Prowadząc działalność gospodarczą nie należy lekceważyć lub omijać obowiązujących przepisów prawa podatkowego, ponieważ na każdym kroku można narazić firmę na niepotrzebne obciążenia finansowe. Kary za popełnienie czynu zabronionego są bardzo dotkliwe i należy o tym pamiętać.
“Art. 53. § 1. Czyn zabroniony jest to zachowanie o znamionach określonych w kodeksie, chociażby nie stanowiło ono przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Określenie czynu zabronionego jako przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego może nastąpić tylko w niniejszym kodeksie.”
Aby pociągnąć sprawcę do odpowiedzialności karnej za przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe ważne jest udowodnienie sprawcy winy. Można wówczas doprecyzować czy popełnienie takiego czynu było umyślnie czy nieumyślnie.
Czyn zabroniony popełniony umyślnie wystąpi wtedy, jeżeli sprawca ma zamiar jego popełnienia i godzi się na to.
Czyn zabroniony popełniony jest nieumyślnie wystąpi wtedy, jeżeli sprawca nie ma zamiaru jego popełnienia, ale na skutek niezachowania należytej ostrożności popełnienia czyn.
Nie jest przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym czyn zabroniony, którego społeczna szkodliwość jest znikoma.
Czyn zabroniony na przykładach
Jakie zdarzenia, okoliczności popełnienia czynu zabronionego, motywacja sprawcy, wysokość uszczuplenia należności publicznoprawnych będą brane pod uwagę przy ocenie stopnia społecznej szkodliwości czynu zostało wskazane w ustawie Kodeks karny skarbowy.
Typowe przykłady czynów zabronionych:
Jeżeli przedsiębiorca posługuje się w prowadzonej działalności gospodarczej imieniem i nazwiskiem, nazwą firmy innego podmiotu – podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.
Kara grzywny za przestępstwo skarbowe od 866,70 zł do 24 960 960 zł, w sprawach mniejszej wagi kara grzywny za wykroczenie skarbowe od 260 zł do 52 000 zł.
Jeżeli przedsiębiorca zatai rzeczywiste rozmiary prowadzonej działalności gospodarczej – podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.
Kara grzywny za przestępstwo skarbowe od 866,70 zł do 24 960 960 zł, w sprawach mniejszej wagi kara grzywny za wykroczenie skarbowe od 260 zł do 52 000 zł.
Jeżeli przedsiębiorca w składanych deklaracjach i oświadczeniach podaje nieprawdę lub zataja prawdę przez co naraża podatek na uszczuplenie – podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.
Kara grzywny za przestępstwo skarbowe od 866,70 zł do 24 960 960 zł, w sprawach mniejszej wagi kara grzywny za wykroczenie skarbowe od 260 zł do 52 000 zł.
Jeżeli przedsiębiorca nie złoży informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej VAT-26 w terminie 7 dni od dnia poniesienia pierwszego wydatku – podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.
Kara grzywny za przestępstwo skarbowe od 866,70 zł do 24 960 960 zł, w sprawach mniejszej wagi kara grzywny za wykroczenie skarbowe od 260 zł do 52 000 zł.
Jeżeli przedsiębiorca uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe – kwoty od 260 zł do 52.000 zł.
Jeżeli przedsiębiorca dokona płatności z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności.
Kara grzywny za przestępstwo skarbowe od 866,70 zł do 24 960 960 zł, w sprawach mniejszej wagi kara grzywny za wykroczenie skarbowe od 260 zł do 52 000 zł.
Wszystkie typy czynów zabronionych zostały omówione w ustawie k.k.s.
Często zdarza się, że przedsiębiorca nie złoży w terminie wynikającym z przepisów podatkowych deklaracji podatkowej. Otóż w takiej sytuacji urząd skarbowy może nałożyć na przedsiębiorcę sankcje w postaci mandatu karnego. Tego typu wykroczenie skarbowe objęte jest karą grzywny od kwoty 260 zł do 52.000 zł.
Sprawa się komplikuje jeżeli przedsiębiorca nie złoży w ogóle deklaracji podatkowej wówczas może zostać nałożona kara grzywny jak za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. O kwalifikacji czynu będzie decydowała kwota uszczuplenia zobowiązania podatkowego.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Marketing afiliacyjny stał się jednym z najpopularniejszych sposobów na zarabianie w Internecie, łącząc efektywność działań marketingowych z możliwością generowania dodatkowego dochodu. Ten model współpracy jest korzystny zarówno dla firm, które płacą jedynie za realne efekty, jak i dla partnerów, którzy mogą budować stabilne źródło dochodu, wykorzystując własne kanały komunikacji.
Coraz więcej klientów kupuje w sieci, ale nie chce czekać całymi dniami na kuriera ani odbierać paczek na poczcie. Dlatego chętnie wybierają click and collect – możliwość odbioru osobistego zamówienia ze sklepu online w dogodnym momencie. W tym artykule pokażemy Ci, jak działa ten model i jak możesz go wykorzystać, by realnie zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie.
Wyróżnianie i nagradzanie człowieka w życiu niesie za sobą bardzo pozytywne konsekwencje dla jego samopoczucia i rozwoju osobistego. Analogicznie działają nagrody i wyróżnienia w miejscu pracy. Pochwała pracownika, niezależnie od tego, jaką formę przybierze, wpływa korzystnie na jego motywację i zaangażowanie. Nagrody i wyróżnienia w kontekście formalnym (pracowniczym) należy przyznawać zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Ustawa ta przewiduje ogólne zasady dotyczące wynagradzania i premiowania pracowników, a także stosowania innych form uznania.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo