NIP z prefiksem PL – kiedy go używać?

Prefiks PL – dokumenty

NIP z prefiksem PL powinien być stosowany na:

  • Fakturach dokumentujących transakcje wewnątrzwspólnotowe
  • Informacjach podsumowujących transakcje wewnątrzwspólnotowe
  • Innych dokumentach tworzonych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (np. umowach, listach przewozowych etc.)

W praktyce gospodarczej NIP z prefiksem PL można spotkać także na fakturach krajowych. Nie jest to błąd – podatnik ma możliwość stosowania „PL” w dokumentacji krajowej, a także zagranicznej spoza terytorium Unii Europejskiej, chociaż nie jest to obowiązkowe.

NIP z prefiksem PL – kto może go używać?

NIP przedsiębiorcy jest mu nadawany automatycznie, podczas rejestrowania działalności gospodarczej. Jednakże taki NIP nie stanowi jeszcze numeru identyfikującego w Unii Europejskiej – aby móc używać prefiksu „PL”, konieczne jest osobna rejestracja.

Do VAT-UE powinni zarejestrować się zarówno podatnicy VAT czynni, jak i (z pewnymi wyjątkami) zwolnieni z VAT, jeśli planują przeprowadzać transakcje wewnątrzwspólnotowe. Zgłoszenia dokonuje się za pomocą formularza VAT-R, składanego do właściwego urzędu skarbowego.

Wykreślenie z VAT-UE a prefiks PL

NIP raz nadany jest już na stałe przypisany do danego przedsiębiorcy. W przypadku NIP-u z prefiksem kraju należy jednak uważać, ponieważ podatnik może zostać wykreślony z rejestru podatników VAT-UE.

Jeśli przedsiębiorca zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT unijnych, traci prawo do korzystania z prefiksu „PL”. Aby ponownie móc stosować numer z przedrostkiem, konieczna będzie kolejna rejestracja do VAT-UE.

Status podatnika VAT-UE można sprawdzić w każdej chwili – Komisja Europejska udostępnia w tym celu specjalny formularz (VIES).Sprawdzić można zarówno swój status, jak i status dowolnego kontrahenta z kraju lub zagranicy.

Czy wiesz, że informacje wewnątrzwspólnotowe mogą być składane wcześniej, niż deklaracje VAT? Sprawdź terminy!
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

22 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

22 godziny temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

23 godziny temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

23 godziny temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

23 godziny temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

23 godziny temu