Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP, pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP, pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. Pracodawca powinien zadbać o to, aby pomieszczenia były dobrze oświetlone, miały zapewnioną odpowiednią temperaturę i wymianę powietrza, a także stosowne wymiary. Jakie są więc minimalne wymiary pomieszczenia pracy? Zgodnie z § 19 rozporządzenia na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
Wysokość pomieszczenia pracy
Zgodnie z § 20 wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
3 m w świetle (jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia);
3,3 m w świetle (jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia).
Podane wysokości mogą być niższe, jeśli w pomieszczeniu zastosuje się klimatyzację, a przedsiębiorca uzyska zgodę państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
Wysokość pomieszczenia może być zatem zmniejszona do 2,5 m w świetle:
w pomieszczeniu, w którym zatrudnionych jest co najwyżej 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia lub
w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się
w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia.
Wysokość może być zmniejszona także do 2,2 m w świetle w: dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.
Wysokość pomieszczenia czasowej pracy
Pomieszczenie czasowej pracy powinno mieć co najmniej:
2,2 m wysokości w świetle, jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
2,5 m wysokości w świetle, jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
Pomieszczenie o stropie pochyłym
Jeśli pomieszczeniem pracy jest pomieszczenie o stropie pochyłym, wszystkie wymienione powyżej wymagania należy stosować do średniej wysokości pomieszczenia. W najniższym miejscu (licząc od poziomu podłogi do najniżej położonej części konstrukcyjnej sufitu) wysokość pomieszczenia nie może być mniejsza w świetle niż 1,9 m.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Coraz więcej klientów kupuje w sieci, ale nie chce czekać całymi dniami na kuriera ani odbierać paczek na poczcie. Dlatego chętnie wybierają click and collect – możliwość odbioru osobistego zamówienia ze sklepu online w dogodnym momencie. W tym artykule pokażemy Ci, jak działa ten model i jak możesz go wykorzystać, by realnie zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie.
Jakie prawa kontrolne przysługują wspólnikowi spółki z o.o. i czy zarząd może odmówić dostępu do dokumentów? Wspólnik sp. z o.o. ma możliwość przeglądania ksiąg, żądania wyjaśnień od zarządu i monitorowania działalności spółki, jednak w określonych przypadkach zarząd może odmówić przeprowadzenia przez wspólnika czynności kontrolnych. Jakie uprawnienia do kontroli posiada wspólnik spółki z o.o. oraz jakie działania może podjąć w przypadku odmowy zarządu do wglądu do ksiąg?
Pracodawca chcąc zatrudnić pracownika na podstawie umowy o pracę musi spełnić kilka obowiązków. Sprawdź z czym wiąże się zatrudnienie pracownika na umowę o pracę, tj. jakich formalności trzeba dopełnić zatrudniając pracownika,
Nowości/ulepszenia: data zmiana 28.05.2025 Faktury vat marża i zaliczkowe w walucie rozliczane metodą kasową Autopay – płatność w transzach za zobowiązania na kwotę większą niż limit płatności jednorazowej autopay Możliwość usuwania różnic kursowych ze szczegółów faktur Wyświetlanie kwot brutto w zestawieniu wydatków samochodowych Poprawki w udostępnianiu dokumentów – notatki dla dodawanych e-dokumentów Aktualizacja towaru z […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo