Nie wiesz co to jest umowa toolingowa? W jaki sposób rozliczyć ją w PIT i VAT? Może kontrahent proponował ci już taką formę współpracy? Przeczytaj artykuł a twoje wątpliwości znikną!
Umowa toolingu jest swojego rodzaju porozumieniem pomiędzy stronami – przedsiębiorcami do wykonania ekwiwalentnych świadczeń na rzecz drugiej strony. Obie strony umowy mają określone korzyści, ale również określone obowiązki. Charakter umowy nienazwanej ma to do siebie, że istnieje dość duża swoboda jej konstruowania. W interesie obu stron leży wypracowanie kompromisu, ale również przejrzyste określenie praw i obowiązków.
Umowa toolingu podstawowe założenia
W ramach zawieranych umów toolingowych jedna ze stron jest Wykonawcą a druga strona jest Zlecającym. Zlecający udostępnia własne środki trwałe Wykonawcy na czas określony bądź nieokreślony. Przy wykorzystaniu tych narzędzi Wykonawca realizuje zlecenie, na które została zawarta umowa.
Istnieją pewne klauzule, najczęściej zapisane w umowie, że Wykonawca będzie wykorzystywał użyczone środki trwałe jedynie w zakresie niezbędnym do realizacji zlecenia. Nie może więc wykorzystywać narzędzi w dowolny sposób. Po zakończeniu zlecenia środki trwałe są zwracane Zlecającemu, który jest ich prawowitym właścicielem.
W ramach umowy toolingowej można ustalić, że Wykonawca – Użytkujący ponosi bieżące koszty typu:
Naprawy eksploatacyjne,
Ubezpieczenia,
Przeglądy, kontrole bhp.
Najważniejsze korzyści dla Zlecającego i Wykonawcy
Umowa toolingu ma charakter umowy ekwiwalentnej, a więc każda ze stron osiąga określone korzyści.
Korzyści dla Zlecającego:
Środki trwałe mogą być przez Zlecającego amortyzowane,
Nabywane usługi-towary-części są w relatywnie niższej cenie, ponieważ jest wkalkulowany koszt udostępnionych narzędzi do ich wytworzenia,
Wytwarzane wyroby pod określone zamówienie muszą być wysokiej jakości, często mają zindywidualizowany charakter,
Zamówienie jest realizowane w niezbędnych ilościach i odpowiednich przedziałach czasowych.
Korzyści dla Wykonawcy:
Wykonawca nie musi posiadać własnych środków trwałych – nie czyni nakładów inwestycyjnych,
Ma określone czasowo ciągłe zlecenie a więc stałe źródło dochodów,
Może rozwijać firmę dzięki zdobywaniu nowych kwalifikacji,
Może zatrudniać czasowo pracowników pod określone zamówienia,
W sposób ekonomiczny wykorzystuje posiadane powierzchnie.
Jakie środki trwałe mogą być przedmiotem umowy toolingowej?
W ramach zawieranej umowy toolingowej Zlecający udostępnia własne środki trwałe – ruchome bądź nieruchome. Może to być majątek trwały typu:
Samochody osobowe, dostawcze,
Laptopy,
Telefony,
Maszyny,
Linie technologiczne,
Znaki towarowe,
Nieruchomości.
Umowa toolingu a podatek dochodowy
Brak uregulowań w ustawach podatkowych w tym obszarze rodzi pytania czy takie wzajemne świadczenie powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego? Otóż w przepisach PIT mowa jest o nieodpłatnym świadczeniu, które jest jednym ze źródeł przychodów. Umowa toolingu nie ma charakteru nieodpłatnego skoro podstawą zawarcia jej jest ekwiwalentność świadczeń.
Każda ze stron ma określone korzyści – Zlecający ma tańsze wyroby – Wykonawca korzysta z obcych środków trwałych.
Umowa toolingu nie jest opodatkowana w PIT.
Nie ma mowy o nieodpłatności, czy częściowej odpłatności co również potwierdzają organy skarbowe w wydawanych interpretacjach podatkowych:
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej sygn. IBPB-1-2/4510-267/15/AK z 28 września 2015 r.,
Podobne rozterki towarzyszą przedsiębiorcom na gruncie podatku od towarów i usług. Do opodatkowania podatkiem VAT dochodzi w sytuacji dostawy towarów lub świadczenia usług.
W świetle powyższego rozpatrując czy w przypadku umowy toolingowej dochodzi do dostawy towarów odpowiedź brzmi NIE, ponieważ właścicielem środka trwałego jest cały czas Zlecający.
Analizując czy dochodzi do świadczenia usług w sytuacji przekazania środka trwałego celem zrealizowania usługi na rzecz przekazującego, należy odwołać się do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W tym przepisie mowa jest o odpłatnym jak i nieodpłatnym świadczeniu usług, ale niemających związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. A więc przepis nie ma zastosowania przy umowie toolingu, która ma bezpośredni związek przyczynowo – skutkowy z prowadzoną działalnością.
Reasumując umowa toolingu nie podlega opodatkowaniu w VAT.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 08.10.2025 Szkice faktur i ich korekt krajowej wysyłkowej za pobraniem do paragonu ze szczególnym obowiązkiem podatkowym budowlanej eksportu towarów Zapisywanie kodu wykonywanego zawodu pracownika Dokumenty potwierdzające przyjęcie środków trwałych do użytkowania Domyślne ustawienie “licz od” brutto na wydatkach Zmiany na fakturze zaliczkowej na wartość zamówienia Wydatki – zmiana walidacji: pozwalamy na wprowadzenie […]
W e-commerce musisz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa, a według badań przeprowadzonych przez Gemius jej znaczna część scrolluje Allegro. Na marketplace trzeba się zmierzyć z dużą konkurencją i algorytmem, który często robi sprzedawcom pod górkę. Zobacz, jak się w tym odnaleźć i przygotować się na pierwszą sprzedaż na Allegro.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo