Księgowanie dostawy towarów i materiałów przed fakturą
Jak zaksięgować dostawę towarów lub materiałów handlowych, gdy faktura jeszcze nie dotarła? Odpowiedź znajdziesz w naszym tekście, poświęconym tzw. fakturze w drodze.
Każdy przedsiębiorca może znaleźć się w sytuacji, kiedy to zakupione przez niego towary handlowe lub materiały podstawowe zostaną dostarczone zanim otrzyma on fakturę potwierdzającą ich zakup. Mówi się wówczas o fakturze w drodze. Jak należy dokonać rozliczenia takiego zdarzenia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Zakup materiałów i towarów według rozporządzenia o KPiR
Zgodnie z par. 16 ust. 1 rozporządzenia MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, otrzymanie materiałów podstawowych, a także towarów handlowych powinno zostać potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Co więcej, jeżeli materiał podstawowy lub towar handlowy został dostarczony przed otrzymaniem faktury, wówczas przedsiębiorca powinien sporządzić szczegółowy opis otrzymanej dostawy.
WAŻNE!
W art. 22 ust. 6b ustawy o PIT znajdziemy informację na temat momentu poniesienia kosztu – jest to dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania danego kosztu. Zapis ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów.
Opis dostawy materiałów podstawowych lub towarów
Wspomniany wyżej opis otrzymanej dostawy towarów handlowych lub materiałów podstawowych powinien zawierać przede wszystkim:
imię, nazwisko (firmę) oraz adres dostawcy,
ilość, rodzaj, cenę jednostkową oraz wartość materiału (lub towaru handlowego).
Jeżeli wraz z dostawą przedsiębiorca otrzyma jej specyfikację od dostawcy (np. dokument WZ), na której będą zawarte ww. dane, wówczas nie musi on tworzyć dodatkowego opisu.
Faktura w drodze – zapis w KPiR
Na podstawie tak stworzonego opisu (potwierdzonego datą i podpisem osoby przyjmującej dostawy) przedsiębiorca powinien dokonać zapisu w kol. 10 KPiR, w dacie dostawy materiałów podstawowych lub towarów handlowych. Dokument ten stanowi bowiem dowód zakupu, który powinien zostać połączony z otrzymaną później fakturą (jeżeli dostawa faktury).
Rozbieżności między opisem dostawy a faktura zakupu
Przy księgowaniu na podstawie opisu dostawy materiałów podstawowych lub towarów handlowych może zdarzyć się, że informacje posiadane przez przedsiębiorcę w momencie dostawy nie były kompletne i wartość faktury różni się od wartości wykazanej wcześniej w KPiR. W takiej sytuacji podatnik powinien zaksięgować wspomnianą różnicę do księgi przychodów i rozchodów w dacie otrzymania faktury.
WAŻNE!
VAT od takiej dostawy wykazuje się dopiero w momencie otrzymania faktury – zgodnie z ustawą o VAT odliczenia tego podatku możemy dokonać dopiero po spełnieniu dwóch warunków: powstania obowiązku podatkowego u dostawcy oraz otrzymania faktury.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Dzień dobry,
Jeśli towary zostały zaksięgowane na podstawie opisu w marcu na kwotę 1000 zł, a faktura została wystawiona i otrzymana w kwietniu na kwotę 900 zł, to kwota 100 zł zmniejszy koszty uzyskania przychodu marca czy kwietnia?
Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź.
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Pakowanie zamówień w e-commerce to już nie tylko kwestia logistyki. Dziś to także sposób na budowanie relacji, wywoływanie emocji i wzmacnianie marki – od pierwszego spojrzenia na pudełko aż po ostatnie rozdarcie papieru. W tym artykule sprawdzimy, jak pakować zamówienia, by zamienić je w niezapomniane doświadczenie i sprawić, że klienci chętnie opowiedzą o tym światu.
Zastanawiasz się jak dokumentować koszty w działalności nierejestrowanej? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat i pokażemy jak należy je wykazać w rozliczeniu rocznym.
Zawarcie umowy z kontrahentem stanowi dla wielu przedsiębiorców niemałe wyzwanie, ponieważ wymaga uwzględnienia licznych zapisów – od precyzyjnego określenia przedmiotu współpracy, przez ustalenie terminów, aż po kwestie wynagrodzenia i odpowiedzialności za realizację umowy. Tym bardziej skomplikowane staje się to w handlu zagranicznym, gdzie dochodzą różnice językowe, odmienne systemy prawne oraz wiele innych istotnych pytań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Dzień dobry,
Jeśli towary zostały zaksięgowane na podstawie opisu w marcu na kwotę 1000 zł, a faktura została wystawiona i otrzymana w kwietniu na kwotę 900 zł, to kwota 100 zł zmniejszy koszty uzyskania przychodu marca czy kwietnia?
Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź.