



Aby wystawiać i odbierać faktury w KSeF, należy przejść proces uwierzytelnienia, który potwierdza tożsamość użytkownika i przyznaje mu odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemu.
Aby wystawiać i odbierać faktury ustrukturyzowane w KSeF, należy przejść proces uwierzytelnienia, który potwierdza tożsamość użytkownika i przyznaje mu odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemu.
Autoryzacja użytkownika w KSeF jest wymagana bez względu na to, czy wykorzystuje się narzędzia komercyjne czy aplikację udostępnioną przez Ministerstwo Finansów.
Już niedługo Krajowy System e-Faktur stanie się faktem! Kogo będzie dotyczył KSeF? Sprawdź nasze wideo o zmianach w fakturowaniu:
Aby korzystać z KSeF, użytkownik nie musi zakładać konta w systemie. Korzystanie z KSeF wymaga jednak weryfikacji posiadanych uprawnień oraz uwierzytelnienia się w systemie jedną z poniższych metod:
– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.
Po poświadczeniu w systemie można używać KSeF m.in. w zakresie przeglądania, wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych. Poza danym przedsiębiorcą w Systemie może działać podmiot przez niego uprawniony, np. biuro rachunkowe.
Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur (KSEF) różni się w zależności od podmiotu.
Certyfikat KSeF to kolejna z metod uwierzytelnienia się w systemie.
Uwierzytelnienie certyfikatem KSeF będzie możliwe od 1 lutego 2026 roku. Natomiast o wydanie certyfikatu można będzie występować w Module Certyfikatów i Uprawnień (MCU) od 1 listopada 2025 roku.
Do uwierzytelnienia się w KSeF, certyfikat nie będzie konieczny, jest to jedno z narzędzi obok podpisów elektronicznych. Natomiast taki certyfikat będzie już konieczny przy wystawianiu faktur w trybach szczególnych, takich jak offline24, offline oraz awaryjnym.
O certyfikat mogą wystąpić:
Aby uzyskać certyfikat KSeF należy wejść do Modułu Certyfikatów i Uprawnień (będzie to możliwe od 1 listopada 2025 roku), a następnie zalogować się do KSeF za pomocą podpisu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, kwalifikowaną pieczęcią lub z pomocą ZAW-FA.
Kolejny krok to złożenie odpowiedniego wniosku, po którego akceptacji będzie można pobrać certyfikat KSeF.
Firmy będą mogły tworzyć wiele certyfikatów i przekazywać je swoim pracownikom.
Tokeny, jako jedno z narzędzi uwierzytelniania, będą mogły być generowane i wykorzystywane do uwierzytelnienia się w KSeF do 31 grudnia 2026 roku.
Od 1 lutego 2026 roku możliwe będzie korzystanie zarówno z certyfikatów KSeF, jak i tokenów. Docelowo od 1 stycznia 2027 r. z tych dwóch rozwiązań pozostaną wyłącznie certyfikaty KSeF.
Metoda uwierzytelnienia | Osoba fizyczna (np. właściciel, pracownik) | Podmiot niebędący osobą fizyczną (np. spółka) |
Kwalifikowany podpis elektroniczny | tak | nie dotyczy |
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna | nie dotyczy | tak |
Podpis Zaufany (Profil Zaufany) | tak | nie dotyczy |
Token KSeF (do 31.12.2026) | tak (po uwierzytelnieniu innym sposobem) | tak |
ZAW-FA (zgłoszenie w urzędzie) | tak | tak |
Certyfikat KSeF (od 1.02.2026, wnioski od 1.11.2025) | tak (na NIP lub PESEL) | tak (na NIP podmiotu) |
Krajowy System e-Faktur przewiduje również opcję anonimowego dostępu do pojedynczej e-faktury (bez uprzedniego uwierzytelniania się w systemie). W tym celu na dedykowanej stronie należy podać następujące dane:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będące podatnikami VAT otrzymują automatycznie uprawnienia właścicielskie w systemie KSeF. Nie muszą nic zgłaszać ani wnioskować; mają dostęp do KSeF na podstawie swojego NIP.
Uprawnienie właścicielskie to uprawnienie, które jest przypisane domyślnie, systemowo dla identyfikatora NIP podatnika. Obejmują w szczególności uprawnienie do wystawiania faktur, dostępu do faktur, zarządzania uprawnieniami, zarządzania jednostkami podrzędnymi oraz uprawnienia techniczne do przeglądania historii sesji oraz przeglądania uprawnień. Uprawnień właściciela nie można odebrać.
Taka osoba może zalogować się do KSeF za pomocą Podpisu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Jeśli podpis nie zawiera NIP-u ani numeru PESEL, należy go zgłosić, wypełniając formularz ZAW-FA. Umożliwi to systemowi powiązanie podpisu z podatnikiem.
Spółka jawna może się uwierzytelnić pieczęcią kwalifikowaną. Jeśli jej nie ma, składa ZAW-FA. Wspólnik wskazany w ZAW-FA będzie mógł działać w imieniu spółki, uwierzytelniając się np. Profilem Zaufanym.
Tak — do końca 2026 r. będzie to możliwe, o ile token został wygenerowany przez osobę mającą stosowne uprawnienia (np. do wystawiania i dostępu do faktur). W ramach tych uprawnień program może działać bez konieczności użycia innych form uwierzytelnienia.
Nie. Sam PESEL nie wystarczy. Żeby się zalogować, potrzebny jest Podpis Zaufany, podpis kwalifikowany, pieczęć kwalifikowana, token albo certyfikat KSeF. Bez tego nikt nie będzie w stanie uwierzytelnić się w systemie w Twoim imieniu.
Korzystać mogą zarówno osoby fizyczne, jak i firmy.
Autoryzacja odbywa się w ramach wykorzystywanego programu zintegrowanego z KSeF. Nieważne, z jakiego oprogramowania korzystamy, zawsze musi być spełniony wymóg autoryzacji.
Jeśli spółka nie ma pieczęci kwalifikowanej, to do pierwszej autoryzacji musi złożyć ZAW-FA w urzędzie skarbowym.
Tak. Od 1 kwietnia 2026 r. planowane jest umożliwienie logowania do KSeF przez węzeł krajowy, czyli także przez aplikację mObywatel.
Certyfikat może być wydany:
W przypadku osoby/podmiotu uwierzytelniającego się za pomocą kwalifikowanego podpisu/kwalifikowanej pieczęci elektronicznej bez identyfikatora NIP i PESEL certyfikat może być wydany na tzw. dane unikalne powiązane z certyfikatem (tzw. odcisk palca podpisu) użytym do uwierzytelnienia.
Od listopada 2025 roku.
Od 1 lutego 2026 roku.
Nie. Certyfikat KSeF jest osobistym elektronicznym poświadczeniem tożsamości – zawiera dane osoby lub podmiotu, który o niego wnioskował. Jeśli pobraliśmy certyfikat na siebie (JDG), możemy korzystać z niego tylko my. Księgowej trzeba nadać uprawnienia w inny sposób.
Tak. Certyfikat wydany na spółkę nie jest powiązany z konkretną osobą. Spółka może go przekazać wybranym pracownikom, ale to ona odpowiada za rejestrację, kontrolę, udostępnianie i unieważnianie certyfikatów.
Nie. Certyfikat nadal będzie ważny. Może być używany w różnych kontekstach (dla różnych podmiotów), a zmiany w uprawnieniach nie mają wpływu na ważność samego certyfikatu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.