Określenie grupy docelowej to absolutna podstawa strategii reklamowej. Jest to nic innego jak grupa osób o skonkretyzowanych cechach, preferencjach, potrzebach, do której skierowany zostanie komunikat związany z oferowanym produktem czy usługą. Facebook, jako ogromna baza osób, będących potencjalnymi konsumentami, oferuje kilka możliwości targetowania przekazów reklamowych. Przedstawiamy jakie możliwości zostały przeznaczone dla użytkowników, chcących wypromować swój produkt/usługę za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Grupa docelowa Facebook – targetowanie precyzyjne
Pierwszą możliwością oferowaną przez portal Facebook jest targetowanie precyzyjne. Polega ono na dostarczeniu systemom strony szczegółowych, wnikliwych informacji dotyczących potencjalnych odbiorców. Informacje mogą mieć charakterystykę związaną z miejscem zamieszkania, danymi demograficznymi lub niestandardowymi cechami. Tak wybrana grupa docelowa na Facebooku jest zwykle znacznie mniejsza, niż w przypadku drugiego, przedstawionego niżej sposobu. Ta metoda pozwala jednak na określenie precyzyjnego grona odbiorców, często zamieszkujących daną jednostkę administracyjną i cechujących się konkretnymi potrzebami.
Przykłady dobrego wykorzystania targetowania precyzyjnego:
- Reklama usługi naprawy sprzętów AGD na terenie województwa świętokrzyskiego. Reklama będzie ukierunkowana na osoby, które mieszkają np. w Kielcach, mają więcej niż 18 lat, prowadzą własne gospodarstwo domowe.
- Wynajem samochodów sportowych w Krakowie. Reklama będzie skierowana do osób dorosłych, głównie mężczyzn interesujących się motoryzacją, zamieszkujących miasto Kraków.
- Studio makijażowe w Opolu. Przekaz reklamowy trafi przede wszystkim do aktywnych, młodych kobiet zainteresowanych wizażem i modą.
Grupy docelowe Facebook – targetowanie szerokie
Określanie grupy docelowej w sposób szeroki polega przede wszystkim na skorzystaniu ze sprawdzonych algorytmów Facebooka. Użytkownik decydujący się na wykupienie reklam nie musi szczegółowo określać do kogo przekaz ma trafić. Czynności wykonywane przez reklamodawcę ukierunkowane są tylko i wyłącznie na wskazanie głównych, ogólnych cech charakteryzujących grupę docelową.
Koncepcja zawęża nieco swobodę wyboru, ale jest znakomitym rozwiązaniem dla osób, które kierują swoje produkty/usługi do szerokiego gremium odbiorców. Jeśli grupę docelową jest trudno jednoznacznie określić, targetowanie szerokie jest w takim przypadku najrozsądniejszym rozwiązaniem.
Przykłady dobrego wykorzystania targetowania szerokiego:
- Internetowy sklep ze zdrową żywnością reklamujący się na Facebooku.
- Portale z rzeczami używanymi.
- Sklep elektroniczny prowadzący wysyłkę na terenie całego kraju.
Targetowanie z rozszerzeniem a grupa docelowa odbiorców
Facebook oferuje także rozszerzoną możliwość wybierania grupy docelowej reklamy. Jest to użyteczne narzędzie przeznaczone do poprawiania rezultatów kampanii reklamowej. Polega ono na dotarciu do dodatkowej grupy osób, wytypowanych przez system. Centrum Pomocy Facebooka zapewnia, że rozwiązanie jest wykorzystywane tylko i wyłącznie wtedy, gdy istnieje duża szansa na osiągnięcie skutecznych wyników.
Na czym polega dokładnie targetowanie z rozszerzeniem?
- Systemy Facebooka przeprowadzają aktualizację grupy docelowej.
- Do grona odbiorców włączane są osoby, wśród których kampania osiąga zadowalające rezultaty.
- Jeśli system znajdzie inną grupę odbiorców, wśród których kampania może osiągnąć dobre wyniki, również włącza ją do grona odbiorców.
Jak targetować reklamy na Facebooku – wybór grupy docelowej
Użytkownik musi sam dokonać wyboru, który ze sposobów wybierania grupy odbiorców jest najbardziej właściwy. Nie ma złotego środka i sprawdzonego przepisu w tym temacie. Skorzystanie z konkretnej koncepcji targetowania jest związane z charakterystyką działalności profilu na Facebooku.
W przypadku firm funkcjonujących lokalnie lepsze wyniki można osiągnąć za pomocą sposobu precyzyjnego. W innych przypadkach lepszym wyborem jest technika szerokiego budowania grona odbiorców. Ważna jest zatem wnikliwa praca analityczna, która pozwoli skonkretyzować osoby, do których chcemy trafić ze swoim przekazem. Dobrze wykonana analiza ograniczy problem z doborem sposobu targetowania reklam na Facebooku.