W związku z pandemią COVID-19 wiele firm boryka się z dużymi problemami finansowymi. Bardzo często wsparcie oferowane w ramach różnego rodzaju programów okazuje się być niewystarczające. Przedsiębiorcy, którzy mają trudności z terminowym regulowaniem różnego rodzaju zobowiązań mogą skorzystać z ulg w spłacie w postaci rozłożenia na raty, odroczenia. Sprawdźmy co oferuje ZUS przedsiębiorcom.
- 1. Kto i na jakich warunkach może skorzystać ze wsparcia?
- 2. Jak wypełnić wniosek RDU?
Wniosek RDU – omówione zagadnienia:
Kto i na jakich warunkach może skorzystać ze wsparcia?
Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS o odroczenie lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek ZUS z ulgą bez opłaty prolongacyjnej.
Warunki skorzystania z ulgi:
- Z wnioskami mogą się zwrócić wszyscy, a więc zarówno ci, którzy prowadzą działalność jednoosobowo jak również firmy, które zatrudniają pracowników.
- Bez znaczenia pozostaje wielkość firmy i od kiedy prowadzona jest działalność gospodarcza.
- Ulga dotyczy składek ZUS opłacanych od stycznia 2020 roku, nie dotyczy lat wcześniejszych.
- Wniosek złożony przed terminem płatności składek spowoduje brak naliczania odsetek za zwłokę. Złożony po terminie płatności składek wiąże się z zapłata odsetek za zwłokę od terminu płatności do dnia złożenia wniosku o ulgę.
Jak wypełnić wniosek RDU?
Wniosek RDU można składać tylko elektronicznie przez PUE ZUS albo przez stronę gov.pl.
- Zalogować się na PUE ZUS.
- Wybrać zakładkę Płatnik.
- Z bocznego menu wybrać “Dokumenty i wiadomości” – “Dokumenty robocze”.
- Zaznaczyć wniosek RDU i “Utwórz dokument”.
- Wniosek można utworzyć również przez “Usługi” – “Katalog usług” – “Przejdź do usługi”.
- Po wyświetleniu formularza automatycznie wypełniają się dane identyfikacyjne przedsiębiorcy. W “Treści wniosku” należy zaznaczyć opcje właściwe dla przedsiębiorcy.
- W uzasadnieniu należy opisać w jaki sposób epidemia COVID-19 wpłynęła na obecna sytuację finansową przedsiębiorcy.
- Przed wysłaniem należy wcisnąć przycisk “Sprawdź” wówczas zaznaczą się obowiązkowe pola, które nie zostały wypełnione. Po ich uzupełnieniu można już wysłać wniosek RDU.





9. Wysyłka wniosku RDU


10. Po tej akceptacji system zapyta w jaki sposób podpisać wniosek. Do wyboru są następujące opcje:
- profilu PUE,
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- podpisu zaufanego (PZ ePUAP) lub
- podpisu osobistego (e-dowodu).

Podpis profilem PUE nie wymaga podawania żadnych dodatkowych danych – wystarczy się zalogować do swojego profilu na portalu PUE ZUS.
Podpis zaufany jest bezpłatny. Aby go uzyskać, należy złożyć wniosek o profil na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Następnie potwierdzić swoją tożsamość za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w placówce ZUS albo w urzędzie miasta lub gminy. Możesz również złożyć wniosek o tymczasowy profil zaufany na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Swoją tożsamość potwierdza się za pośrednictwem wideo rozmowy z urzędnikiem.
Uzyskany w ten sposób profil jest ważny przez 3 miesiące.
Podpis z kwalifikowanym podpisem elektronicznym wydają centra certyfikacji. Jest to usługa płatna.
Podpis osobisty (e-dowód) można uzyskać bezpłatnie przy składaniu wniosku o nowy dowód osobisty. Certyfikat podpisu osobistego znajdzie się w e-dowodzie. Aby korzystać z podpisu osobistego, musimy posiadać czytnik NFC do e-dowodu oraz zainstalować na swoim komputerze odpowiednie oprogramowanie.

W przypadku pytań i wątpliwości jednostka ZUS, do której skierowany został wniosek będzie się kontaktowała z przedsiębiorcą telefonicznie bądź mailowo. Jeżeli otrzymana odpowiedź z ZUS będzie niezadowalająca dla przedsiębiorcy może on złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Ma na to 7 dni od dnia otrzymania odpowiedzi z ZUS. Wystarczy złożyć pismo w tej sprawie do placówki ZUS.
W przypadku pytań i wątpliwości można również korzystać z pomocy telefonicznie pod numerami:
- W dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 – 15 pod numerami telefonu:
22 290 87 02,
22 290 87 03, - W dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18 pod numerem ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00 – wybierając „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS), a następnie wybierając temat rozmowy 7 – wsparcie dla przedsiębiorców.
Jak wypełnić wniosek RDO przez PUE ZUS – przeczytaj. ▲ wróć na początek
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: