Remanent likwidacyjny do celów VAT

Przedsiębiorca, który likwiduje działalność gospodarczą powinien pamiętać o konieczności sporządzenia dokumentów wymaganych przez przepisy właściwych ustaw. Co ważne, czynni podatnicy VAT – poza tradycyjnym remanentem likwidacyjnym dla celów podatku dochodowego – mają obowiązek przygotowania remanentu likwidacyjnego do celów VAT. Jak sporządzić taki dokument? Co powinien zawierać?

Remanent likwidacyjny do celów VAT – czego dotyczy?

Remanent likwidacyjny do celów VAT powinien obejmować towary, przy nabyciu których przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i które na dzień likwidacji działalności pozostają w firmie oraz mają wartość użytkową. Co ważne, co do zasady będą to towary, których zakup został udokumentowany fakturą, niezależnie od tego, czy podatnik skorzystał z przysługującego mu prawa do odliczenia VAT. W remanencie likwidacyjnym należy ująć nie tylko towary handlowe i materiały, ale również środki trwałe oraz wyposażenie i inne zakupy (jak np. narzędzia, drukarka), od których przedsiębiorca miał prawo odliczyć podatek od towarów i usług.

Co powinien zawierać?

Spis z natury sporządzany na dzień likwidacji firmy powinien zawierać:

  •    nazwę towaru,
  •    ilość towaru,
  •    cenę jego nabycia lub gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia,
  •    stawkę VAT właściwą dla danego towaru,
  •   kwotę podatku.

Remanent ważne terminy

Remanent likwidacyjny do celów VAT należy sporządzić na dzień likwidacji działalności, czyli zaprzestania wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (o zamiarze przeprowadzenia spisu z natury w takim wypadku nie trzeba informować urzędu skarbowego). Na wycenę wartości spisu przedsiębiorca ma kolejnych 7 dni.

Remanent likwidacyjny do celów VAT należy wykazać w ostatniej deklaracji

Wartość remanentu likwidacyjnego należy wykazać w deklaracji VAT składanej za ostatni okres rozliczeniowy prowadzenia działalności (zwiększa on kwotę podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego). Kwotę podatku od towarów i usług wynikającą z przeprowadzonego spisu należy wykazać w części C deklaracji VAT-7 (VAT-7K) oraz w JPK_VAT jako podatek należny od towarów i usług objętych spisem z natury (poz. 36 w VAT-7(18) oraz VAT-7K(12)): pasted image 0 Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, poza ostatnią deklaracją, przedsiębiorca zobowiązany jest dostarczyć (pocztą lub osobiście) do urzędu skarbowego pisemną informację o sporządzonym spisie i jego wartości oraz kwocie podatku VAT wynikającej z tego spisu.  

Dowiedz się więcej na temat procedury likwidacji działalności gospodarczej!

  Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
 
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

kawaDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguksiazka

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI