|
|
4 minut czytania

Metody uwierzytelnienia podmiotów korzystających z KSEF

Aby wystawiać i odbierać faktury w KSeF, należy przejść proces uwierzytelnienia, który potwierdza tożsamość użytkownika i przyznaje mu odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemu.

ksef

Uwierzytelnienia w KSeF - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Aby wystawiać i odbierać faktury ustrukturyzowane w KSeF, należy przejść proces uwierzytelnienia, który potwierdza tożsamość użytkownika i przyznaje mu odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemu.

Autoryzacja użytkownika w KSeF jest wymagana bez względu na to, czy wykorzystuje się narzędzia komercyjne czy aplikację udostępnioną przez Ministerstwo Finansów.

Jesteś gotowy na KSeF?!

Już niedługo Krajowy System e-Faktur stanie się faktem! Kogo będzie dotyczył KSeF? Sprawdź nasze wideo o zmianach w fakturowaniu:

 
 

Jakie są sposoby uwierzytelnienia w KSeF?

Aby korzystać z KSeF, użytkownik nie musi zakładać konta w systemie. Korzystanie z KSeF wymaga jednak weryfikacji posiadanych uprawnień oraz uwierzytelnienia się w systemie jedną z poniższych metod:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem zaufanym,
  3. kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną (odpowiednik pieczątki firmowej),
  4. wygenerowanym przez System, po uwierzytelnieniu się w jeden z powyższych sposobów – tokenem (ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych) przypisanym do danej osoby.

– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

Po poświadczeniu w systemie można używać KSeF m.in. w zakresie przeglądania, wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych. Poza danym przedsiębiorcą w Systemie może działać podmiot przez niego uprawniony, np. biuro rachunkowe.

Przygotuj się na KseF!

Dowiedz sie więcej o KSeF w IFIRMA.

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur

Dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur (KSEF) różni się w zależności od podmiotu.

  1. Osoba fizyczna z NIP (np. JDG): Uzyskuje automatyczny dostęp do KSeF, do którego może zalogować się za pomocą Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jeśli podpis kwalifikowany nie zawiera NIP/PESEL, konieczne jest zgłoszenie swoich danych na formularzu ZAW-FA.
  2. Osoba fizyczna bez NIP (np. najem prywatny zwolniony z VAT, działalność nierejestrowana): Aby korzystać z KSEF, musi najpierw uzyskać NIP, składając w urzędzie formularz NIP-7. Po nadaniu NIP obowiązują ją zasady jak dla osób fizycznych z NIP.
  3. Inne podmioty (np. spółki): Jeśli firma posiada kwalifikowaną pieczęć elektroniczną z NIP, ma automatyczny dostęp do KSeF. W przeciwnym razie należy złożyć formularz ZAW-FA, aby wskazać pierwszą uprawnioną osobę fizyczną. Osoba ta może następnie elektronicznie nadawać uprawnienia innym użytkownikom w KSEF. Obecnie ZAW-FA składa się w formie papierowej. Planowane jest jednak aby formularz ZAW-FA można było składać również elektronicznie.

Certyfikat KSeF

Certyfikat KSeF to kolejna z metod uwierzytelnienia się w systemie.

Uwierzytelnienie certyfikatem KSeF będzie możliwe od 1 lutego 2026 roku. Natomiast o wydanie certyfikatu można będzie występować w Module Certyfikatów i Uprawnień (MCU) od 1 listopada 2025 roku.

Do uwierzytelnienia się w KSeF, certyfikat nie będzie konieczny, jest to jedno z narzędzi obok podpisów elektronicznych. Natomiast taki certyfikat będzie już konieczny przy wystawianiu faktur w trybach szczególnych, takich jak offline24, offline oraz awaryjnym.

Jak uzyskać certyfikat KSeF?

O certyfikat mogą wystąpić:

  • osoby fizyczne (np. właściciele JDG), które są zgłoszone do KSeF (np. przez formularz ZAW-FA),
  • osoby mające tzw. uprawnienia właścicielskie (czyli zarządzające firmą),
  • firmy (np. spółki), które posługują się kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną.

Aby uzyskać certyfikat KSeF należy wejść do Modułu Certyfikatów i Uprawnień (będzie to możliwe od 1 listopada 2025 roku), a następnie zalogować się do KSeF za pomocą podpisu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, kwalifikowaną pieczęcią lub z pomocą ZAW-FA.

Kolejny krok to złożenie odpowiedniego wniosku, po którego akceptacji będzie można pobrać certyfikat KSeF.

Certyfikat KSeF będzie ważny 2 lata.

Firmy będą mogły tworzyć wiele certyfikatów i przekazywać je swoim pracownikom.

Certyfikat KSeF stopniowo zastąpi tokeny

Tokeny, jako jedno z narzędzi uwierzytelniania, będą mogły być generowane i wykorzystywane do uwierzytelnienia się w KSeF do 31 grudnia 2026 roku.

Od 1 lutego 2026 roku możliwe będzie korzystanie zarówno z certyfikatów KSeF, jak i tokenów. Docelowo od 1 stycznia 2027 r. z tych dwóch rozwiązań pozostaną wyłącznie certyfikaty KSeF.

Sposoby uwierzytelnienia w KSEF: porównanie

Metoda uwierzytelnienia Osoba fizyczna (np. właściciel, pracownik) Podmiot niebędący osobą fizyczną (np. spółka)
Kwalifikowany podpis elektroniczny tak nie dotyczy
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna nie dotyczy tak
Podpis Zaufany (Profil Zaufany) tak nie dotyczy
Token KSeF (do 31.12.2026) tak (po uwierzytelnieniu innym sposobem) tak
ZAW-FA (zgłoszenie w urzędzie) tak tak
Certyfikat KSeF (od 1.02.2026, wnioski od 1.11.2025) tak (na NIP lub PESEL) tak (na NIP podmiotu)

Anonimowy dostęp do faktury – bez uwierzytelniania

Krajowy System e-Faktur przewiduje również opcję anonimowego dostępu do pojedynczej e-faktury (bez uprzedniego uwierzytelniania się w systemie). W tym celu na dedykowanej stronie należy podać następujące dane:

  • numer identyfikujący daną fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur,
  • numer faktury,
  • numer NIP lub innego identyfikatora nabywcy albo informacji o jego braku;
  • imię i nazwisko lub nazwę nabywcy albo informacji o braku tych danych;
  • kwotę należności ogółem.

Uprawnienia i autoryzacja KSEF – FAQ

  1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będące podatnikami VAT otrzymują automatycznie uprawnienia właścicielskie w systemie KSeF. Nie muszą nic zgłaszać ani wnioskować; mają dostęp do KSeF na podstawie swojego NIP.

    Uprawnienie właścicielskie to uprawnienie, które jest przypisane domyślnie, systemowo dla identyfikatora NIP podatnika. Obejmują w szczególności uprawnienie do wystawiania faktur, dostępu do faktur, zarządzania uprawnieniami, zarządzania jednostkami podrzędnymi oraz uprawnienia techniczne do przeglądania historii sesji oraz przeglądania uprawnień. Uprawnień właściciela nie można odebrać.

  2. Taka osoba może zalogować się do KSeF za pomocą Podpisu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

    Jeśli podpis nie zawiera NIP-u ani numeru PESEL, należy go zgłosić, wypełniając formularz ZAW-FA. Umożliwi to systemowi powiązanie podpisu z podatnikiem.

  3. Spółka jawna może się uwierzytelnić pieczęcią kwalifikowaną. Jeśli jej nie ma, składa ZAW-FA. Wspólnik wskazany w ZAW-FA będzie mógł działać w imieniu spółki, uwierzytelniając się np. Profilem Zaufanym.

  4. Tak — do końca 2026 r. będzie to możliwe, o ile token został wygenerowany przez osobę mającą stosowne uprawnienia (np. do wystawiania i dostępu do faktur). W ramach tych uprawnień program może działać bez konieczności użycia innych form uwierzytelnienia.

  5. Nie. Sam PESEL nie wystarczy. Żeby się zalogować, potrzebny jest Podpis Zaufany, podpis kwalifikowany, pieczęć kwalifikowana, token albo certyfikat KSeF. Bez tego nikt nie będzie w stanie uwierzytelnić się w systemie w Twoim imieniu.

  6. Korzystać mogą zarówno osoby fizyczne, jak i firmy.

    • Firma (np. spółka) może logować się pieczęcią kwalifikowaną, a jeśli jej nie ma — musi złożyć ZAW-FA, wyznaczając osobę do obsługi KSeF.
    • Osoby fizyczne logują się np. podpisem kwalifikowanym, Podpisem Zaufanym, tokenem (do 2026) albo certyfikatem KSeF (od lutego 2026).
  7. Autoryzacja odbywa się w ramach wykorzystywanego programu zintegrowanego z KSeF. Nieważne, z jakiego oprogramowania korzystamy, zawsze musi być spełniony wymóg autoryzacji.

    Jeśli spółka nie ma pieczęci kwalifikowanej, to do pierwszej autoryzacji musi złożyć ZAW-FA w urzędzie skarbowym.

  8. Tak. Od 1 kwietnia 2026 r. planowane jest umożliwienie logowania do KSeF przez węzeł krajowy, czyli także przez aplikację mObywatel.

  9. Certyfikat może być wydany:

    • osobie fizycznej – identyfikowanej po NIP (np. JDG) lub po PESEL (jeśli ma jakiekolwiek uprawnienia w KSeF),
    • spółce lub innej firmie z NIP niebędacej osobą fizyczną – po uwierzytelnieniu się pieczęcią kwalifikowaną.

    W przypadku osoby/podmiotu uwierzytelniającego się za pomocą kwalifikowanego podpisu/kwalifikowanej pieczęci elektronicznej bez identyfikatora NIP i PESEL certyfikat może być wydany na tzw. dane unikalne powiązane z certyfikatem (tzw. odcisk palca podpisu) użytym do uwierzytelnienia.

  10. Od listopada 2025 roku.

  11. Od 1 lutego 2026 roku.

  12. Nie. Certyfikat KSeF jest osobistym elektronicznym poświadczeniem tożsamości – zawiera dane osoby lub podmiotu, który o niego wnioskował. Jeśli pobraliśmy certyfikat na siebie (JDG), możemy korzystać z niego tylko my. Księgowej trzeba nadać uprawnienia w inny sposób.

  13. Tak. Certyfikat wydany na spółkę nie jest powiązany z konkretną osobą. Spółka może go przekazać wybranym pracownikom, ale to ona odpowiada za rejestrację, kontrolę, udostępnianie i unieważnianie certyfikatów.

  14. Nie. Certyfikat nadal będzie ważny. Może być używany w różnych kontekstach (dla różnych podmiotów), a zmiany w uprawnieniach nie mają wpływu na ważność samego certyfikatu.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003