W przypadku przepisów podatkowych najczęściej powołujemy się na ustawy i rozporządzenia. Te drugie są aktami prawa niższej rangi niż ustawy. Najczęściej w ustawie podatkowej jest zapisane, że Minister Finansów może dla określonej kategorii przepisów wydać przepisy wykonawcze. Tak właśnie jest w przypadku rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, o którym napiszemy w dzisiejszej publikacji.
Rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur
Zgodnie z tym co jest zapisane w ustawie o podatku VAT (art. 106o – 106q) w zakresie delegacji ustawowej dotyczącej wystawiania faktur w rozporządzeniu Minister Finansów może:
Określić przypadki, w których faktury mogą zawierać węższy zakres danych niż wskazany w ustawie o VAT w art. 106e.
Wskazać sposób przeliczania kwot w walutach obcych, inny niż w ustawie o VAT w art. 31a ust.1.
Określić późniejsze terminy wystawiania faktur VAT, niż te zapisane w ustawie o VAT w art. 106i.
Jakie zmiany zostały wprowadzone w nowym rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur?
Wprowadzona zmiana ma charakter porządkujący. Wiąże się ona ze zmianą ustawy o VAT z 2019 roku, w której świetle powinny być również zmodyfikowane przepisy wykonawcze zachowujące swoją moc nie dłużej niż przez 24 miesiące, a ten termin minął 1 listopada 2021 roku. Dlatego też Minister Finansów musiał wydać nowe rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur.
Zmiana rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur ma jedynie charakter techniczny, dostosowujący do nowej sytuacji prawnej związanej ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest to więc zmiana merytoryczna.
Jakie informacje znajdują się w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur?
W rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur Minister Finansów opisał następujące obszary tematyczne:
Wskazał, jaki zakres danych powinna zawierać faktura wystawiana przez przedsiębiorcę, który:
dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z VAT z na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2–6, 8–36 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT.,
świadczy usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, 37–41.
dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych podmiotowo od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Opisał, jaki zakres danych powinien zawierać bilet jednorazowy wystawiony przez podmioty uprawnione do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami, taborem samochodowym, środkami transportu wodnego, samolotami.
Opisał, w jaki sposób dokonywać przeliczenia kwot wyrażonych w walutach obcych na złote:
na fakturach dokumentujących świadczenie usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobierane są opłaty trasowe,
na fakturach dokumentujących usługi wstępu na imprezy masowe.
Określił termin wystawiania faktury w przypadku usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobierane są opłaty trasowe.
Taki sam kształt miały przepisy w rozporządzeniu, które obowiązywało do 1 listopada 2021 roku.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wnioskodawca może zwrócić się do ZUS-u z prośbą o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego. Służy do tego druk ERPO, udostępniony przez instytucję także w formie elektronicznej. W niniejszym artykule wskazujemy, jakie są przesłanki do tego, by zdecydować się na wypełnienie wniosku. Krok po kroku wytłumaczymy także w jaki sposób wypełnić dokument, sprawdzić jego poprawność oraz złożyć w ZUS-ie.
Trusted Economy Forum oraz CommonSign łączą siły, by już 26 i 27 listopada 2024 stworzyć niepowtarzalne wydarzenie dotyczące rynku cyfrowego w Polsce i w Europie.
Nowy rok może przynieść liczne zmiany dla polskich przedsiębiorców. Planowane modyfikacje mają uprościć obowiązujące dotychczas przepisy, równolegle dostosowując je do wymogów unijnych.
Zarówno w życiu codziennym, jak i tym zawodowym każdy staje przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wypełniania kolejnych obowiązków pozwala na znalezienie właściwego kierunku działań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo