W przypadku przepisów podatkowych najczęściej powołujemy się na ustawy i rozporządzenia. Te drugie są aktami prawa niższej rangi niż ustawy. Najczęściej w ustawie podatkowej jest zapisane, że Minister Finansów może dla określonej kategorii przepisów wydać przepisy wykonawcze. Tak właśnie jest w przypadku rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, o którym napiszemy w dzisiejszej publikacji.
Rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur
Zgodnie z tym co jest zapisane w ustawie o podatku VAT (art. 106o – 106q) w zakresie delegacji ustawowej dotyczącej wystawiania faktur w rozporządzeniu Minister Finansów może:
Określić przypadki, w których faktury mogą zawierać węższy zakres danych niż wskazany w ustawie o VAT w art. 106e.
Wskazać sposób przeliczania kwot w walutach obcych, inny niż w ustawie o VAT w art. 31a ust.1.
Określić późniejsze terminy wystawiania faktur VAT, niż te zapisane w ustawie o VAT w art. 106i.
Jakie zmiany zostały wprowadzone w nowym rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur?
Wprowadzona zmiana ma charakter porządkujący. Wiąże się ona ze zmianą ustawy o VAT z 2019 roku, w której świetle powinny być również zmodyfikowane przepisy wykonawcze zachowujące swoją moc nie dłużej niż przez 24 miesiące, a ten termin minął 1 listopada 2021 roku. Dlatego też Minister Finansów musiał wydać nowe rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur.
Zmiana rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur ma jedynie charakter techniczny, dostosowujący do nowej sytuacji prawnej związanej ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest to więc zmiana merytoryczna.
Jakie informacje znajdują się w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur?
W rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur Minister Finansów opisał następujące obszary tematyczne:
Wskazał, jaki zakres danych powinna zawierać faktura wystawiana przez przedsiębiorcę, który:
dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z VAT z na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2–6, 8–36 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT.,
świadczy usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, 37–41.
dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych podmiotowo od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Opisał, jaki zakres danych powinien zawierać bilet jednorazowy wystawiony przez podmioty uprawnione do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami, taborem samochodowym, środkami transportu wodnego, samolotami.
Opisał, w jaki sposób dokonywać przeliczenia kwot wyrażonych w walutach obcych na złote:
na fakturach dokumentujących świadczenie usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobierane są opłaty trasowe,
na fakturach dokumentujących usługi wstępu na imprezy masowe.
Określił termin wystawiania faktury w przypadku usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobierane są opłaty trasowe.
Taki sam kształt miały przepisy w rozporządzeniu, które obowiązywało do 1 listopada 2021 roku.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Nowości/ulepszenia: data zmiana 29.01.2025 Rozbudowa i usprawnienia dla metody kasowej PIT (zobacz instrukcję) Powiązanie transakcji bankowych z fakturami podczas wystawiania faktury (szczegółowa instrukcja) Raport przychodów wg metody płatności Wydruk danych osobowych pracownika Kolejne faktury rozliczane kasowo – wysyłkowa, budowlana, do szczególnej metody kasowej E-commerce: Statusy zwrotów Asystent pakowania i zbierania zamówień Strona z formularzem zwrotów […]
IFIRMA została oficjalnym partnerem WordCamp Wrocław 2025 – jednej z największych i najbardziej inspirujących konferencji poświęconych WordPressowi w Polsce, która odbędzie się już 15-16 listopada we Wrocławiu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo