Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) obowiązują już wszystkich, również mikroprzedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Jednak pod pewnymi warunkami taki przedsiębiorca może nie rozliczać PPK. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie warunki należy spełnić.
Status mikroprzedsiębiorcy
Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców, za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników, oraz
osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Kogo dotyczy PPK?
PPK dotyczy pracodawców zatrudniających pracowników na zasadach wynikających z ustawy o PPK.
Przepisy regulują wprost dla kogo ma być prowadzony program PPK, ale przystąpienie do niego nie jest obowiązkowe.
Kiedy mikroprzedsiębiorca nie musi rozliczać PPK?
Przepisy ustawy o PPK dzielą pracowników na dwa przedziały wiekowe:
18 do ukończenia 55 lat – pracownicy podlegają pod PPK z automatu.
55 do ukończenia 70 lat – pracownicy podlegają pod PPK na swój wniosek.
Jest jednak pewien wyjątek, mianowicie pracownicy, którzy nie ukończyli 55 lat mogą złożyć deklarację rezygnacji. W ustawie o PPK jest wprost napisane, że przepisów ustawy o PPK nie stosuje się do mikroprzedsiębiorcy, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą podmiotowi zatrudniającemu deklarację rezygnacji.
Mając na uwadze te regulacje, mikroprzedsiębiorca nie będzie miał obowiązku rozliczać PPK pod warunkiem, że:
Pracownicy poniżej 55 roku życia złożą mu deklarację rezygnacji.
Pracownicy powyżej 55 roku życia nie złożą deklaracji przystąpienia do PPK.
Pamiętajmy jednak, że założenia ustawy o PPK przewidują również, że raz na 4 lata należy przeprowadzać ponowną analizę pod kątem przystąpienia pracowników do PPK. Jednak, żeby przedsiębiorca w dalszym ciągu nie musiał rozliczać PPK, pracownicy uprawnieni muszą mu ponownie złożyć deklaracje rezygnacji lub nie złożyć deklaracji przystąpienia, w zależności od kategorii wiekowej. Należy pamiętać, że rezygnacja pracownika ma być dobrowolna, a pracodawca w żaden sposób nie może wpływać na decyzję pracownika. Pierwszym takim okresem będzie rok 2023, w którym mijają 4 lata od wejścia w życie ustawy o PPK. Ponadto każdy nowy pracownik będzie również podlegał analizie pod kątem obowiązujących przepisów o PPK.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wybrałeś kasową metodę rozliczania podatku VAT? Sprawdź, czy utrata prawa do składania deklaracji kwartalnych pozbawia również prawa do metody kasowej.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo