Jak rozliczyć kredyt na firmę (raty i odsetki)

jak rozliczyć kredyt na firmę?

Kredyt jest najczęściej rozważaną opcją, w momencie kiedy przedsiębiorcy brakuje środków na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością lub planuje rozwój i ekspansję na rynku. W ofercie banków występują kredyty na finansowanie działalności gospodarczej jaki i kredyty konsumpcyjne, z uwagi na przedmiot finansowania wyróżnia się m. in. kredyty obrotowe, inwestycyjne.

Kredyt jest najczęściej rozważaną opcją, w momencie kiedy przedsiębiorcy brakuje środków na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością lub planuje rozwój i ekspansję na rynku. W ofercie banków występują kredyty na finansowanie działalności gospodarczej jaki i kredyty konsumpcyjne, z uwagi na przedmiot finansowania wyróżnia się m. in. kredyty obrotowe, inwestycyjne.

Kredyt na firmę lub na osobę fizyczną

Bez względu na to, czy przedsiębiorca weźmie kredyt na firmę czy na osobę fizyczną,  decydujące znaczenie dla możliwości rozliczenia kosztów kredytu w firmie ma związek zaciągnięcia kredytu z osiąganym przez przedsiębiorcę przychodem. Oznacza to, iż przeznaczenie środków na cele prowadzonej działalności gospodarczej daje prawo do wykazania kosztu w firmie. Jeżeli przedsiębiorca przeznaczy na prowadzoną działalność tylko część kredytu, to tylko ta część daje prawo do ujęcia kosztów z nią związanych w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów. Samo zaciągnięcie kredytu, jak i jego spłata jest dla przychodów i kosztów firmy neutralne, to opłaty i koszty jakie przedsiębiorca w związku z otrzymanym kredytem poniesie są kosztem prowadzenia firmy. W skład raty kredytu wchodzą kapitał, odsetki, często dodatkowe opłaty typu: prowizje, ubezpieczenie kredytu, czy inne opłaty bankowe. Część odsetkowa jak i inne opłaty bankowe są kosztem w dacie jego poniesienia, oznacza to, iż dopóki nie dojdzie do zapłaty, samo naliczenie opłat nie powoduje powstania kosztu. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 i 33 updof odsetki naliczone lecz niezapłacone, umorzone, a także opłaty zwiększające koszty inwestycji w okresie jej realizacji nie mogą być zaliczone do kosztów. W przypadku, jeżeli przedsiębiorca weźmie kredyt i przeznaczy go na inwestycję, odsetki poniesione przed zakończeniem inwestycji i wprowadzeniem środka trwałego do majątku firmy, będą powodowały zwiększenie wartości początkowej środka. Zasadą ogólną jest, iż koszty poniesione przed dniem dodania składnika majątku do użytkowania podwyższają wartość początkową środka, zarówno odsetki jak i prowizje poniesione przed daną datą nie stanowią samodzielnego kosztu w dacie poniesienia.

Koszty związane z kredytem – odestki

Wyjątkiem od zasady ogólnej przy księgowaniu kosztów związanych z kredytem są skapitalizowane odsetki. Odsetki skapitalizowane to takie, które zostały zaliczone od części kapitałowej kredytu. Przepisy podatkowe oraz interpretacje urzędów wskazują, iż powinny one być zaliczone do kosztów nie w dacie poniesienia, a już w momencie kiedy są naliczone. Do prawidłowego rozliczenia kredytu, konieczne jest posiadania szczegółowego harmonogramu spłat. W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty, w dacie jej opłacenia. Joanna Łuksza
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość