Jakie wyzwania stoją przed markami w kontekście transgranicznego e-commerce?

wyzwania w handlu transgranicznym

Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych decyduje się na rozszerzenie swojej działalności na zagraniczne rynki.

Jednak wkroczenie na arenę międzynarodową to spore wyzwanie. Żeby mu sprostać, należy od początku wziąć pod uwagę kilka kwestii.

E-commerce na rynku międzynarodowym

Liczba polskich przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż internetową za granicę systematycznie rośnie. Skupia się ona raczej na krajach Unii Europejskiej (prym wiodą Niemcy, dalej są Francja, Czechy i Słowacja), jednak obserwuje się wzrost towarów eksportowanych również poza wspólnotę, m.in. do USA czy Chin.

O powodzeniu zagranicznej ekspansji zadecyduje dobre przygotowanie do tego etapu rozwoju biznesu. Znaczenie ma kierunek, czyli na rynek którego kraju chce wejść dany przedsiębiorca, ale również branża, w której działa.

E-commerce – sprzedaż zagraniczna a budowa sklepu

W przypadku e-commerce w handlu transgranicznym bardzo ważna będzie budowa sklepu. Musi być on jak najlepiej dopasowany do zagranicznych klientów. Na jakie aspekty należy w szczególności zwrócić uwagę?

Marketplace czy własny sklep?

Na samym początku każdy właściciel firmy musi się zdecydować, czy chce sprzedawać za pośrednictwem marketplace’u czy też własnego sklepu internetowego. Konsumenci wskazują marketplace jako główne miejsce, gdzie dokonują międzynarodowych zakupów. Najpopularniejsze platformy w poszczególnych krajach to: eBay (Wielka Brytania, Niemcy), PriceMinister (Francja), Flipkart (Indie), Amazon (Hongkong). Jest to bardzo wygodna opcja, ponieważ klienci mają wtedy w zasięgi ręki różnorodne produkty z rozmaitych branż. Mogą za jednym zamachem kupić rower i laptopa.

Z kolei własny sklep pomoże zbudować rozpoznawalność marki, a także zaufanie klientów do danego przedsiębiorstwa. Będzie również wolny od wszystkich wymogów, które należy spełnić, zakładając konto na danym portalu. Łatwiejsze będzie również ustanawianie różnych promocji i rabatów.

Projekt strony

Twój sklep internetowy musi przyciągnąć potencjalnych klientów. Nie chodzi tylko o względy estetyczne, ale również jego funkcjonalność. Struktura strony musi być na tyle prosta, aby klient swobodnie się po niej poruszał. Odwiedzający musi mieć zapewniony łatwy dostęp do wyszukiwarki, kategorii i koszyka. Ciekawe, graficzne ikony przykują wzrok i ułatwią nawigację.

Wersja językowa

Twój sklep internetowy koniecznie musi być przygotowany w lokalnej wersji językowej. Jest to absolutna podstawa, bez której ani rusz. Chodzi o wszystkie informacje zawarte na stronie, szczególnie komunikaty pojawiające się w trakcie procesu zakupowego, a także opisy produktów, kategorii czy artykuły blogowe. Czasami warto również przygotować nową domenę, jeśli dotychczasowa nazwa Twojego biznesu była typowo polska i obcokrajowcom może nic nie mówić.

Dla zagranicznych konsumentów bardzo istotna będzie również obsługa klienta prowadzona w ich rodzimym języku. W przypadku zwrotów czy reklamacji towaru musi dojść do porozumienia i rozwiązania problemu pomiędzy obiema stronami. Należy pamiętać, że nie każdy porozumiewa się w języku angielskim. Dlatego nawet jeśli będzie to wymagało zatrudnienia etatowego tłumacza, trzeba zdecydować się na ten krok.

Dopasowanie do specyfiki rynku

Zanim zdecydujesz się na sprzedaż międzynarodową, musisz dokładnie poznać konkretny rynek i jego klientów. Jeśli chodzi o konsumentów, to przede wszystkim dowiedz się, co ich motywuje do zakupów u zagranicznych sprzedawców. Może to być niższa cena, odkrywanie nowych produktów czy dostęp do unikalnych towarów, możliwych do zdobycia tylko w danym kraju. Taka wiedza pozwoli Ci lepiej dopasować swoją ofertę.

Każdy rynek ma pewne cechy charakterystyczne. Dotyczą one tego, czy klienci chętnie wykorzystują media społecznościowe i różne fora internetowe do dzielenia się opiniami o produktach i sprzedawcach. Jeśli tak, może być to pomocne do zbudowania zaufanego grona stałych klientów.

Logistyka towarów

Dużym wyzwaniem w transgranicznym e-commerce jest kwestia logistyki. Jest ona szczególnie problematyczna dla małych przedsiębiorstw. Ze względu na duże odległości do pokonania, nieuregulowane kwestie prawne, a także większe różnice kulturowe, sprawy transportu dóbr są obciążone dużą dozą ryzyka zarówno dla klientów, jak i sprzedawców.

Należy pamiętać o tym, że konsumenci zwracają szczególną uwagę na gwarantowany czas realizacji zamówienia, w którym mieści się czas dostawy. Kupujący musi zdawać sobie sprawę z tego, że kupując produkt u sprzedawcy z Azji, termin dostarczenia paczki z pewnością będzie dopiero po dwóch, trzech tygodniach od daty zamówienia.

Wysoka cena dostawy

Bardzo wielu klientów obawia się wysokich kosztów zagranicznych przesyłek, a także tego, że w przypadku zwrotu towaru, wymiany, reklamacji lub odesłania do naprawy gwarancyjnej, istnieje ryzyko niezwrócenia im ich należności. Dlatego należy zadbać o zaufanie klientów i w miarę możliwości, po przeliczeniu kosztów i przychodów, ustalić najkorzystniejszą opłatę za przesyłkę.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co stanowi największe wyzwanie w handlu transgranicznym?

    O powodzeniu zagranicznej ekspansji zadecyduje dobre przygotowanie do tego etapu rozwoju biznesu. Znaczenie ma kierunek, czyli na rynek którego kraju chce wejść dany przedsiębiorca, ale również branża, w której działa.

  2. 🔸Na co należy zwrócić szczególną uwagę, analizując wyzwania w handlu transgranicznym?

    W przypadku e-commerce w handlu transgranicznym bardzo ważna będzie budowa sklepu. Musi być on jak najlepiej dopasowany do zagranicznych klientów.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość