Z jakich aplikacji korzystasz najczęściej i dlaczego wśród nich prawdopodobnie znajdują się komunikatory internetowe? WhatsApp, Facebook Messenger, Discord to przykłady aplikacji, które wielu osobom towarzyszą w codziennym życiu. Niektóre z nich posiadają także rozwiązania, które mogą pomóc dotrzeć do grupy docelowej, nawiązać relacje z klientami, zbudować rozpoznawalność marki, czy zwiększyć sprzedaż. Który jednak komunikator wybrać, aby to osiągnąć? Przeanalizujmy dostępne możliwości.
Co to jest komunikator internetowy i do czego służy?
Komunikator internetowy to program, który umożliwia szybkie przesyłanie wiadomości między dwoma lub większą liczbą urządzeń. Korzystają z niego zarówno Twoi klienci, jak i współpracownicy, kontrahenci, znajomi, czy rodzina. Aplikacje mogą więc posłużyć do wzbogacenia strategii marketingowej firmy i budowania rozpoznawalności marki, a także pośrednio lub bezpośrednio do zwiększenia sprzedaży.
Większość komunikatorów posiada następujące funkcjonalności:
- wysyłanie wiadomości tekstowych;
- prowadzenie połączeń głosowych lub wideo;
- tworzenie czatów grupowych.
Każda aplikacja może oferować dodatkowo inne funkcje, co omówię na konkretnych przykładach opisanych poniżej.
Popularność komunikatorów internetowych sukcesywnie wzrasta. Według raportu grupy Radicati obecnie na świecie zostało utworzonych 9,3 miliarda kont, z czego ponad 3 miliardy ludzi aktywnie korzysta z tego typu aplikacji. Najczęściej wybieranymi komunikatorami są: WhatsApp, Facebook Messenger i WeChat.
Najpopularniejsze komunikatory internetowe
Liczba dostępnych komunikatorów na rynku jest ogromna, dlatego skupię się na omówieniu sześciu popularnych aplikacji: ich funkcjom, statystykom oraz rozwiązaniom dla firm.
WhatsApp
Według danych za styczeń 2024 WhatsApp zajmuje trzecie miejsce (na równi z Instagramem) pod względem liczby aktywnych użytkowników miesięcznie. Z aplikacji korzystają ponad 2 miliardy osób z ponad 180 krajów. Z WhatsApp można korzystać za darmo na różnych urządzeniach — aplikacja dostępna jest w wersji webowej, na smartfony, tablety i komputery stacjonarne.
Od 2014 roku WhatsApp jest częścią Facebooka. Początkowo komunikator został stworzony jako alternatywa dla SMS-ów. Obecnie oprócz wysyłania prywatnych wiadomości, posiada także szereg innych funkcji:
- rozmowy głosowe i połączenia wideo;
- konwersacje grupowe i w społecznościach (społeczności składają się z grup osób o danych zainteresowaniach/tematyce);
- kanały osób lub organizacji, na których przekazywane są bieżące informacje i aktualności;
- status, czyli funkcja udostępniania zdjęć, gifów, tekstu lub wideo, które po 24 godzinach przestają być widoczne;
- zakupy — konta firmowe mogą utworzyć katalog prezentujący ich produkty/usługi.
WhatsApp udostępnia również dwa rozwiązania dla firm:
- WhatsApp Business App — dla małych firm, które chcą wchodzić w interakcję z klientami oraz utworzyć profil firmowy;
- WhatsApp Business Platform — dla średnich i dużych firm, którym zależy na większej liczbie funkcji, m.in. automatyzacji wiadomości, czy tworzeniu chatbotów.
Kto korzysta z WhatsAppa? Największą grupę użytkowników w USA stanowią osoby w wieku 26-35 lata (27%), następnie 36-45 lat (20%), 15-25 lat (19%), 46-55 (17%) oraz powyżej 56 lat (13%). Pod względem płci rozkład kształtuje się na poziomie: około 53% mężczyzn i około 47% kobiet.
WeChat
WeChat zajmuje szóste miejsce w rankingu najpopularniejszych platform społecznościowych. Jest to chiński komunikator internetowy, stanowiący przykład superaplikacji (o superaplikacji pisałam również w kontekście Twittera w artykule: Threads vs. Twitter (X) — plusy i minusy. Z której platformy skorzystać w 2024?). Oprócz funkcji wysyłania wiadomości i połączeń głosowych umożliwia także robienie zakupów, dokonywanie płatności, czy rezerwację hoteli.
Z aplikacji korzysta ponad 1,3 miliarda osób na całym świecie. Podobnie jak w przypadku WhatsAppa, około 53% użytkowników to mężczyźni (ok. 47% kobiety). Największą grupę stanowią osoby w wieku poniżej 24 lat (33,5%). W następnej kolejności są użytkownicy w przedziale wiekowym: 25-30 lat (25%), powyżej 41 lat (19,1%), 31-35 lat (13,8%) oraz 36-40 lat (8,6%).
Prawie 50% użytkowników pochodzi z Chin, jednak z aplikacji korzystają także mieszkańcy innych państw, przede wszystkim: Malezji, Indii, Rosji, Japonii, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Indonezji, Meksyku.
Firmy planujące zwiększyć widoczność swojej marki w szczególności na rynku chińskim powinny rozważyć utworzenie oficjalnego konta w platformie WeChat. Do wyboru są:
- konto usługowe — zalecane i wybierane przez większość firm. Umożliwia publikowanie czterech postów w miesiącu (o czym za pomocą powiadomień informowani są obserwatorzy) oraz posiada unikalne funkcje, m.in. narzędzie CRM, czy płatne reklamy;
- konto subskrypcyjne — możliwość publikowania jednego posta dziennie, jednak obserwatorzy nie otrzymują powiadomienia. Opcja ta jest odpowiednia dla mediów, osób fizycznych, blogerów, czy dziennikarzy.
Oba typy kont pomagają przedsiębiorcy zwiększyć zasięg i rozpoznawalność marki, dotrzeć do grupy docelowej, budować relację z klientami oraz zwiększać sprzedaż.
Facebook Messenger
Facebook Messenger to siódma najpopularniejsza platforma społecznościowa na świecie. Liczba aktywnych użytkowników wynosi obecnie ponad 1 miliard. Jak sama nazwa wskazuje, jest aplikacją należącą do firmy Meta (dawniej Facebook).
Kto korzysta z Messengera? Największy ułamek stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata (32,2%), następnie 18-24 lat (22,1%), 35-44 lat (19,5%), powyżej 65 lat (3,9%). W Stanach Zjednoczonych więcej użytkowników to kobiety (55,6%) — mężczyźni (44,4%).
Podstawową funkcją aplikacji jest możliwość komunikowania się za pomocą wiadomości tekstowych oraz połączeń głosowych i wideo z innymi użytkownikami. Messenger posiada jednak również dodatkowe opcje:
- wspólne oglądanie ze znajomymi np. filmów, programów telewizyjnych, teledysków itp.;
- motywy czatu pozwalające spersonalizować czaty za pomocą dostępnych szablonów lub kolorów;
- odblokowywanie aplikacji za pomocą odcisku palca lub funkcji rozpoznawania twarzy (dostępne tylko na urządzeniach z systemem iOS);
- wiadomości do firm — użytkownicy mogą skontaktować się bezpośrednio z daną firmą za pomocą Messengera;
- czaty społecznościowe tworzone dla grup na Facebooku, które umożliwiają prowadzenie bieżącej konwersacji z członkami danej grupy (opcja nie jest dostępna we wszystkich grupach);
- czaty grupowe, czyli możliwość prowadzenia konwersacji z więcej niż jedną osobą jednocześnie.
Mieszkańcy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) mogą utworzyć nowe konto w Messengerze bez konieczności korzystania z Facebooka. Wiąże się to jednak z ograniczeniami co do dostępności niektórych funkcji.
Facebook Messenger ułatwia firmom budowanie trwałej relacji z klientami poprzez bezpośrednią komunikację oraz dotarcie do nowych odbiorców za pomocą konkretnych celów reklamowych (o tym w dalszej części artykułu).
Discord
Discord to kolejny komunikator internetowy umożliwiający prowadzenie rozmów tekstowych, wideo i głosowych. Początkowo z aplikacji korzystali gracze do komunikowania się ze sobą np. podczas gry. Obecnie komunikator wykorzystywany jest także do innych celów: osobistych, zawodowych, czy edukacyjnych.
Jakie funkcje oferuje Discord? Przede wszystkim możesz dołączyć lub utworzyć serwer, czyli miejsce, do komunikowania się z innymi członkami. Występują dwa rodzaje serwerów:
- znajomych — dla małej grupy znajomych;
- społeczności — dla klubu lub społeczności — tylko użytkownicy, którzy otrzymali zaproszenie, mogą dołączyć.
Odgałęzieniami serwerów są kanały: tekstowe lub głosowe. W przypadku kanału głosowego nie trzeba do nikogo dzwonić. Wystarczy wejść na kanał, aby inni członkowie zobaczyli, że tam jesteś, a następnie mogli do Ciebie dołączyć.
Ile osób korzysta z Discorda? Komunikator ma około 200 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie na świecie. Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata (42,2%). Następny odsetek to użytkownicy w przedziale wiekowym 16-24 lata (22,2%), 35-44 lat (20,5%) oraz powyżej 45 lat (14,9%). Ze względu na płeć podział wygląda następująco: mężczyźni – 65,5%, kobiety – 34,5%.
Discord nie oferuje specjalnych funkcjonalności dla firm. Mimo to coraz więcej zespołów decyduje się na przeniesienie tam swojej komunikacji. Marki mogą także wykorzystać w swojej strategii serwery społecznościowe, w celu dotarcia do osób o konkretnych zainteresowaniach oraz do lepszego poznania grupy docelowej.
Telegram
Telegram to kolejny komunikator, który mieści się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych platform społecznościowych. Korzysta z niego ponad 800 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. 58% użytkowników stanowią mężczyźni, kobiety 42%. Dominującą grupą są osoby w wieku 25-34 lat (30,6%), następnie 18-24 lat (21,9%), 35-44 lat (21,3%), 45-64 lat (18,5%) oraz poniżej 17 lat (7,7%).
Za pomocą aplikacji użytkownicy mogą wysyłać wiadomości, zdjęcia, pliki i filmy. Możliwe jest także tworzenie grup składających się z maksymalnie dwustu osób lub kanałów z nielimitowaną liczbą członków. Telegram odróżnia się od innych komunikatorów tym, że jest oparty na chmurze, dzięki czemu zajmuje mniej miejsca na urządzeniu.
W celu automatyzacji pracy Telegram udostępnił program Telegram Bot, który działa wewnątrz aplikacji. Narzędzie to pozwala przyspieszyć wiele procesów i zadań, np. odpowiadanie na zapytania klientów, czy wysyłanie powiadomień. Dzięki API program można połączyć z innymi narzędziami do zarządzania bazą kontaktów, danych itp. Dodatkowo Telegram Bot pozwala na personalizację rozwiązań odpowiadających na indywidualne potrzeby biznesowe.
Signal
Signal to szyfrowany komunikator służący do wysyłania wiadomości. W praktyce oznacza to, że wysyłając wiadomość ze swojego urządzenia do innego, może ją odebrać tylko to konkretne urządzenie. Dzięki temu, że Signal nie prowadzi rejestru wiadomości, nikt poza odbiorcą i nadawcą nie ma do nich dostępu.
Pod względem funkcji Signal jest podobny do innych komunikatorów internetowych. Pozwala wysyłać wiadomości, wykonywać połączenia głosowe/wideo oraz prowadzić rozmowy grupowe. Dodatkowo użytkownicy mogą z wyprzedzeniem napisać i zaplanować wysyłkę wiadomości o konkretnej godzinie, udostępniać relacje znikające po 24 godzinach od publikacji, tworzyć notatki, czy zmieniać kolory czatu.
Według danych z 2022 roku aplikacja Signal miała 40 milionów aktywnych użytkowników pochodzących w szczególności z Egiptu, Iranu, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ze względu na charakter aplikacji, skupiający się na bezpieczeństwie i poufności, Signal nie przechowuje danych o użytkownikach — a tym samym nie prowadzi statystyk.
Fundacja Signal wspierająca komunikator jest organizacją non-profit. Oznacza to, że nie prowadzi współprac z reklamodawcami lub inwestorami. Utrzymuje się z darowizn otrzymanych przez użytkowników.
Każda z wymienionych wyżej aplikacji posiada odmienny zakres wsparcia firm w promocji swoich biznesów. Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, który komunikator uwzględnić w strategii marketingowej swojej marki, przygotowałam zbiorcze zestawienie.
WhatsApp
Liczba aktywnych użytkowników |
2 miliardy |
Najpopularniejsza grupa wiekowa |
26-35 lat |
Narzędzia biznesowe |
Katalog produktów/usług – będzie wyświetlany na profilu Twojej firmy. Klienci mogą przeglądać i udostępnić go innym oraz skontaktować się z firmą.
Płatna wersja – Business Platform – oferuje więcej możliwości, m.in.:
- wysyłanie powiadomień do klientów (np. z aktualizacją statusu wysyłki);
- personalizacja promocji, poprzez np. cross-selling lub up-selling;
- umożliwienie klientom przeglądanie produktów i składanie zamówień bezpośrednio w aplikacji;
- wdrożenie automatyzacji w obsłudze klienta, np. automatyczne wiadomości.
|
Narzędzia reklamowe |
Reklamy za pośrednictwem Meta – reklamy wyświetlane na Facebooku i Instagramie, kierujące do czatu z Twoją marką w WhatsApp. W ten sposób możesz generować wartościowe leady i tym samym zwiększać bazę klientów. |
WeChat
Liczba aktywnych użytkowników |
1,3 miliarda |
Najpopularniejsza grupa wiekowa |
poniżej 24 roku życia |
Narzędzia biznesowe |
Oficjalne konto WeChat (usługowe lub subskrypcyjne) to odpowiednik strony na Facebooku — możesz zbierać obserwujących, wysyłać im powiadomienia i przekierowywać na swoją stronę internetową.
Miniprogram WeChat to podaplikacja, która posiada funkcje do handlu elektronicznego, wirtualnego zwiedzania sklepu itp. |
Narzędzia reklamowe |
WeChat Moments — reklamy pojawiające się na osi czasu. Firmy zagraniczne (spoza Chin) muszą złożyć stosowny wniosek, aby móc uruchomić taką reklamę.
Reklama banerowa — z tej funkcji mogą skorzystać głównie firmy zarejestrowane w Chinach. Firmy zagraniczne muszą natomiast złożyć odpowiedni wniosek.
Współpraca z influencerami, którzy opublikują post na swoim oficjalnym koncie. |
Facebook Messenger
Liczba aktywnych użytkowników |
ponad 1 miliard |
Najpopularniejsza grupa wiekowa |
25-34 lata |
Narzędzia biznesowe |
Skrzynka odbiorca firmy w aplikacji Messenger – ułatwia prowadzenie bezpośredniej komunikacji z klientami, budowanie zaufania i odpowiadanie na ich bieżące pytania. Skrzynka posiada dodatkowe funkcje, m.in.:
- możliwość ustawienia spersonalizowanego powiadania wyświetlane osobom rozpoczynające czat;
- zachowanie i ponowne wykorzystanie, zapisanych wcześniej odpowiedzi, np. na często zadawane pytania;
- możliwość wysłania automatycznej i natychmiastowej odpowiedzi, dzięki czemu nawet po Twoich godzinach pracy użytkownik nie zostanie bez odpowiedzi.
|
Narzędzia reklamowe |
Menadżer reklam Meta – poprzez wybór umiejscowienia reklamy w aplikacji Messenger. Użytkownicy zobaczą ją na karcie Czaty. Możesz ustawić, aby kliknięcie reklamy powodowało rozpoczęcie czatu z Twoją firmą lub przekierowanie na stronę internetową.
Messenger Stories – pełnoekranowe reklamy. Pozwala zwiększyć zasięg prowadzonych kampanii w Instagram i Facebook Stories.
Reklamy przekierowujące z Facebooka i Instagrama do Messengra – sposób, aby zachęcić odbiorców do bezpośredniej komunikacji z Twoją firmą za pomocą czatu. Pozwala to markom pozyskiwać kontakty i wchodzić w bardziej osobiste interakcje z użytkownikami. |
Discord
Liczba aktywnych użytkowników |
200 milionów |
Najpopularniejsza grupa wiekowa |
25-34 lata |
Narzędzia biznesowe i reklamowe |
Discord nie udostępnia reklamodawcom menadżera reklam tak jak inne platformy. Możesz natomiast reklamować swoją markę w sposób organiczny, budując i angażując swoją społeczność.
Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest utworzenie serwera społecznościowego związanego z działalnością firmy oraz kanałów do rozmów na konkretne tematy. Informację o utworzonym serwerze możesz natomiast promować za pomocą innych platform społecznościowych.
Mając swoją społeczność na Discordzie możesz informować odbiorców o swoim produkcie/usłudze, nowościach, czy odsyłać do innych stron internetowych.
Możesz również dołączyć do innych serwerów, na których jest Twoja grupa docelowa, a następnie zaangażować się w rozmowy i dyskusje lub nawet odsyłać do wartościowych treści na Twoim blogu.
|
Telegram
Liczba aktywnych użytkowników |
800 milionów |
Najpopularniejsza grupa wiekowa |
25-34 lata |
Narzędzia biznesowe |
Telegram Business – rozwiązanie zapewniające firmom wiele praktycznych funkcji, m.in. dzięki temu, że aplikacja działa w oparciu o chmurę, pracownicy mogą jednocześnie korzystać z Telegramu na różnych urządzaniach, nawet będąc poza biurem.
Telegram Cloud – zapewnia bezpłatne i nieograniczone miejsce do przechowywania danych w chmurze.
Telegram Business API – pozwala firmom na samodzielne dodanie potrzebnych im integracji, np. narzędzi CRM.
Przedsiębiorcy mogą również zweryfikować swoje konto firmowe i uzyskać specjalną plakietkę.
|
Narzędzia reklamowe |
Grupa Telegram – umożliwia dodanie do dwustu tysięcy użytkowników i wysyłanie im wiadomości oraz plików.
Kanały Telegram – przypominają wirtualną tablicę ogłoszeń. Liczba członków kanału jest nieograniczona. Pozwala przesyłać wiadomości i aktualizacje obserwującym dany kanał.
Menadżer reklam Telegram – platforma reklamowa pozwalająca reklamodawcom promowanie swojej firmy. Reklama wyświetlana jest w formie wiadomości sponsorowanych na publicznych kanałach z ponad 1000 subskrybentami. Wiadomość może mieć maksymalnie 160 znaków. |
Signal
Jak wspomniałam wcześniej, Signal nie przechowuje i nie sprzedaje danych, dlatego nie utrzymuje się z opłat od inwestorów, czy reklamodawców. Przedsiębiorcy nie mogą więc promować się w aplikacji. Do czego więc firmy mogą wykorzystać Signal? Jedynym zastosowaniem jest po prostu komunikacja. Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie i poufności przesyłanych wiadomości, rozważ skorzystanie z tego komunikatora internetowego. Dzięki czemu zyskasz pewność, że dana informacja została udostępniona tylko wybranemu odbiorcy.
Podsumowanie
Komunikatory internetowe to typ aplikacji, który towarzyszy nam w codziennym życiu. Ten fakt można wykorzystać w celu promocji swojej firmy, dotarcia do odbiorców, budowania relacji oraz zwiększenia zasięgu i sprzedaży. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji, które w większym lub mniejszym stopniu wspierają przedsiębiorców w działaniach biznesowych i promocyjnych, udostępniając im dodatkowe funkcjonalności. Dlatego rozważ wykorzystanie tych rozwiązań w strategii marketingowej swojej firmy.