Black Friday, czyli światowe święto wyprzedaży, w Polsce zwykle wiązało się z ogromnymi rozczarowaniami, bo tego amerykańskiego w niczym nie przypominało. Obniżki cenowe były w najlepszym razie symboliczne i nie brakowało opinii, że polski Black Friday to zwyczajna „ściema”. W tym roku, ze względu na szczególne, pandemiczne okoliczności, może być inaczej.
Cyfryzacja, a w szczególności rynek e-commerce w „bezkontaktowej” rzeczywistości wyraźnie przyspieszył. Badania IBM mówią nawet o tym, że w ciągu kilku miesięcy nastąpiły zmiany, na jakie w zwyczajnych okolicznościach czekalibyśmy około 5 lat. I mimo że nie wszystkie branże w równym stopniu zdołały przystosować się do nowej sytuacji, od digitalizacji kanałów sprzedaży nie ma już odwrotu. Analizy wskazują na to, że – nawet jeśli świat zdoła uporać się z pandemią, konsumenci do starych nawyków już nie wrócą.
Internauci zaczynają szukać informacji o promocjach na Black Friday już na początku września, co internetowe sklepy uczą się wykorzystywać. Zawsze może jednak być lepiej. Dlatego dziś podpowiadamy, jak przygotować swój sklep na Black Friday.
Co to jest Black Friday?
Black Friday to dzień, w którym sklepy ogłaszają jednodniowe promocje i akcje rabatowe, często wydłużając przy tym godziny otwarcia. Black Friday wypada na koniec listopada i otwiera sezon przedświątecznych wyprzedaży.
Tradycja „Czarnego Piątku” tradycja znana jest od lat 80. Określenie to zostało użyte przez policję w Stanach Zjednoczonych w celu określenia korków ulicznych spowodowanych otwarciem sezonu. W ostatnich latach „Black Friday” zyskał popularność na całym świecie, co skłoniło sprzedawców do przedłużenia czasu wyprzedaży. Z tej właśnie komercyjnej potrzeby narodził się „Cyber Monday”, czyli najbliższy poniedziałek po „Black Friday”, kiedy to można korzystać z rabatów w sklepach online.
Dzisiaj, tradycje Black Friday i Cyber Monday są popularne niemal wszędzie, również w Polsce, ale granice pomiędzy nimi mocno się rozmyły. Black Friday to również, a może nawet przede wszystkim – święto wyprzedaży online. Święto, na które Polacy, mimo wcześniejszych rozczarowań, czekają.
Kiedy jest Black Friday 2022?
Black Friday w 2022 roku wypada 25 listopada.
Tradycyjnie, w Polsce i na całym świecie, Black Friday odbywa się co roku w ostatni piątek listopada i trwa całą dobę. Niekiedy jednak sklepy przedłużają promocje i ogłaszają Black Weekend, albo Black Week.
Jak przygotować sklep na Black Friday?
Performance
Bardzo częstym przypadkiem obserwowanym w czasie Czarnego Piątku, są problemy z dostępnością strony, która wiesza się lub jej czas ładowania się wydłuża. To zdarza się nawet najlepszym sklepom i należy zwrócić na to uwagę. Konkretne przyczyny spadku perfromance’u mogą być różne, np.:
- działanie aplikacji stron trzecich,
- zbyt duża liczba zainstalowanych wtyczek
- niedostosowane serwery
- zbyt wiele elementów graficznych w wysokiej rozdzielczości
User Experience
Niemniej ważnym aspektem jest user experience, czyli doświadczenie użytkownika. W okresie świąteczny, a w zasadzie nie tylko wtedy, sklep powinien zadbać o:
- intuicyjny interfejs użytkownika,
- sprawną wyszukiwarkę
- bezproblemową obsługę transakcji oferującą wiele metod płatności,
- dostosowanie witryny do potrzeb użytkowników mobilnych
Zwłaszcza mobilność jest kluczowa, bo urządzenia mobilne już w 2018 roku stanowiły 67% całego ruchu cyfrowego w Czarny Piątek 2018 (rok wcześniej było to 61%).
Promocja w social media i reklamach
Kupujący nie czekają do Czarnego Piątku na rozpoczęcie poszukiwań i warto to wykorzystać.
Spróbuj więc wypromować swoją witrynę, aby np. zwiększyć liczbę subskrypcji newslettera i pozyskać maile, które wykorzystasz, gdy nadejdzie czas.
W tym celu możesz też promować swoją ofertę w mediach społecznościowych i reklamach w Google.
Oferta
Zadbaj o to, by Twoja oferta nie wyczerpała się przed czasem. W tym celu ustal, jakie produkty będziesz promować (i jakie mają szansę na to, by się sprzedać) i skontaktuj się z dostawcami, aby upewnić się, że są przygotowani do obsługi przewidywanej sprzedaży.
Jedną z najgorszych rzeczy, które mogą się zdarzyć podczas wyprzedaży, jest brak towarów, które zaspokoją popyt klientów.