Motywowanie pracowników według teorii Herzberga

Według psychologii motywacji, na zaangażowanie i chęć do pracy mogą wpływać różne bodźce. Używanie ich w stosunku do pracowników nie zawsze jest skuteczne, a czasem może nawet przynieść odwrotny rezultat. W jaki sposób motywować pracowników, aby praca była dla nich w pełni satysfakcjonująca i jednocześnie przynosiła korzyści dla pracodawcy?

Dwuczynnikowa teoria Herzberga

Frederick Herzberg to psycholog zajmujący się teorią motywacji. Na podstawie prowadzonych badań, w roku 1957 przedstawił swoją koncepcję, czyli teorię dwuczynnikową. Z jego wniosków wynika, że czynniki motywujące człowieka dzielą się na dwie grupy: czynniki higieny, czyli czynniki podstawowe oraz czynniki motywacyjne, czyli wyższego rzędu.

Czynniki higieny (wewnętrzne)

Są to źródła motywacji związane z kontekstem pracy, a brak ich zapewnienia powoduje występowanie niezadowolenia. Zaspokojenie ich nie wpływa na pojawienie się uczucia spełnienia, ale niweluje negatywne odczucia związane z pracą. Co zaliczamy do czynników higieny?

  • Warunki pracy, czyli funkcjonalność i wygoda miejsca pracy.
  • Relacje, czyli stosunki między pracownikami, działami i kierownictwem.
  • Wysokość wynagrodzenia, czyli stała pensja oraz dodatki.
  • Bezpieczeństwo i pewność, czyli poczucie stałości zatrudnienia.
  • Wpływ pracy na życie prywatne, czyli jaki poziom życia można zapewnić bliskim.
  • Zarządzanie, czyli kompetencje i sprawiedliwość kierownictwa.
  • Polityka firmy, czyli cele do jakich dąży rozwój przedsiębiorstwa.

Czynniki motywacyjne (zewnętrzne)

Motywatory są związane z treścią pracy, ich zaspokojenie wpływa na pojawienie się satysfakcji z wykonywanej pracy, ale jego brak nie prowadzi do wystąpienia niezadowolenia. Jakie czynniki zaliczamy do motywatorów?

  • Uznanie przez pracodawcę, czyli zauważenie wkładu w wykonywaną pracę i jej docenienie.
  • Poczucie odpowiedzialności, czyli poczucie kontroli nad pewnymi działaniami.
  • Osiągnięcia, czyli całkowita realizacja zadań oraz ich skuteczne domknięcie.
  • Możliwość awansu, czyli dążenie do wyższego stopnia kariery oraz do poprawy warunków życia.
  • Praca sama w sobie, czyli możliwość rozwiązywania zadań i problemów.
  • Perspektywa rozwoju osobistego, czyli wzrost kompetencji i doświadczenia.
Według teorii Herzberga, czynniki higieny pozwalają na zmniejszenie niezadowolenia, a jego całkowite wyeliminowanie pozwala na wprowadzenie skutecznej motywacji. Właśnie wtedy powinno się wprowadzić działanie czynników zewnętrznych, czyli motywatorów. Stosowanie czynników wyższego rzędu nie będzie skuteczne, jeśli osoby zatrudnione będą miały wysoki poziom niezadowolenia z pracy.

Zastosowanie dwuczynnikowej teorii Herzberga

W dwuczynnikowej teorii Herzberga jest mowa o tym, że czynniki higieny nigdy nie będą podnosić motywacji do pracy, a ciągłe poprawianie jej warunków nie wpłynie na zwiększenie wydajności osób zatrudnionych. Dlatego pracodawca powinien stale monitorować poziom niezadowolenia pracowników, zmniejszać go i stosować czynniki zewnętrzne wtedy, gdy jego stan będzie zerowy. Tylko w takiej sytuacji będą one przynosić zamierzone efekty. Oznacza to, że aby umiejętnie podnieść motywację podwładnych, należy stale oddziaływać na nich czynnikami higieny i zapewnić odpowiednie warunki pracy. W takiej sytuacji motywatory można zastosować z korzyścią zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.


Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

kawaDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguksiazka

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI