Słowacka ustawa o VAT zawiera większość wytycznych dla zagranicznych firm, które muszą zarejestrować się do celów podatku VAT i wypełniać lokalne deklaracje VAT. Słowackie przepisy dotyczące VAT są zgodne z wymogami unijnymi.
Kiedy należy się zarejestrować do VAT na Słowacji?
Jeżeli zagraniczna firma dostarcza towary lub świadczy usługi w Słowacji, może być zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku VAT. Typowe przypadki, w których jest to wymagane, obejmują m.in.:
- import towarów do Europy przez Słowację,
- zakup i sprzedaż towarów w Republice Słowackiej,
- przechowywanie towarów w ramach umowy składu konsygnacyjnego w Republice Słowackiej w celu sprzedaży lokalnym klientom,
- sprzedaż przez Internet konsumentom słowackim po przekroczeniu 10 000 euro obrotu na rzecz zagranicznych konsumentów.
Po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, osoba zagraniczna jest zobowiązana do dostarczania do urzędu skarbowego dokumentów (deklaracji podatkowej, informacji podsumowującej, raportu z kontroli i innych) wyłącznie drogą elektroniczną.
Progi rejestracyjne do VAT na Słowacji
Dla zagranicznych firm prowadzących działalność handlową na Słowacji, które są zarejestrowane jako podatnicy VAT/GST/Tax w swoim kraju, próg rejestracji VAT wynosi zero.
Dla firm zarejestrowanych w UE do VAT, które sprzedają towary przez Internet konsumentom na Słowacji, próg rejestracji do VAT (sprzedaż na odległość) wynosi 10 000 euro.
Aby się zarejestrować do słowackiego VAT, należy wypełnić odpowiednie formularze (w języku słowackim) oraz złożyć wraz z nimi:
- certyfikat VAT potwierdzający, że firma jest zarejestrowana jako podatnik VAT w innym miejscu w UE – jeśli ma zastosowanie,
- oryginał wyciągu (potwierdzony notarialnie lub pieczęcią sądu) z krajowego rejestru handlowego firmy, przetłumaczony na język słowacki przez tłumacza urzędowego.
Deklaracje VAT na Słowacji
Każda firma zarejestrowana w słowackim urzędzie skarbowym jako nierezydent VAT musi zgłaszać transakcje podlegające opodatkowaniu za pomocą okresowych raportów, zwanych deklaracjami.
Domyślnym okresem rozliczeniowym na Słowacji jest jeden miesiąc kalendarzowy. Firmy, których obrót w poprzednim roku kalendarzowym wyniósł mniej niż 100 000 euro mogą zdecydować się na składanie deklaracji kwartalnych. Nowo zarejestrowane firmy muszą składać miesięczne deklaracje przez dwanaście miesięcy od rejestracji, niezależnie od obrotu.
Deklaracja podatkowa VAT przez podmiot zagraniczny powinna być złożona do 25 dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc lub kwartał, jeśli:
- z deklaracji wynika podatek do zapłaty,
- dokonano wewnątrzwspólnotowej dostawy lub eksportu towarów w Republice Słowackiej,
- podatnik brał udział w handlu trójstronnym jako pierwszy klient,
- podatnik stosuje odliczenie podatkowe.
W określonych przypadkach należy jeszcze złożyć deklarację kontrolną i deklarację podsumowującą.
W przypadku słowackiego podatku VAT obowiązuje pięcioletni okres przedawnienia.
Raport Księga VAT (odpowiednik JPK)
Firmy na Słowacji są zobowiązane do składania tzw. raportów z księgi VAT, które zawierają szczegóły faktur sprzedażowych i kosztowych dla każdego okresu VAT.
Raporty składa się do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego (miesiąca lub kwartału).
Niezłożenie raportu może skutkować nałożeniem kary w wysokości do 10 000 euro. Ponadto powtarzające się niezłożenie raportu z Księgi VAT może skutkować nałożeniem kary w wysokości do 100 000 EUR.
Co powinna zawierać słowacka faktura?
Faktury muszą zawierać przede wszystkim:
- datę wystawienia,
- unikalny, kolejny numer,
- numer VAT dostawcy,
- pełną nazwę i adres dostawcy i nabywcy,
- pełny opis dostarczonych towarów lub usług,
- szczegóły dotyczące ilości towarów lub zakresu świadczonych usług,
- datę dostawy, jeśli różni się od daty wystawienia,
- wartość netto,
- stawkę VAT,
- wartość brutto.
W przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych, słowacka faktura VAT musi być wystawiona do 15 dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy.
W przypadku wszystkich innych transakcji, fakturę należy wystawić w ciągu 15 dni od daty dokonania dostawy.
Faktury muszą być przechowywane przez 10 lat Słowacja, podobnie jak wszystkie państwa członkowskie UE, zezwala obecnie na używanie faktur elektronicznych po spełnieniu odpowiednich warunków.
UWAGA!
Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wysyłkowej przez internet dla konsumentów w Słowacji po przekroczeniu 10 000 euro obrotu mogą zarejestrować się do VAT OSS i składać jedną deklarację VAT obejmującą wszystkie państwa członkowskie, a także opłacać podatek zagraniczny do “jednego koszyka” – wg stawek kraju nabywcy. Wtedy nie muszą stosować słowackich zasad podatkowych, za wyjątkiem stosowania zagranicznej stawki VAT.
W przypadku braku rejestracji do VAT OSS należy stosować wszystkie reguły obowiązujące w Słowacji – jednak tylko w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Stawki VAT na Słowacji
Słowackie stawki VAT kształtują się następująco:
20% | standardowa |
|
10% | obniżona |
|
0% | zerowa |
|
Tylko trzy stawki VAT to dość niestandardowe rozwiązanie. Większość krajów UE ma 4, a nawet 5 różnych stawek, z wyjątkiem Danii, w której występują tylko 2 poziomy. Przeczytaj więcej o systemie VAT w Danii.
Cała firma
w jednym miejscu?
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
- Osobista księgowa
- Fakturowanie
- Dokumenty
- Rozliczenia
- E-commerce
- Raporty
Najważniejsze pytania
-
Kiedy należy się zarejestrować do VAT na Słowacji?
Jeżeli zagraniczna firma dostarcza towary lub świadczy usługi w Słowacji, może być zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku VAT. -
VAT w Słowacji - jak się zarejestrować?
Aby się zarejestrować do słowackiego VAT, należy wypełnić odpowiednie formularze (w języku słowackim) oraz złożyć wraz z nimi: certyfikat VAT potwierdzający, że firma jest zarejestrowana jako podatnik VAT w innym miejscu w UE – jeśli ma zastosowanie oraz oryginał wyciągu (potwierdzony notarialnie lub pieczęcią sądu) z krajowego rejestru handlowego firmy, przetłumaczony na język słowacki przez tłumacza urzędowego.
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.