Blog

Nieużywane środki trwałe a amortyzacja

Przedsiębiorca, który posiada w swojej firmie nieużywany środek trwały, może zdecydować się na jego likwidację. W przeciwnym wypadku może bowiem dojść do sytuacji, w której dany składnik majątku nie będzie wykorzystywany i jednocześnie będzie wymuszał regularne odpisy amortyzacyjne (zwiększając koszty). Przepisy prawa podatkowego wskazują konkretne sytuacje, w których można zakończyć amortyzację szybciej niż w momencie zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego.

Nieużywany środek trwały – czy muszę przerwać amortyzację?

Fakt sezonowego lub wymuszonego sytuacją ekonomiczną przedsiębiorstwa nieużywania środka trwałego nie jest wystarczającą przesłanką do przerwania jego amortyzacji. Docelowo amortyzacji nie podlegają bowiem składniki majątku nieużywane przede wszystkim na skutek zaprzestania działalności (całkowitego lub w związku z przekwalifikowaniem się, wskutek którego dane składniki majątku nie będą już wykorzystywane) bądź jej zawieszenia. W związku z powyższym, jeżeli przedsiębiorca posiada w firmie składnik majątku, którego obecnie nie używa, ale może okazać się, że za jakiś czas będzie on znowu potrzebny, ustawa o PIT nie nakłada na podatnika obowiązku przerwania amortyzacji. Również przerwy sezonowe, związane ze specyfiką działalności, jeżeli nie wiążą się z koniecznością zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, nie będą powodowały konieczności przerwania nieużywanych w tym czasie środków trwałych.

Kiedy można przerwać amortyzację środków trwałych?

Poza zaprzestaniem i zawieszeniem działalności, sytuacją, która powoduje, że można przerwać amortyzację nieużywanego środka trwałego jest utrata statusu środka trwałego. Taką sytuacją będzie całkowita likwidacja środka trwałego na skutek sprzedaży, darowizny etc. Zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych w takim przypadku następuje w dniu utraty przez dany składnik statusu środka trwałego.

Strata z działalności a amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Co ważne, podatnik nie może przerwać amortyzacji środków trwałych nieużywanych na skutek problemów ekonomicznych przedsiębiorstwa, nawet wówczas, gdy ponoszone koszty przewyższają osiągane przychody. Dobrym rozwiązaniem w takim wypadku może okazać się obniżenie stawek amortyzacyjnych.

Sprawdź, jak udokumentować zniszczenie środka trwałego w systemie ifirma.pl!

▲ wróć na początek

Najważniejsze pytania

Czy można przerwać amortyzację nieużywanego środka trwałego?

Nie – fakt obecnego nieużywania danego składnika majątku, który jednak ponownie będzie wykorzystywany w działalności nie przyczynia się do przerwania amortyzacji danego środka trwałego.

W jakich przypadkach możliwe jest przerwanie amortyzacji środka trwałego?

  • zaprzestanie prowadzenia działalności
  • zawieszenie działalności gospodarczej
  • utrata statusu środka trwałego – np. poprzez jego sprzedaż
Co z amortyzacją w przypadku problemów ekonomicznych w firmie?

Nawet w przypadku gdy ponoszone koszty są wyższe niż przychody przedsiębiorstwa podatnik nie może przerwać amortyzacji, nawet nieużywanych środków trwałych.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

13 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

14 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

14 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

16 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu