Jak wysłać UPL-1 online? Sprawdź jak to zrobić?

Chcesz kogoś upoważnić do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie do urzędu skarbowego? W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Wielu przedsiębiorców nie prowadzi samodzielnie rozliczeń podatkowych, najczęściej takie czynności w ich imieniu wykonują biura rachunkowe. W takim przypadku na etapie podpisania umowy trzeba ustalić, kto będzie podpisywał i wysyłał deklaracje do urzędu skarbowego. Jeśli w imieniu przedsiębiorcy będzie to robiło biuro, to musi otrzymać odpowiednie upoważnienie. Takie upoważnienie do podpisywania deklaracji mogą złożyć również osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W dzisiejszej publikacji dowiemy się jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego.

Kto i po co składa upoważnienie UPL-1?

Dokonywanie rozliczeń podatkowych nie jest wcale takie proste, nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców chce, żeby w ich imieniu robili to księgowi, którzy są odpowiednio do tego przygotowani. Jednak występowanie w imieniu przedsiębiorcy przed organami podatkowymi wymaga posiadania odpowiednich pełnomocnictw, których jest kilka rodzajów. Przedsiębiorców może zainteresować, kto może zostać pełnomocnikiem w sprawach podatkowych, w takim razie odsyłamy do podlinkowanej publikacji, w której dostępne są szczegóły na ten temat. Jeśli chodzi o dokument UPL-1, to jest pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Uwaga!

Raz złożone pełnomocnictwo UPL-1 będzie skuteczne we wszystkich urzędach skarbowych na terenie Polski

Jak przekazać pełnomocnictwo UPL-1 do urzędu skarbowego?

Upoważnienie UPL-1 do podpisywania deklaracji należy złożyć stosownie wcześniej przed obowiązkiem przesłania pierwszej deklaracji. Musi ono zostać odnotowane w urzędzie skarbowym, a nie zawsze dzieje się to od razu. Jeśli urząd nie zdąży przetworzyć pełnomocnictwa system co prawda pozwala przesłać deklarację, ale pojawia się komunikat statusie: 402 – “Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji”. A to oznacza, że deklaracja nie zostanie skutecznie dostarczona do organu podatkowego.

Upoważnienie UPL-1 można złożyć do urzędu skarbowego w formie:
  1. Dokumentu papierowego osobiście.
  2. Dokumentu elektronicznego przez e-Urząd Skarbowy lub przez e-PUAP.
Osoby fizyczne, pełnomocnictwo UPL-1 składają do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania
Inne niż osoby fizyczne jednostki organizacyjne mogą również złożyć pełnomocnictwo UPL-1 pod warunkiem, że posiadają “Konto organizacji” w e-Urzędzie Skarbowym, szczegóły znajdują się w podlinkowanej publikacji
Usługa złożenia pełnomocnictwa UPL-1 jest bezpłatna

Jak wysłać UPL-1 przez e-Urząd Skarbowy?

Na stronach rządowych co jakiś czas pojawiają się informacje na temat kolejnych funkcjonalności, które są wprowadzane z myślą o przedsiębiorcach, ale również o pozostałych klientach urzędów administracji rządowej i samorządowej. Z taką myślą powstał system informatyczny nazwany e-Urząd Skarbowy, dzięki któremu można załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Nowe narzędzie jest bardzo przyjazne w obsłudze i warto się do niego przekonać. Dzisiaj zajmiemy się tematem złożenia upoważnienia UPL-1 właśnie przez e-US. W tym celu należy wejść na stronę podatki.gov.pl, gdzie w prawym górnym rogu wybieramy e-Urząd Skarbowy:

 
 

Pojawia się tablica, na której wybieramy sposób logowania, jak widać poniżej jest z czego wybierać.

 
 

Bez względu na to, w jaki sposób potwierdzimy naszą tożsamość efekt końcowy będzie taki sam, a mianowicie zostaniemy przekierowani na stronę e-Urzędu Skarbowego. Po lewej stronie dostępne są “Dokumenty”, wybieramy “Złóż dokument” i z dostępnej po prawej stronie listy dokumentów wybieramy “Pełnomocnictwo UPL-1”:

 
 

Przechodzimy do wypełnienia Pełnomocnictwa, dokument należy złożyć we własnym imieniu, a więc zaznaczamy kwadrat “za siebie” i przechodzimy do następnych kroków.

 
 

Krok 1 – Dane przedsiębiorcy

Dane przedsiębiorcy, który ustanawia pełnomocnika, system zaciągnie automatycznie. W przypadku przedsiębiorcy – osoby fizycznej będzie to: imię i nazwisko, numer NIP i dane adresowe

Krok 2 – Dane pełnomocnika

Na kolejnej planszy system żąda podania danych pełnomocnika, który będzie w imieniu przedsiębiorcy podpisywał i wysyłał deklaracje składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeśli rolę pełnomocnika pełni osoba fizyczna, w tym miejscu należy wpisać: numer PESEL, imię i nazwisko, adres do doręczeń

Krok 3 – Okres obowiązywania pełnomocnictwa

Podanie jedynie daty “Ważne od” bez wskazania daty “Ważne do” będzie skutkowało tym, że udzielamy pełnomocnictwa bezterminowo. W każdej chwili przedsiębiorca może złożyć odwołanie pełnomocnictwa na formularzu OPL-1. Natomiast wpisanie daty “Ważne do” oznacza, że pełnomocnictwo wygaśnie z tym dniem o czym można zapomnieć i zostać z niewysłaną w terminie deklaracją

Widok ekranu po przejściu tych 3 kroków znajduje się poniżej:

 
 

Tak przygotowane pełnomocnictwo UPL-1 pozostaje już tylko zaakceptować i wysłać do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

W jaki sposób wysłać pełnomocnictwo UPL-1 zostało zobrazowane na specjalnie przygotowanym filmie, który w przystępnej formie ilustruje cały przebieg operacji.

Jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego?

Pełnomocnictwo UPL-1 można również wysłać za pośrednictwem Profilu Zaufanego. Taka formuła, podobnie jak usługa e-US, jest wygodna, a dodatkowo jest to duża oszczędność czasu i pieniędzy. Profil Zaufany pozwala na podpisanie dokumentu podpisem elektronicznym i identyfikację osoby, która to zrobiła. Dzięki temu taka czynność jest tak samo ważna, jak własnoręczne podpisanie dokumentu. Zobaczmy więc, jak wysłać UPL-1 za pośrednictwem Profilu Zaufanego. Na stronie rządowej epuap.gov.pl należy wybrać bezpieczny sposób logowania Profilem Zaufanym:

 
 

Na kolejnej planszy pojawia się informacja o wybranym sposobie logowania i innych dostępnych sposobach logowania, ponownie wybieramy Profil Zaufany:

 
 

Wybierając Profil Zaufany na kolejnej planszy należy już podać nazwę użytkownika lub adres e-mail i ustalone hasło do logowania. Osoby, które nie posiadają jeszcze Profilu Zaufanego mogą w tym miejscu założyć Profil:

 
 

Po zalogowaniu w katalogu spraw w części: “Podatki, opłaty, cła” wybieramy: “Podatki”:

 
 

Z dostępnej listy wybieramy “Ustanowienie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej”:

 
 

Pozostaje już tylko kliknąć “Załatw sprawę”, a zostaniemy przekierowani do wypełnienia wniosku:

 
 

W jaki sposób wypełnić pełnomocnictwo UPL-1 zostało szczegółowo opisane w podlinkowanej publikacji. Jeśli wybierzemy złożenie pełnomocnictwa z wykorzystaniem Profilu Zaufanego, to wszystkie dane, własne również, trzeba będzie wpisać ręcznie.

Wypełniony i zapisany dokument należy autoryzować “Podpisem Zaufanym” i wysłać do Ministerstwa Finansów. Po jakimś czasie dostępny będzie dokument UPO, dzięki czemu będziemy mieli pewność, że dokument dotarł do właściwej instytucji.

Jak wysłać UPL-1 – podsumowanie

Każda osoba, nie tylko przedsiębiorcy, może założyć Profil Zaufany, który jest wykorzystywany na wiele sposobów. Dzięki tej funkcjonalności można załatwić szereg spraw urzędowych, a ich katalog jest sukcesywnie rozbudowywany. Na chwilę obecną dostępnych jest wiele usług online, z których można skorzystać i załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Można się również logować różnymi kanałami i w efekcie osiągnąć ten sam skutek, tak jak to pokazano na przykładzie pełnomocnictwa UPL-1. Z wykorzystaniem Profilu Zaufanego można załatwić sprawę zarówno przez stronę epuap.gov.pl, jak i przez stronę podatki.gov.pl wybierając e-Urząd Skarbowy. Zakres informacji podawanych na druku pełnomocnictwa nie jest zbyt obszerny, należy podać jedynie niezbędne dane osobowe pełnomocnika i osoby, która ustanawia pełnomocnika. Profil Zaufany jest identyfikatorem elektronicznym każdej osoby, która go posiada. Dzięki niemu można obsłużyć wiele pism, które są dostępne online i załatwić wiele spraw, nie tylko w urzędzie skarbowym, ale również w ZUS, czy w urzędach gminy. Coraz więcej osób przekonuje się, że warto skorzystać z tej formy komunikacji.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce