Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą mogą w sposób swobodny nabywać i sprzedawać towary i usługi, zarówno w kraju, jak również poza jego granicami. Rozróżniamy więc transakcje krajowe, wewnątrzunijne i transakcje z tzw. krajami trzecimi poza terytorium UE. Wszystko jest dozwolone pod warunkiem prawidłowego oznaczenia przeprowadzanych transakcji w dokumentacji księgowej i składanych deklaracjach podatkowych.
Wprowadzenie nowego JPK od 1 października 2020 r. nakłada na przedsiębiorców i księgowych dodatkowe obowiązkowe oznaczanie i kody dla niektórych transakcji.
Co to jest import towarów?
Zanim zaczniemy omawianie procedur szczególnych przy imporcie, zdefiniujmy import towarów. Jak wskazuje ustawa, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Z definicji tej nie wynika jednak, że musi to być przywóz na terytorium Polski, może to być dowolny kraj należący do Unii Europejskiej.
Na czym polega procedura celna 42 i 63 w VAT?
Procedury celne pozwalają na zastosowanie zwolnienia z podatku VAT w przypadku dokonywania importu towarów w jednym kraju członkowskim Unii Europejskiej, który następnie będzie objęty wewnątrzwspólnotową dostawą. Tego typu działanie zostało oznaczone jako:
Procedura celna o kodzie „42” – jednoczesne dopuszczenie do swobodnego obrotu i wprowadzenie do obrotu krajowego towarów, które podlegają dostawie zwolnionej z podatku VAT do innego państwa członkowskiego.
Czyli jest to import towarów z kraju trzeciego do dowolnego kraju w UE (np. Niemiec), a następnie przesłanie tego towaru do innego kraju UE (np. Polski) w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT).
Procedura celna o kodzie „63” – powrotny przywóz z jednoczesnym dopuszczeniem do swobodnego obrotu i wprowadzeniem do obrotu krajowego towarów, które podlegają dostawom zwolnionym z podatku VAT do innego państwa członkowskiego.
Procedura 63 dotyczy tzw. reimportu towarów. Towary, które były importowane z kraju trzeciego (np. Rosji) do Polski są od razu przesłane do innego kraju trzeciego (np. Japonii), w którym dochodzi do ich obróbki, montaży, naprawy i po realizacji wracają ponownie do Polski. Te same towary są następnie wysyłane w ramach WDT z Polski do UE (np. do Francji).
Z kolei ze zwolnienia od podatku VAT przedsiębiorca może skorzystać zgodnie z §4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U.2018 r. poz. 701).
“Zwalnia się od podatku import towarów w przypadku, gdy miejscem przeznaczenia tych towarów jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i wywóz z terytorium kraju tych towarów nastąpi w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.”
Jak prawidłowo oznaczać w nowym JPK procedury I_42 i I_63?
Ustawodawca, wprowadzając nowy plik JPK przeznaczył dla transakcji celnych o kodzie 42 i 63 szczególne oznaczenia:
Oznaczenie “I_42” dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następującej po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42 (import).
Oznaczenie “I_63” dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następującej po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63 (import).
Przedsiębiorca dokonujący takich transakcji nie może zapomnieć o ich prawidłowym oznaczeniu w nowym JPK.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już 6 marca 2025 roku odbędzie się RZEcommerce, wyjątkowe wydarzenie poświęcone rynkowi sprzedaży online, którego partnerem jest IFIRMA. To spotkanie skupiające liderów branży, przedsiębiorców i ekspertów, którzy wspólnie zastanowią się nad kierunkiem rozwoju handlu internetowego w Polsce i na świecie, omówia najnowsze trendy, strategie i innowacje.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Czy wiesz, że aż 65% firm, które tworzą persony, osiąga wyższy ROI z kampanii marketingowych? Poznanie idealnego klienta to dziś nie wybór, a prawdziwa konieczność. Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne kampanie, lepiej dopasowane oferty i treści, które angażują – musisz poznać swoją personę, a nasz artykuł Ci w tym pomoże.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo