Ministerstwo Finansów zapowiada zmianę przepisów VAT, która ma uprościć i unowocześnić rozliczanie tego podatku. SLIM VAT będzie obejmował cztery obszary zmian. Jest to ukłon w stronę przedsiębiorców, od których płynęły sygnały, że zmiany w podatku VAT znacznie ułatwią prowadzenie działalności gospodarczej. Na czym dokładnie ma polegać nowelizacja przepisów?
- 1. Co to jest SLIM VAT?
- 2. SLIM VAT – obszary wprowadzanych zmian
- 3. Ułatwienie zasad fakturowania
- 4. Korekta “in minus” a SLIM VAT
- 5. Korekta “in plus” a SLIM VAT
- 6. SLIM VAT – najważniejsze pytania
Korekta faktur a SLIM VAT – omówione zagadnienia:
Co to jest SLIM VAT?
SLIM jest to skrót od angielskich słów: simple, local and modem. Jak podkreśla wiceminister Finansów: „Oznacza podatek prosty w obsłudze, dostosowany do lokalnej specyfiki państwa, w którym funkcjonuje. Jest to też podatek nowoczesny, w którym wdrażanie kolejnych rozwiązań technologicznych i e-usług administracji łączy się ze zmniejszaniem obowiązków ciążących na podatnikach.”
Obszary wprowadzanych zmian
Projekt SLIM VAT wprowadza zmiany w VAT w czterech obszarach:
- Proste fakturowanie.
- Ułatwienia dla ekspertów.
- Wspólny kurs waluty z podatkiem dochodowym.
- Korzyści finansowe.
Zmiany są kierowane w szczególności do małego i średniego biznesu. Dzięki wprowadzeniu SLIM VAT korzyści odczują również księgowi i biura rachunkowe. Według założeń mniej czasu ma być przeznaczone na wypełnianie obowiązków podatkowych.
Ułatwienie zasad fakturowania
Wprowadzane zmiany mają mieć wpływ m.in. na sposób księgowania faktur korygujących “in plus” i “in minus”. Według dotychczasowych zasad przedsiębiorcy dużo czasu poświęcają na pozyskiwanie potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Zmiana ma uprościć rozliczenia, nie będzie konieczności gromadzenia potwierdzeń odbioru faktury korygującej oraz oczekiwania na ich dostarczenie, zbędne będą korekty deklaracji z tym związane.
Korekta “in minus”
Korekta “in minus” dotyczy sytuacji, gdy podstawa opodatkowania ulega obniżeniu, tym samym zmniejsza się podatek VAT należny.
Korekta “in minus” przed zmianą:

korekta “in minus” po zmianie:

Po zmianie nie będzie obowiązywało potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Korekta faktury będzie ujęta w tym samym okresie rozliczeniowym zarówno w podatku VAT jak i podatku PIT.
Korekta “in plus”
Korekta “in plus” dotyczy sytuacji, gdy podstawa opodatkowania ulega podwyższeniu, tym samym zwiększa się podatek VAT należny. Do ustawy zostanie wprowadzony przepis regulujący rozliczenia faktur korygujących “in plus’. Obecnie przedsiębiorcy bazują na interpretacjach podatkowych i orzecznictwie, co nie daje odpowiedniej pewności prawa.
Korekta “in plus” przed zmianą:

Korekta “in plus” po zmianie:

Podsumowując, wprowadzone zmiany zdejmą z przedsiębiorcy obowiązek pozyskiwania i gromadzenia potwierdzeń odbioru faktur korygujących przy korektach “in minus”. W ustawie o podatku VAT znajdą się przepisy regulujące termin ujmowania faktur korygujących “in plus”.
W artykule wykorzystano materiały ze strony Ministerstwa Finansów.
SLIM VAT – najważniejsze pytania:
?SLIM VAT – co to?
To pakiet zmian, wprowadzający uproszczenia w rozliczaniu VAT, a zwłaszcza w fakturowaniu, eksporcie i kursach walut. Sam skrót SLIM pochodzi od słów simple, local i modern, czyli prosty, lokalny i nowoczesny – taki też ma być podatek VAT w nowym wydaniu.
? Kto skorzysta na SLIM VAT?
Zmiany odczują przede wszystkim właściciele małych i średnich biznesów. SLIM VAT jest również ułatwieniem dla biur rachunkowych i księgowych. Jego wprowadzenie ma skrócić czas przeznaczony na obowiązki podatkowe.
? Od kiedy SLIM VAT wchodzi w życie?
Ministerstwo Finansów zapowiada, że jeśli zmiana ustawy zostanie przyjęta jeszcze w tym roku, w życie wejdzie w pierwszych miesiącach 2021 roku.
? Jak będzie wyglądać korekta in minus po wprowadzeniu SLIM VAT?
Procedura zostanie uproszczona – nie będzie już obowiązywało potwierdzenie odbioru faktury korygującej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: