Karta Praw Podatnika – instrument ochrony dla podatników wciąż w Sejmie
W dniu 19 grudnia 2019 roku do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy – Karta Praw Podatnika (druk nr 137), który dotyczy wprowadzenia do polskiego systemu podatkowego nowej instytucji, jaką jest Karta Praw Podatnika. Celem tej Karty jest zapewnienie należytej ochrony praw podatników i podniesienie świadomości społecznej praw podatnika.
Celem ustawy jest zapewnienie należytej ochrony praw podatników, która każdorazowo wymaga odpowiedniego wyważenia interesu publicznego i prywatnego w prawie podatkowym. Ustawa ma również na celu podniesienie świadomości społecznej praw podatnika. Cele te zostały wprost wyrażone w Preambule ustawy.
Ustawa wprowadza do polskiego systemu podatkowego nową instytucję, to jest Kartę Praw Podatnika, rozumianą jako tekst normatywny, w którym w zwięzły sposób określone są podstawowe prawa podatników, którym odpowiadają obowiązki organów podatkowych.
Karta Praw Podatnika jest instytucją znaną wielu systemom podatkowym. Posiadanie karty jest międzynarodowym, uznanym standardem, zatem jej brak w polskim systemie podatkowym jest wyrazem nienadążania za najlepszymi praktykami światowymi.
Co szczególnie ważne, projektowana Karta Praw Podatnika zyskała uznanie Rzecznika Praw Obywatelskich, albowiem na oficjalnej stronie RPO wskazano, że wprowadzenie Karty Praw Podatnika należy uznać za jak najbardziej potrzebne. Karta w jednym dokumencie systematyzuje i konsoliduje najważniejsze prawa podatników. Niewątpliwie atutem Karty jest to, że posługuje się prostym i zrozumiałym dla obywateli językiem.
Co zakłada projekt ustawy?
Projekt Karty Praw Podatnika będzie mieć zastosowanie do:
podatników;
innych podmiotów, których prawa i obowiązki są regulowane przepisami prawa podatkowego, w tym w szczególności:
płatników,
inkasentów,
osób trzecich odpowiedzialnych za zaległości podatkowe,
następców prawnych.
WAŻNE – Karta Praw Podatnika ma być publikowana na stronach internetowych organów podatkowych, a egzemplarz takiej karty ma być doręczany podatnikowi przy wszczęciu postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej.
Dodatkowo w kolejnych rozdziałach ustawodawca zaproponował następujące regulacje, tj.:
prawo do dobrego prawodawstwa podatkowego, przez co należy rozumieć:
obowiązek odpowiedniego wyważenia interesu publicznego i interesu prywatnego w prawie podatkowym;
pewność prawa podatkowego;
jawność prawa podatkowego;
komunikatywność prawa podatkowego;
prawo do zapłaty podatku w wysokości wynikającej z ustaw podatkowych, przez co należy rozumieć:
zapłatę podatku w prawidłowej wysokości i zwrot należnej nadpłaty;
ulgi i zwolnienia;
prawo do domniemania rzetelności i dobrej wiary, przez co należy rozumieć:
domniemanie rzetelności wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego;
domniemanie dobrej wiary;
prawo do prywatności, przez co należy rozumieć:
ochronę danych i dostępu do nich;
zachowanie informacji w tajemnicy;
prawa do rzetelnego postępowania administracyjnego i sądowego w sprawach podatkowych, przez co należy rozumieć:
rzetelne postępowanie administracyjne i sądowe w sprawach podatkowych;
zakaz wykorzystania materiałów zgromadzonych niezgodnie z prawem;
informacje o podejmowanych przez organy podatkowe czynnościach i rozstrzygnięciach oraz ich przesłankach;
reprezentację podatnika;
prawo do zaskarżenia rozstrzygnięć w sprawach podatkowych, przez co należy rozumieć:
informację o środkach zaskarżenia;
kontrolę instancyjną rozstrzygnięcia podatkowego;
kontrolę sądową rozstrzygnięcia podatkowego;
zakaz rozstrzygnięcia na niekorzyść skarżącego (zakaz reformationis in peius);
prawo do ochrony przed przedwczesną egzekucją;
prawa do naprawienia szkody, przez co należy rozumieć:
naprawienie szkody wyrządzonej działaniem lub zaniechaniem organów podatkowych;
kontrola przestrzegania praw podatnika, przez co należy rozumieć:
obowiązek informacyjny sądu administracyjnego
obowiązek informacyjny ministra właściwego do spraw finansów publicznych
Karta Praw Podatnika ma stanowić zbiór przepisów regulujących prawa podatnika, co doprowadziłoby, m.in. do zwiększenia zaufania podatników do organów podatkowych. Jako że w sferze międzynarodowej taka karta jest znaną i spełniającą swój cel instytucją, to wprowadzenie jej do polskiego systemu prawnego zdaje się być dobrym pomysłem. Na tę chwilę projekt w dalszym ciągu znajduje się w Sejmie, jednakże warto śledzić proces legislacyjny, który wkrótce może się zmienić.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 wprowadziło zmiany w obowiązkach posiadania kasy fiskalnej, obowiązujących w roku 2025. Sprawdź, co się zmieniło.
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Dyscyplinarne zwolnienie pracownika jest najbardziej dotkliwym sposobem rozwiązania umowy o pracę. W jakich przypadkach zwolnić dyscyplinarnie pracownika?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo