słowacja, podobnie jak wszystkie państwa członkowskie UE, zezwala obecnie na używanie faktur elektronicznych po spełnieniu odpowiednich warunków.

Stawki VAT na Słowacji

Słowackie stawki VAT kształtują się następująco:

 
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
20%standardowa
  • wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
10%obniżona
  • niektóre artykuły spożywcze;
  • niektóre produkty farmaceutyczne;
  • część sprzętu medycznego dla osób niepełnosprawnych;
  • książki (z wyłączeniem e-booków)
  • hotele i zakwaterowanie
0%zerowa
  • wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy transport pasażerski

Tylko trzy stawki VAT to dość niestandardowe rozwiązanie. Większość krajów UE ma 4, a nawet 5 różnych stawek, z wyjątkiem Danii, w której występują tylko 2 poziomy. Przeczytaj więcej o systemie VAT w Danii.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Kiedy należy się zarejestrować do VAT na Słowacji?

    Jeżeli zagraniczna firma dostarcza towary lub świadczy usługi w Słowacji, może być zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku VAT.

  2. 🔸VAT w Słowacji - jak się zarejestrować?

    Aby się zarejestrować do słowackiego VAT, należy wypełnić odpowiednie formularze (w języku słowackim) oraz złożyć wraz z nimi: certyfikat VAT potwierdzający, że firma jest zarejestrowana jako podatnik VAT w innym miejscu w UE – jeśli ma zastosowanie oraz oryginał wyciągu (potwierdzony notarialnie lub pieczęcią sądu) z krajowego rejestru handlowego firmy, przetłumaczony na język słowacki przez tłumacza urzędowego.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce