Jakie są zagrożenia związane z handlem transgranicznym?

zagrożenia związane z handlem transgranicznym

Handel transgraniczny to spore wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy. Umiejętnie prowadzony, może przynieść wiele korzyści i przyczynić się do zwiększenia zysków.

Wszystko jednak jest obarczone pewnym ryzykiem, a na sprzedającego mogą czyhać pewne zagrożenia. Jakie one są i w jaki sposób można ich uniknąć?

Handel transgraniczny – zagrożenia dla sprzedających

Ewentualnych zagrożeń i kłopotów związanych z prowadzeniem sprzedaży transgranicznej może być bardzo wiele. Niektórych z nich nie da się całkowicie uniknąć, inne z kolei można zminimalizować. W celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia problemów, zanim rozpocznie się ekspansję zagraniczną, należy się do tego odpowiednio przygotować.

Kluczowa będzie dogłębna analiza konkurencji, specyfiki lokalnego rynku i jego konsumentów. Musisz sprawdzić, kto sprzedający podobne produkty do Twoich już tam działa – jaką oferuje jakość, cenę, w jaki sposób się promuje. Trzeba również zweryfikować zapotrzebowanie na Twoje towary w danym kraju, a także zainteresowanie nimi przez potencjalnych kupujących. Rozważ także, czy to odpowiednia pora na wprowadzenie swojego artykułu, np. jeśli jest on sezonowy.

Handel transgraniczny – problemy, z którymi borykają się sprzedawcy w branży cross-border

Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej występujących kłopotów, z jakimi mierzyć muszą się wszyscy rozpoczynający swoją przygodę w handlu detalicznym.

Odmienne wymogi na różnych rynkach

Sprzedający i kupujący często mieszkają na dwóch różnych półkulach. Z reguły więcej ich będzie dzieliło niż łączyło – inny język, waluta, a także normy czy wymogi formalne dotyczące praw i obowiązków konsumenckich czy też sprzedażowych. Trzeba być tego świadomym i odpowiednio wcześnie prześledzić te różnice.

Obsługa klienta w jego języku

Klienci oczekują komunikacji w ich języku ojczystym. Informacje na temat produktu muszą być przygotowane w lokalnym języku. To wymóg, który koniecznie należy spełnić, jeśli chce się być skutecznym i wiarygodnym sprzedawcą. Poza tym konsumenci oczekują również sprawnej obsługi sprzedażowej w godzinach odpowiadających ich strefie czasowej. Najlepiej, jeśli ktoś mógłby być do ich dyspozycji przez 365 dni w roku, również w niedzielę czy święta. W końcu zakupy online są robione o każdej porze dnia i nocy.

Płatności

Musisz zawczasu dowiedzieć się, jakie formy płatności są najczęściej wykorzystywane na rynku, do którego chcesz dotrzeć. Obecnie prym wiodą różnego rodzaju płatności elektroniczne. Konieczne będzie przyjmowanie przelewów w lokalnej lub unijnej walucie.

Cło, podatki i inne kwestie prawne

Aspekty formalno-prawne to chyba największy problem wszystkich osób zajmujących się handlem transgranicznym. Dowiedzenie się o wszystkich wymogach czy ograniczeniach obowiązujących na danym rynku może być naprawdę czasochłonne. Sprzedaż do innych krajów Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością precyzyjnego naliczenia podatku VAT w odpowiedniej stawce, z kolei handel z podmiotami spoza Unii sprawia, że trzeba pamiętać o cłach.

Problem ten został dostrzeżony przez UE, dlatego w ostatnim czasie zostały wprowadzone dyrektywy mające na celu ujednolicenie w pewnym stopniu prawa konsumenckiego w krajach wspólnoty.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość