Wszystko jednak jest obarczone pewnym ryzykiem, a na sprzedającego mogą czyhać pewne zagrożenia. Jakie one są i w jaki sposób można ich uniknąć?
Handel transgraniczny – zagrożenia dla sprzedających
Ewentualnych zagrożeń i kłopotów związanych z prowadzeniem sprzedaży transgranicznej może być bardzo wiele. Niektórych z nich nie da się całkowicie uniknąć, inne z kolei można zminimalizować. W celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia problemów, zanim rozpocznie się ekspansję zagraniczną, należy się do tego odpowiednio przygotować.
Kluczowa będzie dogłębna analiza konkurencji, specyfiki lokalnego rynku i jego konsumentów. Musisz sprawdzić, kto sprzedający podobne produkty do Twoich już tam działa – jaką oferuje jakość, cenę, w jaki sposób się promuje. Trzeba również zweryfikować zapotrzebowanie na Twoje towary w danym kraju, a także zainteresowanie nimi przez potencjalnych kupujących. Rozważ także, czy to odpowiednia pora na wprowadzenie swojego artykułu, np. jeśli jest on sezonowy.
Handel transgraniczny – problemy, z którymi borykają się sprzedawcy w branży cross-border
Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej występujących kłopotów, z jakimi mierzyć muszą się wszyscy rozpoczynający swoją przygodę w handlu detalicznym.
Odmienne wymogi na różnych rynkach
Sprzedający i kupujący często mieszkają na dwóch różnych półkulach. Z reguły więcej ich będzie dzieliło niż łączyło – inny język, waluta, a także normy czy wymogi formalne dotyczące praw i obowiązków konsumenckich czy też sprzedażowych. Trzeba być tego świadomym i odpowiednio wcześnie prześledzić te różnice.
Obsługa klienta w jego języku
Klienci oczekują komunikacji w ich języku ojczystym. Informacje na temat produktu muszą być przygotowane w lokalnym języku. To wymóg, który koniecznie należy spełnić, jeśli chce się być skutecznym i wiarygodnym sprzedawcą. Poza tym konsumenci oczekują również sprawnej obsługi sprzedażowej w godzinach odpowiadających ich strefie czasowej. Najlepiej, jeśli ktoś mógłby być do ich dyspozycji przez 365 dni w roku, również w niedzielę czy święta. W końcu zakupy online są robione o każdej porze dnia i nocy.
Płatności
Musisz zawczasu dowiedzieć się, jakie formy płatności są najczęściej wykorzystywane na rynku, do którego chcesz dotrzeć. Obecnie prym wiodą różnego rodzaju płatności elektroniczne. Konieczne będzie przyjmowanie przelewów w lokalnej lub unijnej walucie.
Cło, podatki i inne kwestie prawne
Aspekty formalno-prawne to chyba największy problem wszystkich osób zajmujących się handlem transgranicznym. Dowiedzenie się o wszystkich wymogach czy ograniczeniach obowiązujących na danym rynku może być naprawdę czasochłonne. Sprzedaż do innych krajów Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością precyzyjnego naliczenia podatku VAT w odpowiedniej stawce, z kolei handel z podmiotami spoza Unii sprawia, że trzeba pamiętać o cłach.
Problem ten został dostrzeżony przez UE, dlatego w ostatnim czasie zostały wprowadzone dyrektywy mające na celu ujednolicenie w pewnym stopniu prawa konsumenckiego w krajach wspólnoty.
Podziel się z innymi: