Przedsiębiorcy nie pozbawieni prawa z korzystania z usług firm zagranicznych tylko dlatego, że korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. Jednak takie transakcje są traktowane jak import usług i muszą być odpowiednio rozliczone w podatku VAT. Jeżeli zastanawiasz się, po co o tym piszemy skoro jesteś nievatowcem, to przeczytaj artykuł.
Na co zwrócić uwagę przy imporcie usług?
Jako nievatowiec pamiętaj, że i tak rejestrujesz się jako podatnik VAT-UE. Jak pobierzesz fakturę za reklamę od firmy Google Ads sprawdź kwoty na pierwszej i drugiej stronie dokumentu. Nie zawsze są to te same kwoty. Na pierwszej stronie znajduje się kwota przedpłaty, która znajdzie się w podstawie rozliczenia podatku VAT. Na drugiej stronie w wierszu “Google Ads” znajdzie się kwota faktycznie wydatkowana na reklamę w danym okresie rozliczeniowym, która znajdzie się w kosztach uzyskania przychodów w PIT.
Księgowanie w podatku VAT
Przedsiębiorca nalicza podatek VAT w wysokości 23%, którą wykazuje się w deklaracji VAT-9M lub VAT-8, jako rozliczenie podatku VAT należnego. Wyliczona kwota podatku VAT musi zostać wpłacona do urzędu skarbowego. Z uwagi na to, że przedsiębiorca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, ma prawo do ujęcia kwoty podatku VAT w kosztach uzyskania przychodów w PKPiR w dacie wysłania deklaracji VAT-9M lub VAT-8 do organu podatkowego.
Księgowanie w podatku PIT
W podatku dochodowym po stronie kosztów uzyskania przychodów znajdzie się kwota faktycznie skonsumowana na opłacenie reklamy w danym okresie. Dodatkowo po stronie kosztów będzie można ująć podatek VAT należny wykazany w deklaracjach, o których napisano powyżej. Wydatki na reklamę na Google Ads ujmuje się w PKPiR w kol. 13 “Pozostałe wydatki”.
Pamiętajmy, że import usług musi być rozliczony po stronie podatku VAT również przez nievatowca.