Większość firm decyduje się na reklamowanie swoich towarów lub usług. Internet stał się jednym z głównych kanałów dystrybucyjnych. Popularna stała się reklama na Facebooku. W związku z tym przedsiębiorcy powinni wiedzieć, jak prawidłowo zaksięgować fakturę za tego typu usługę. Dzisiaj opiszemy, w jaki sposób fakturę z Facebooka zaksięguje podatnik VAT zwolniony.
Jaki charakter mają usługi świadczone przez Facebooka?
Z punktu widzenia podatku VAT tego typu usługi stanowią import usług. Jest to ważna informacja, również dla przedsiębiorcy zwolnionego z VAT. Nie może on zapominać, że jest objęty obowiązkiem rejestracji jako podatnik VAT-UE. Księgowania faktury za usługę od firmy Facebook również należy dokonać we właściwy sposób. Do rozliczenia podatku VAT zobowiązany jest nabywca usługi, bez względu na status w tym podatku – podatnik VAT czynny czy zwolniony.
Księgowanie faktury Facebooka w VAT przez podatnika VAT zwolnionego
Jeżeli przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, to i tak przy nabyciu usług od Facebooka ma obowiązek dokonać rozliczenia podatku VAT w deklaracji VAT-9M, jeżeli nie dokonuje transakcji WNT lub w deklaracji VAT-8, jeżeli dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Deklarację należy przesłać do urzędu skarbowego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wykazana kwota podatku należnego w deklaracji podlega wpłacie do urzędu skarbowego. Z racji tego, że nie przysługuje przedsiębiorcy prawo do odliczenia VAT naliczonego, ta kwota może zostać ujęta w kol. 13 PKPiR jako koszt w dacie wysyłki deklaracji VAT-8/VAT-9M do urzędu skarbowego.
Przykład 1
Pani Anna Kowalska korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, nie dokonuje transakcji WNT. W miesiącu grudniu 2020 r. nabyła usługę od firmy Facebook na kwotę 2.000 zł. W rozliczeniu za ten miesiąc pani Anna przygotowuje deklarację VAT-9M, w której wykazuje 460 zł podatku VAT. Deklaracja VAT-9M musi być wysłana a podatek VAT zapłacony w terminie do 25.01.2021 r. do urzędu skarbowego. Kwota 460 zł znajdzie się w kosztach w PKPiR.
Księgowanie faktury z Facebooka w podatku dochodowym
Jeżeli faktura będzie wyrażona w walucie obcej to w pierwszej kolejności należy dokonać jej przeliczenia na PLN. W tym celu należy zastosować średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury. Kwota na fakturze powinna być kwotą netto bez VAT i podlega wpisaniu do PKPiR w kol. 13 “Pozostałe wydatki”. Jeżeli w związku z tym powstaną różnice kursowe to należy je wyliczyć i zaksięgować.
Przykład 2
Pan Jan Nowak otrzymał fakturę wystawioną dnia 26.01.2021 r.od firmy Facebook na kwotę 100 euro. Kurs do przeliczenia na PLN wynosi 4,5436 zł/euro (tabela nr 015/A/NBP/2021 z dnia 25.01.2021 r.), wartość faktury po przeliczeniu wyniesie 454,36 zł. Pan Jan zaksięguje kwotę 454 zł (podstawę opodatkowania wykazuje się w zł) w deklaracji VAT-9M poz. 12 (nie rozlicza transakcji WNT) i VAT należny 104 zł w poz. 13. W tym przypadku data wystawienia faktury i sprzedaży usługi są takie same, dlatego kurs do przeliczenia na PLN będzie wspólny dla PIT i VAT.
Transakcje z podmiotami zagranicznymi najczęściej są związane ze spełnieniem dodatkowych obowiązków przez przedsiębiorcę. Zgodnie z tym, co zostało przedstawione w artykule, bez znaczenia pozostaje fakt, że przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT bo i tak musi rozliczyć ten podatek.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sposób, w jaki liderzy zarządzają swoimi zespołami, ma ogromny wpływ na motywację, retencję i wyniki biznesowe. Badania Gallupa (2023) pokazują, że aż 70% różnic w zaangażowaniu pracowników zależy od menedżera. Dlatego znajomość stylów zarządzania – zarówno klasycznych, jak i nowoczesnych – jest kluczowa dla każdego lidera w 2025 roku.
Pojęcie obowiązku podatkowego jest jednym z podstawowych pojęć prawa podatkowego. Oznacza zobowiązanie do zapłaty podatku przez osobę fizyczną. Co zatem z obowiązkiem podatkowym od polskiego rezydenta podatkowego? Czy polskim rezydentem podatkowym jest każdy obywatel polski?
Negatywna recenzja to nie koniec świata – wręcz przeciwnie, to szansa na poprawę. Właśnie od reakcji na nieprzychylne komentarze często zależy reputacja Twojej marki. W tym artykule pokażemy, jak radzić sobie z negatywnymi opiniami w sklepie online – skutecznie, spokojnie i z klasą.
Koniec aut spalinowych zapowiadany przez Unię Europejską wpływa na większe zainteresowanie samochodami elektrycznymi. A te trzeba gdzieś naładować. Stąd stacja ładowania samochodów elektrycznych może się okazać trafnym pomysłem na dodatkowe źródło przychodów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo