|
|
10 minut czytania

Nowe przepisy dla rynku pracy od czerwca 2025 roku – co się zmienia i dlaczego?

Z dniem wejścia w życie nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia przestaje obowiązywać ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa o rynku pracy to nie tylko nowy akt prawny, ale początek dużej zmiany w podejściu do rynku pracy w Polsce.

ustawa o rynku pracy

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Reforma rynku pracy 2025 – najważniejsze informacje

W dniu 7 stycznia 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt dotyczący kompleksowej modernizacji instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej oraz podnoszenie umiejętności kadr gospodarki. Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia została podpisana w dniu 10 kwietnia 2025 r. i wejdzie w życie z dniem 1 czerwca.

REFORMA RYNKU PRACY W POLSCE – GŁÓWNE CELE

  • Modernizacja publicznych służb zatrudnienia, w tym urzędów pracy.
  • Zwiększenie zatrudnienia, szczególnie w miejscach pracy o wysokiej jakości.
  • Dostosowanie rynku pracy do zmian strukturalnych (transformacja energetyczna, cyfryzacja, starzenie się społeczeństwa).
  • Realizacja celów Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w szczególności kamienia milowego „Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy”.

NOWE ROZWIĄZANIA I PRIORYTETY USTAWY O RYNKU PRACY I SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA

  • Aktywizacja nowych grup społecznych, np. rolników chcących się przekwalifikować, młodzieży, kobiet wracających na rynek pracy, opiekunów, osób z niepełnosprawnościami.
  • Skrócenie czasu poszukiwania pracy i zwiększenie mobilności pracowników.
  • Wsparcie dla rodzin i opiekunów, w tym powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka.
  • Wsparcie pracodawców, uproszczenie procedur i zmniejszenie obowiązków biurokratycznych.
  • Cyfryzacja i automatyzacja usług urzędów pracy.
  • Dostęp do KFS dla osób samozatrudnionych i pracujących na umowach cywilnoprawnych.
  • Elastyczniejsze zarządzanie Funduszem Pracy.

SYSTEMOWE ZMIANY

  • Zastąpienie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nową regulacją.
  • Uporządkowanie i częściowa kontynuacja dotychczasowych rozwiązań, ale z nowymi priorytetami i instrumentami.
  • Wprowadzenie przepisów przejściowych – m.in. zasady przetwarzania danych, losy postępowań w toku, zachowanie dotychczasowych świadczeń, obsługa kadrowa instytucji.

ZMIANY W INNYCH USTAWACH

  • Ustawa o pomocy społecznej – świadczenia z programu „Aktywny rodzic” nie będą wliczane do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z pomocy społecznej.
  • Ustawa o świadczeniach przedemerytalnych – liberalizacja warunków uwzględniania okresów pobierania świadczeń opiekuńczych.
  • Ustawa o praktykach absolwenckich – umożliwienie dłuższych praktyk dla niepełnoletnich absolwentów szkół ponadpodstawowych.

WAŻNE – projektowane mają na celu stworzenie bardziej dostępnego i nowoczesnego systemu wspierającego zatrudnienie, w szczególności zakłada się:

  • Zmianę podejścia publicznych służb zatrudnienia – nowy model działania zakłada odejście od sztywnego urzędniczego schematu na rzecz elastycznego podejścia zorientowanego na potrzeby rynku pracy, osób poszukujących zatrudnienia i pracodawców.
  • Bardziej nowoczesne i dostosowane do aktualnych realiów działania – nacisk położono na aktywizację zawodową osób do tej pory nieaktywnych, wsparcie rolników planujących zmianę profesji, a także pomoc określonym grupom: młodym, seniorom, osobom z niepełnosprawnościami, kobietom wychowującym dzieci czy osobom zainteresowanym założeniem własnej działalności. Celem jest zwiększenie liczby osób aktywnych zawodowo.
  • Lepszą skuteczność urzędów pracy – planowane zmiany mają poprawić nie tylko jakość obsługi, ale też trwałość zatrudnienia wśród osób, które wcześniej pozostawały bez pracy.
  • Większą mobilność pracowników – nowe rozwiązania mają ułatwić poszukiwanie pracy także poza miejscem zamieszkania, dając większą elastyczność osobom gotowym zmienić region w celu podjęcia zatrudnienia.
  • Szybszy proces znalezienia pracy – dzięki lepszemu dopasowaniu ofert i wsparciu doradczym, osoby poszukujące zatrudnienia mają skrócić czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego stanowiska.
  • Skuteczniejsze wsparcie rodzin – reforma ma ułatwić powrót na rynek pracy m.in. kobietom po urodzeniu dziecka, a także osobom sprawującym opiekę nad dziećmi, osobami starszymi lub chorymi.
  • Więcej korzyści dla pracodawców – uproszczenia formalne, mniej obowiązków raportowych i większe wsparcie kadrowe to konkretne udogodnienia dla firm, zwłaszcza tych z sektora MŚP.

Ustawa o rynku pracy 2025 – założenia

Zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy realizowane są w następujących celach:

  • pełnego i produktywnego zatrudnienia;
  • rozwoju zasobów ludzkich;
  • wzmacniania integracji i solidarności społecznej;
  • zwiększania mobilności na rynku pracy.

Wskazać należy, że projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia ma rozbudowaną strukturę, dlatego ustawa została podzielona na szereg działów, z których każdy reguluje odrębny obszar – od organizacji instytucji, przez instrumenty wsparcia, po finansowanie i nadzór.

  • Dział I – przepisy ogólne

    Zawiera definicje ustawowe, cele ustawy oraz podstawowe zasady prowadzenia polityki rynku pracy.

  • Dział II – polityka rynku pracy i dialog społeczny

    Reguluje strukturę i zadania publicznych służb zatrudnienia (PSZ), w tym:

    • kompetencje ministra właściwego do spraw pracy,
    • wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
    • zasady powoływania dyrektorów,
    • role OHP oraz agencji zatrudnienia.
  • Dział III –publiczne służby zatrudnienia

    Reguluje kwestie związane z organami zatrudnienia, którymi są:

    • minister właściwy do spraw pracy,
    • minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w sprawach z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
    • wojewodowie,
    • marszałkowie województw,
    • starostowie.
  • Dział IV – indywidualne konta oraz prowadzenie i udostępnianie dokumentacji w systemie teleinformatycznym

    Zawiera rozwiązanie w postaci indywidualnego konta w systemie teleinformatycznym – czyli elektronicznego konta użytkownika, które będzie pełnić centralną rolę w kontakcie obywateli i pracodawców z publicznymi służbami zatrudnienia (PUP, WUP, minister właściwy ds. pracy).

  • Dział V – przetwarzanie danych osobowych

    Nowe przepisy regulują zakres i zasady przetwarzania danych osobowych przez powiatowe urzędy pracy (PUP) w ramach realizacji ich ustawowych zadań, czyli m.in. wsparcia bezrobotnych, pośrednictwa pracy, obsługi programów aktywizacyjnych, szkoleń, dotacji i staży.

  • Dział VI – rejestracja oraz status bezrobotnego i poszukującego pracy

    Projekt ustawy reguluje podstawowe zasady nadawania statusu bezrobotnego, ale jednocześnie wprowadza kilka istotnych modyfikacji, które mają ułatwić procedury i dostosować je do współczesnych realiów, zwłaszcza w zakresie cyfryzacji i elastyczności.

    Ustawa o rynku pracy będzie w tym dziale regulować m.in.

    Kontynuacja dotychczasowego modelu rejestracji

    • Urzędy pracy (PUP) pozostają odpowiedzialne za rejestrowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz za prowadzenie rejestru tych osób.
    • Rejestracja nadal będzie koniecznym warunkiem formalnym do uzyskania statusu bezrobotnego lub poszukującego pracy.

    Nowe możliwości rejestracji i kontaktu z PUP

    • Możliwość rejestracji online (ale będzie można rejestrować się w urzędzie).
    • Rejestracji będą mogli dokonywać także pracodawcy, przedsiębiorcy, agencje zatrudnienia, np. przy wnioskowaniu o formy pomocy.

    Nowe zasady wyboru urzędu pracy

    • Po zmianach rejestracji dokonuje się w urzędzie właściwym dla miejsca zamieszkania, co jest bardziej elastyczne i praktyczne (np. dla osób studiujących lub wynajmujących mieszkanie w innym mieście)

    Rozszerzenie katalogu osób mogących uzyskać status bezrobotnego

    • Po spełnieniu ustawowych warunków status bezrobotnego będą mogły uzyskać również:
    • osoby uczące się w formach niestacjonarnych (szkoły dla dorosłych, policealne, branżowe II stopnia, studia niestacjonarne),
    • osoby z niepełnosprawnościami uczące się w szkołach zawodowych,
    • cudzoziemcy spełniający określone kryteria obywatelstwa i legalnego pobytu.

    Otrzymanie/utrata statusu bezrobotnego

    • Status bezrobotnego może otrzymać osoba, która:
      • ma 18 lat i nie przekroczyła 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna),
      • nie prowadzi działalności gospodarczej lub zawiesiła ją,
      • nie jest tymczasowo aresztowana ani nie odbywa kary pozbawienia wolności (z wyjątkiem dozoru elektronicznego),
      • nie ma prawa do stałego zasiłku społecznego,
      • nie pełni funkcji w zarządach, radach nadzorczych, nie jest wspólnikiem określonych spółek,
      • nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (poza rolnikami),
      • nie prowadzi działalności gospodarczej za granicą (tam gdzie wymagana jest rejestracja),
      • nie posiada stałego źródła dochodu (np. emerytury, renty, świadczeń wyższych niż połowa minimalnego wynagrodzenia, przychodu przekraczającego połowę minimalnego wynagrodzenia itp.).
    • Status bezrobotnego nie traci się przez:
      • wolontariuszy (przy spełnieniu warunków),
      • praktykantów odbywających praktykę absolwencką.
    • Pozbawienie statusu bezrobotnego następuje, jeśli osoba:
      • przestała spełniać warunki do bycia bezrobotnym,
      • z własnej winy nie podjęła lub przerwała formę pomocy po skierowaniu (chyba że podjęła pracę),
      • odmówiła prac społecznie użytecznych,
      • otrzymała środki publiczne na działalność gospodarczą lub pożyczkę,
      • rozpoczęła program zatrudnienia socjalnego,
      • była niezdolna do pracy ponad 180 dni,
      • nie dostarczyła zaświadczenia o niezdolności do pracy,
      • sama złożyła wniosek o pozbawienie statusu,
      • nie utrzymuje kontaktu z urzędem pracy przez 90 dni,
      • odmówiła udziału lub przerwała realizację indywidualnego planu działania.
    • Wyjątki — starosta nie może pozbawić statusu bezrobotnego:
      • kobiety w ciąży z powodu choroby związanej z ciążą (do 90 dni),
      • rodziców/opiekunów dzieci w okresach urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i ojcowskich,
      • osób wpisanych do KRS jako założycieli spółdzielni socjalnej.
    • Obowiązkiem bezrobotnego jest zawiadomić urząd pracy o zmianach powodujących utratę statusu w ciągu 7 dni.
    • Status osoby poszukującej pracy może być utracony, jeśli:
      • nie utrzymuje kontaktu z urzędem pracy co 90 dni,
      • z własnej winy nie podjęła formy pomocy,
      • pobierała zasiłek dla bezrobotnych z UE i go utraciła lub opuściła Polskę,
      • złożyła wniosek o pozbawienie statusu.
    • W projekcie ustalono, że status bezrobotnego będzie przysługiwał maksymalnie przez 3 lata, w tym okresie instytucje zatrudnienia będą aktywnie wspierać bezrobotnego w znalezieniu pracy. (ważne: jeśli jednak nie nastąpi jego powrót na rynek pracy, status bezrobotnego zostanie zawieszony na 90 dni).
  • Dział VII – formy pomocy kierowane do bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych

    Pierwszeństwo w skierowaniu do udziału w formach pomocy przysługuje:

    • bezrobotnym posiadającym Kartę Dużej Rodziny, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
    • bezrobotnym powyżej 50. roku życia;
    • bezrobotnym bez kwalifikacji zawodowych;
    • bezrobotnym niepełnosprawnym;
    • długotrwale bezrobotnym;
    • bezrobotnym i poszukującym pracy, będącym osobami do 30. roku życia;
    • bezrobotnym samotnie wychowującym co najmniej jedno dziecko;
  • Dział VIII – fundusz pracy

    W projekcie ustawy zachowano dotychczasowy podział przychodów Funduszu Pracy, uwzględniając ich typy oraz klasyfikację według poszczególnych kategorii źródeł.

  • Dział IX – agencje zatrudnienia

    Z projektowanych przepisów dotyczących funkcjonowania agencji zatrudnienia wynika kilka istotnych zmian, które mają zarówno uprościć działalność tych podmiotów, jak i zwiększyć nadzór nad obszarami potencjalnie bardziej wrażliwymi – zwłaszcza związanymi z zatrudnianiem cudzoziemców:

    • uproszczenie działalności agencji – mniej biurokracji;
    • wyższa opłata za wpis do rejestru;
    • nowe zasady dla agencji kierujących cudzoziemców do pracy;
    • brak dodatkowych obowiązków informacyjnych.
  • Dział X – OHP

    Nowelizowane przepisu przewidują, że OHP będą prowadziły działania na rzecz młodzieży uczącej się, sprawiającej problemy wychowawcze lub mającej opóźnienie w realizacji obowiązku nauki, a także działań aktywizacyjnych adresowanych do młodzieży niepracującej i nieuczącej się.

    Projekt zakłada:

    • wprowadzenie górnej i dolnej granicy wieku osób, które mogą być objęte pomocą OHP;
    • utrzymanie dotychczasowych rozwiązań umożliwiających naukę w szkołach dla dorosłych 15-latkom, którzy mają trudności z realizacją nauki w szkołach dla młodzieży;
    • utrzymanie nadzoru ministra właściwego do spraw pracy nad OHP i jako podstawową formę nadzoru utrzymanie akceptacji planów i kontrolę ich wykonania;
    • kontynuowanie refundacji wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom zatrudnianym w celu przygotowania zawodowego realizowanego przez OHP.
  • Dział XI– nadzór i kontrola

    Reguluje kompetencje organów nadzorczych i zasady kontroli realizacji zadań PSZ oraz agencji zatrudnienia.

  • Dział XII – przepisy karne i sankcyjne

    Zawiera przepisy dotyczące naruszeń przepisów ustawy – m.in. kary grzywny za brak aktualizacji danych lub prowadzenie działalności bez wymaganych uprawnień.

  • Do kogo będzie mieć zastosowanie ustawa o rynku pracy 2025?

    Nowa ustawa o rynku pracy będzie mieć zastosowanie do:

    • obywateli polskich poszukujących i podejmujących zatrudnienie lub inną pracę zarobkową w Polsce i za granicą;
    • cudzoziemców podejmujących pracę w Polsce, w tym:
      • obywateli:
        • państw członkowskich Unii Europejskiej (UE);
        • państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), nienależących do UE;
        • państw spoza EOG, które zawarły umowy z UE umożliwiające swobodny przepływ osób;
        • Wielkiej Brytanii, zgodnie z postanowieniami umowy o wystąpieniu z UE, oraz ich rodzin;
      • osób posiadających w Polsce:
        • zezwolenie na pobyt stały;
        • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE;
        • status uchodźcy;
        • ochronę uzupełniającą;
        • zgodę na pobyt humanitarny lub tolerowany;
        • ochronę czasową;
        • zaświadczenie o toczącym się postępowaniu o ochronę międzynarodową;
      • osób z zezwoleniem na pobyt czasowy udzielonym:
        • ze względów humanitarnych lub w związku z pracą, nauką, badaniami (np. studenci, doktoranci, naukowcy);
        • w celu prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania pracy, łączenia rodzin;
        • w ramach programów mobilności, wolontariatu lub pobytu rezydenta;
      • osób posiadających:
        • wizę krajową w celu nauki, badań naukowych, pracy lub pobytu czasowego;
        • zezwolenie lub wizę na pracę sezonową lub pracę w ramach ruchu bezwizowego (zarejestrowany wniosek o pracę sezonową);
        • wizę humanitarną lub rodzinną;
    • członków rodzin:
      • cudzoziemców wymienionych powyżej (m.in. uchodźców, osób z ochroną uzupełniającą, itd.);
      • obywateli UE i EOG oraz ich rodzin;
      • obywateli polskich – jeśli posiadają odpowiednie zezwolenia lub wizy pobytowe.

    Podsumowanie

    W 2025 roku w Polsce weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza szereg zmian mających na celu wsparcie osób bezrobotnych i ułatwienie im powrotu na rynek pracy. Mimo że zmiany w ustawie o rynku pracy 2025 są spore, to zdecydowanie mają korzystny wydźwięk, bowiem wprowadzają bardziej przejrzyste zasady, które mają realnie pomagać osobom bezrobotnym.

    Autor ifirma.pl

    Adrianna Glapiak

    Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Może te tematy też Cię zaciekawią

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie czy
    stacjonarnie?

    Korzystaj jak chcesz!

    Zleć księgowość

    Pobierz darmową aplikację mobilną

    aplikacja mobilna ifirma
    Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003