|
|
4 minut czytania

VAT w Danii – kompendium. Stawki, progi rejestracyjne

Wysyłasz towary na rzecz klientów z Danii? Sprawdź, czy musisz się zarejestrować w duńskim systemie VAT. W naszym tekście znajdziesz informacje o stawkach VAT w Danii, progach rejestracyjnych, momencie powstania obowiązku podatkowego i wiele innych.

VAT w Danii

VAT w Danii - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Dania wprowadziła VAT (a więc podatek od wartości dodanej) już w 1967 roku. Zdecydowano wówczas o wycofaniu wcześniejszego systemu podatku od sprzedaży. Obecnie duński VAT znany jest lokalnie jako Merværdiafgiftsloven (Momsloven).

Ustawa z 1994 roku, którą wprowadzono w Danii, zawiera przepisy dotyczące miejscowego podatku VAT. Kolejne wskazówki oraz wszelkiego rodzaju poprawki czy nowelizacje publikowane są w kwartalnych biuletynach. Wydaje je duński Centralny Urząd Ceł i Podatków.

Europejska Dyrektywa VAT, podobnie jak wśród pozostałych państw członkowskich UE, jest podstawą wdrażania przepisów dotyczących podatku VAT w Danii. Reguluje się w ten sposób ramy duńskiej rejestracji VAT, a także wszelkich deklaracji, zgodności, Intrastat i innych powiązanych deklaracji.

Czy powinieneś zarejestrować się do duńskiego VAT?

Dostarczając towary lub świadcząc usługi lokalnie, duńskie władze mogą wymagać od danej firmy (nie będącej rezydentem) rejestracji na poczet duńskiego podatku VAT. Sytuacje, w których taki proces jest niezbędny są typowe dla większości krajów UE i dotyczą:

  • importu towarów przez Danię w obrębie Unii Europejskiej,
  • kupna i sprzedaży (handlu) towarów na terenie Danii,
  • sprzedaży zmagazynowanego towaru poprzez wykorzystanie magazynów konsygnacyjnych,
  • sprzedaży zmagazynowanego towaru poprzez wykorzystanie magazynów konsygnacyjnych,
  • wysyłki (sprzedaży) lub nabycia (zakupu) towarów pochodzących z któregoś z innych krajów UE,
  • sprzedaży internetowej towarów konsumentom z innego kraju po przekroczeniu 10.000 euro z danej sprzedaży,
  • organizacji i prowadzenia płatnych konferencji, imprez na żywo, wystaw itp.
  • firm nie podlegających opodatkowaniu VAT, jednocześnie prowadzącym działalność w Danii w ramach zasady odwrotnego obciążenia, samodzielnej dostawy towarów.

Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42 000 zł (łącznie dla wszystkich krajów) – zamiast rejestrować się do duńskiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Rejestracja do VAT-OSS krok po kroku

Od kiedy UE wprowadziła w 2010 roku pakiet VAT, rejestracja jest konieczna wyłącznie w przypadku ograniczonej liczby przypadków.

Duńskie stawki VAT

Każda zagraniczna firma musi stosować duńskie stawki podatku VAT, jeżeli są zarejestrowane w Danii. W momencie, gdy przedsiębiorca nie dopełni tego obowiązku, firma będzie zobowiązana do zapłaty VAT w niepełnej wysokości. Unia Europejska ustala ramy tych stawek (np. w przypadku minimalnej stawki wynoszącej 15%). Dania ma jednak swobodę w ustalaniu standardowej stawki, a także większości stawek obniżonych.

Zgodność z duńskim podatkiem VAT

Firmy zagraniczne, które nie są zarejestrowane w Danii jako rezydenci podatkowi, objęte są szeregiem zasad, których muszą przestrzegać. Tyczy się to zakresu prowadzenia ksiąg i naliczania stawek VAT. Tyczy się to:

  • wystawiania faktur z danymi ujawniającymi, które są określone w duńskiej ustawie o VAT,
  • prawidłowego fakturowania klientów za towary lub usługi zgodnie z miejscowymi przepisami dotyczącymi VAT w momencie dostawy,
  • korzystania z e-faktur i zatwierdzania ich przez klientów,
  • przetwarzania not kredytowych oraz innych korekt,
  • stosowania zatwierdzonych kursów walut zagranicznych.

Co to jest moment powstania obowiązku podatkowego dla duńskiego podatku VAT?

Moment powstania obowiązku podatkowego (a więc czasu dostawy) w Danii określony jest zasadami. Płatności do urzędu skarbowego należy dokonać 10 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego (miesięcznego lub kwartalnego) VAT.

W przypadku większości towarów jest to moment dostawy lub przeniesienia własności. Jeżeli chodzi o usługi – będzie to moment zakończenia świadczenia usługi.

Deklaracje VAT One Stop Shop (OSS)

Celem uproszczenia wymogów VAT, które dotyczą sprzedaży B2C, a także, by złagodzić wynikającą z tego konieczność rejestracji VAT niezależnie od miejsca, w którym przebywają klienci, zdecydowano o wprowadzeniu jednego portalu internetowego dedykowanego składaniu deklaracji VAT One-Stop-Shop (VAT OSS). Umożliwia on złożenie kwartalnych deklaracji obejmujących wszystkie kraje UE.

Firmy działające na terenie UE mogą zarejestrować się na portalu w tym kraju UE, w którym zajmują się prowadzeniem działalności. Kiedy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, uzyska się w ten sposób dostęp do portalu internetowego pierwszego dnia kwartału następującego po przyznaniu rejestracji. Grupy VAT także mogą ubiegać się o rejestrację pod jednym numerem.

Stawki VAT w Danii

STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
25% standardowa
  • wszystkie towary i usługi nieobjęte zerową stawką VAT
0% zerowa
  • gazety i czasopisma (ukazujące się częściej niż raz w miesiącu);
  • transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy
  • usługi medyczne
  • usługi finansowe i ubezpieczenia,
  • sprzedaż niektórych nieruchomości
  • profesjonalne trenowanie innych

Tylko dwie stawki VAT to dość niestandardowe rozwiązanie – w większości przypadków są to cztery, a nawet pięć stawek. Dość prosty system VAT występuje również na Słowacji – stawka standardowa, obniżona i zerowa. Przeczytaj więcej o VAT na Słowacji..

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie