Informowanie o najniższej cenie, jaka była przed wprowadzaną obniżką

informowanie o najniższej cenie

Dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców obowiązek informowania o najniższej cenie danego produktu, jaka była przed obniżką. W jaki sposób i kiedy należy o tym poinformować klientów?

Unijna dyrektywa Omnibus wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców będących sprzedawcami. Jednym z nich jest informowanie o cenie, jaka była przed zastosowaniem obniżki. Poniższe obowiązki dotyczą sklepów stacjonarnych, sklepów internetowych, telesprzedaży czy sprzedaży katalogowej w relacjach przedsiębiorca – konsument.

Obowiązek informacji o najniższej cenie, jaka była przed obniżką

W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi, na przedsiębiorców zostaje nałożony obowiązek podania, obok informacji o obniżonej cenie, również informacji o najniższej cenie tego towaru/usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

W odniesieniu do towarów/usług, wprowadzonych do sprzedaży w czasie krótszym niż 30 dni, należy podać informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała w okresie od dnia zaoferowania danego produktu do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

Zaś w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, należy wskazać cenę, jaka obowiązywała przed pierwszą obniżką.

Informowanie o najniższej cenie przed obniżką ma zastosowanie do sytuacji, w których przedsiębiorca informuje o obniżkach cen zarówno wtedy, gdy dotyczą one konkretnego towaru/towarów, jak i wtedy, gdy sprzedawca przekazuje ogólną informację o obniżce cen, np. miejsce ma wyprzedaż, wprowadzona jest “oferta specjalna”, “Black Friday” , “Cyber Monday” itd.

Analogiczne zasady uwidaczniania cen towarów i usług, mają zastosowanie także w reklamach, w których podaje się cenę prezentowanego produktu.

Sposób komunikowania o obniżce ceny

Informacje o obniżce ceny mają być podawane konsumentowi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak wskazuje ustawodawca, sposób komunikowania może przybierać różne formy, np.:

  • w ujęciu procentowym – typu. „30% taniej”,
  • w postaci konkretnej kwoty, np. „30 złotych taniej”,
  • przez podanie nowej (niższej) ceny wraz z podaniem poprzednio stosowanej (wyższej) ceny.,
  • poprzednia cena może zostać przedstawiona w formie przekreślonej, np. „teraz 60 zł, było 100 zł” lub „60 zł/100 zł”
  • przedstawianie aktualnej ceny jako ceny „wyjściowej” i podanie wyższej ceny jako nadchodzącej ceny “normalnej”.

Kiedy nie ma obowiązku informować o najniższej cenie?

O obniżonej cenie, sprzedawca nie musi informować w m.in.

  • w przypadku standardowego zmiany cennika, czy katalogu cenowego,
  • w ogólnych oświadczeniach marketingowych, np. “najniższe ceny na rynku”, “najlepsze ceny” itp. – gdy chodzi o porównanie do cen innych podmiotów, bez odwoływania się do obniżki cen, czy stwarzania wrażenia, że została ona zastosowana,
  • w ofertach wiązanych, np. kup dwa produkty w cenie jednego, kup produkt za 100 zł, a otrzymasz zniżkę na kolejny produkt, za zakupy powyżej x zł otrzymasz 20% zniżki,
  • programach lojalnościowych (karty rabatowe),
  • przy obniżkach wynikających z wcześniejszych zakupów, np. gdy konsument otrzymuje przy zakupie kupon „40% taniej” ważny podczas kolejnych zakupów,
  • w przypadku spersonalizowanej obniżki przyznanej danemu klientowi (jednemu, a nie ogółowi) przy szczególnych okazjach,(np. przystąpienie do programu, urodziny konsumenta itp),
  • przy obniżkach stosowanych w momencie zakupu, które nie zostały „ogłoszone” z wyprzedzeniem.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

W momencie publikacji artykułu, polska ustawa wdrażająca unijną dyrektywę Omnibus znajduje się na etapie prac parlamentarnych (choć wg regulacji unijnych powinna obowiązywać w krajach UE od 28 maja 2022).

Na pocieszenie możemy powiedzieć, że nie tylko Polska, ale także parę innych krajów opóźnia się z wdrożeniem tej dyrektywy. Postęp polskich prac nad dokumentem można śledzić na stronie sejm.gov.pl.

Wraz z ustawą powinno pojawić się Rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu uwidaczniania cen i ich obniżek, a także przypadków kiedy nie ma obowiązku podawania takich informacji.

Na koniec warto wiedzieć, że co do zasady, dopóki polska ustawa nie wejdzie w życie nie ma obowiązku stosować regulacji wynikających z Dyrektywy.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Kiedy powstaje obowiązek informacji o najniższej cenie, jaka była przed obniżką?

    Informowanie o najniższej cenie przed obniżką ma zastosowanie do sytuacji, w których przedsiębiorca informuje o obniżkach cen zarówno wtedy, gdy dotyczą one konkretnego towaru/towarów, jak i wtedy, gdy sprzedawca przekazuje ogólną informację o obniżce cen, np. miejsce ma wyprzedaż, wprowadzona jest “oferta specjalna”, “Black Friday” , “Cyber Monday” itd.

  2. 🔸W jaki sposób należy informować o najniższej cenie?

    Informacje o obniżce ceny mają być podawane konsumentowi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość