Księga protokołów w spółce z o.o. – najważniejsze informacje oraz wzór do pobrania
Księga protokołów to kolejny ważny w spółce z o.o. dokument o charakterze korporacyjnym. Jest to niejako oficjalny rejestr podejmowanych przez wspólników uchwał oraz przebiegu zgromadzeń wspólników w spółce z o.o. Czym jest księga protokołów, jak należy ją prowadzić oraz co powinna zawierać?
Księga protokołów w spółce z o.o. a przepisy prawa
Księga protokołów została uregulowana w przepisie art. 248 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych i zgodnie z tą regulacją:
Uchwały zgromadzenia wspólników powinny być wpisane do księgi protokołów i podpisane przez obecnych lub co najmniej przez przewodniczącego i osobę sporządzającą protokół. Jeżeli protokół sporządza notariusz, zarząd wnosi wypis protokołu do księgi protokołów [por. § 1].
W protokole należy stwierdzić prawidłowość zwołania zgromadzenia wspólników i jego zdolność do powzięcia uchwał, wymienić powzięte uchwały, liczbę głosów oddanych za każdą uchwałą i zgłoszone sprzeciwy. Do protokołu należy dołączyć listę obecności z podpisami uczestników zgromadzenia wspólników oraz listę wspólników głosujących przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Podpisy uczestników zgromadzenia wspólników odbytego w trybie art. 2341 nie są wymagane. Dowody zwołania zgromadzenia wspólników zarząd powinien dołączyć do księgi protokołów [por. § 2].
Uchwały pisemne powzięte zgodnie z art. 227 § 2 zarząd wpisuje do księgi protokołów. Uchwały powzięte zgodnie z art. 2401 dołącza się do księgi protokołów w postaci wydruków uchwał z systemu teleinformatycznego poświadczonych podpisami zarządu [por. § 3].
Wspólnicy mogą przeglądać księgę protokołów, a także żądać wydania poświadczonych przez zarząd odpisów uchwał [por. § 4].
Z powyższej regulacji wynika kilka istotnych zasad w przedmiocie protokołowania uchwał zgromadzenia wspólników:
obowiązek wpisu do księgi protokołów:
prowadzenie księgi protokołów spoczywa na zarządzie spółki;
uchwały zgromadzenia wspólników muszą zostać wpisane w księdze protokołów spółki z o.o. i podpisane przez obecnych uczestników zgromadzenia lub co najmniej przez przewodniczącego i osobę sporządzającą protokół (ważne – uchwały wspólników są podejmowane co do zasady na zgromadzeniu wspólników, jednakże bez odbycia zgromadzenia wspólników uchwały również mogą być podjęte pod warunkiem, że wszyscy wspólnicy wyrażą na piśmie zgodę na postanowienie, które ma być powzięte, albo na głosowanie pisemne);
w przypadku gdy protokół sporządza notariusz, obowiązkiem zarządu jest wniesienie wypisu protokołu do księgi;
treść protokołu:
protokół powinien zawierać:
informację, czy zgromadzenie zostało zwałowane prawidłowo i czy istniała zdolność do podejmowania uchwał;
szczegóły dotyczące podjętych uchwał, w postaci liczby głosów za każdą uchwałą i zgłoszonych sprzeciwów;
do protokołu należy dołączyć listę obecności z podpisami uczestników oraz listę wspólników głosujących elektronicznie (ważne – podpisy uczestników głosujących elektronicznie nie są wymagane);
dowody zwołania zgromadzenia:
zarząd powinien dołączyć do księgi protokołów dowody zwołania zgromadzenia wspólników, czyli np. zawiadomienia;
pisemne uchwały:
uchwały powzięte zgodnie z przepisem art. 227 § 2 kodeksu spółek handlowych, czyli uchwały które odbyły się bez odbycia zgromadzenia wspólników, ale wszyscy wspólnicy wyrazili na piśmie zgodę na postanowienie, które miało zostać powzięte, albo na głosowanie pisemne, należy wpisać do księgi protokołów;
uchwały powzięte zgodnie z art. 240(1) kodeksu spółek handlowych, czyli z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, powinny zostać dołączone do księgi protokołów w postaci poświadczonych podpisami zarządu wydruków.
dostęp do protokołów:
wspólnicy mają prawo przeglądać księgę protokołów oraz żądać wydania poświadczonych przez zarząd odpisów uchwał.
WAŻNE – księga protokołów to nic innego jak zbiór podjętych przez spółkę uchwał i protokołów. Należy przy tym sporządzić protokół zawierający przynajmniej informację, czy zgromadzenie zostało zwałowane prawidłowo i czy istniała zdolność do podejmowania uchwał, szczegóły dotyczące podjętych uchwał, w postaci liczby głosów za każdą uchwałą i zgłoszonych sprzeciwów, chyba że uchwały są protokołowane przez notariusza (wówczas informacje te będą się już znajdować w protokole notarialnym).
Forma księgi protokołów spółki
Księga protokołów spółki z o.o. może być prowadzona w dowolnej formie, np. w sposób tradycyjny, w segregatorze lub teczce, pod warunkiem że będzie ona zawierać wszystkie uchwały podjęte przez wspólników. Co jednak szczególnie istotne, dokumenty te powinny być ponumerowane, tak aby mieć pewność, że żadna uchwała nie została pominięta (numeracja stron powinna być ciągła, aby można było zweryfikować, że wszystkie uchwały zostały uwzględnione w księdze protokołów).
WAŻNE – zarząd spółki z o.o. odpowiada za prowadzenie księgi protokołów, która powinna być prowadzona przez cały okres funkcjonowania spółki, w tym podczas jej likwidacji. Co do zasady uchwały podejmowane przez zgromadzenie wspólników są bezpośrednio wpisywane do księgi protokołów spółki, a jeśli uchwały zostały sporządzone przez notariusza w formie aktu notarialnego, zarząd ma obowiązek dołączyć do księgi protokołów wypisy tych aktów.
Chcesz wiedzieć, jak wygląda zakończenie roku w spółce z o.o. i jakie uchwały należy podjąć w związku z zakończeniem roku obrotowego? Jeśli tak, to przejdź tutaj.
Prowadzenie księgi protokołów jest obowiązkowe dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Służą one ewidencjonowaniu, a co za tym idzie przechowywaniu uchwał i protokołów zgromadzeń wspólników. Z praktycznego punktu widzenia umożliwia wspólnikom kontrolę nad działalności spółki z o.o., dzięki ustawowemu prawu do wglądu do ksiąg i uzyskiwania poświadczonych odpisów uchwał. Mimo że przepisy Kodeksu spółek handlowych nie przewidują konsekwencji prawnych za nieprowadzenie księgi protokołów, to brak takiej księgi może prowadzić do konsekwencji prawnych, organizacyjnych czy nawet odpowiedzialności członków zarządu.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przychód i dochód to pojęcia, które często pojawiają się w kontekście finansów, zarówno w działalności gospodarczej, jak i życiu każdy osoby fizycznej. Pojęcie te często są mylone i używane zamiennie, jednakże w rzeczywistości oznaczają one różne rzeczy. O różnicach zachodzących między tymi pojęciami przeczytasz w poniższym artykule.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
KSeF od 2026 roku stanie się obowiązkowy, a faktura ustrukturyzowana będzie jedyną formą dokumentowania sprzedaży w obrocie między przedsiębiorcami. Co w przypadku, gdy sprzedawca wystawia fakturę poza KSeF? Czy nabywca nadal może odliczyć z niej VAT?
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo