Faktura za przejazd taksówką z 4% VAT – jak ująć ją w kosztach?

Przejazd taksówką osobową w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą może stanowić koszt uzyskania przychodu. Tego typu wydatki nie znajdują się w wyłączeniach zawartych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. By jednak było to możliwe, podatnik powinien posiadać fakturę lub paragon z NIP nabywcy (traktowany wówczas jako tzw. faktura uproszczona). Czy zastosowanie przez sprzedawcę stawki VAT 4% wpływa na sposób rozliczenia faktury za przejazd taksówką w kosztach firmowych?

Faktura za przejazd taksówką z 4% VAT a KPiR

Fakt zastosowania przez sprzedawcę stawki VAT 4% do usługi taksówki osobowej nie ma wpływu na sposób rozliczania tego typu wydatku przez nabywcę. W związku z powyższym, jeżeli przejazd taksówką osobową miał związek z prowadzoną działalnością (np. przejazd z siedziby firmy na spotkanie z klientem, czy też na lotnisko w celu odbycia podróży służbowej etc.) oraz został udokumentowany fakturą (lub fakturą uproszczoną), podatnik ma prawo ująć ten koszt w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W tym wypadku właściwą kolumną będzie kol. 13 – pozostałe wydatki. Księgowania takiego należy dokonać w dacie wystawienia faktury za przejazd taksówką.

Jeżeli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT, z otrzymanej faktury za przejazd taksówką wpisuje on do KPiR tylko kwotę netto. Jeśli natomiast korzysta ze zwolnienia, wówczas koszt stanowi dla niego wartość brutto z faktury.

Faktura za przejazd taksówką z 4% VAT a podatek od towarów i usług

Czynny podatnik VAT, który otrzymał fakturę za przejazd taksówką z 4% VAT, mimo niestandardowej stawki VAT, ma prawo odliczyć znajdujący się na niej podatek od towarów i usług w całości (do usług przewozu osób nie stosuje się bowiem ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów). Jedynym warunkiem jest powiązanie tego zakupu z działalnością opodatkowaną podatnika. Zapisu w rejestrze zakupu VAT należy dokonać w miesiącu otrzymania faktury za przejazd taksówką. Lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Czy paragon za taksówkę można ująć w kosztach podatkowych? Sprawdź!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 godziny temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 godziny temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

5 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

6 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu