Wszyscy czynni podatnicy VAT od 2018 roku zostali zobligowani do comiesięcznego przekazywania JPK do Ministerstwa Finansów. Są to dane pochodzące z ewidencji VAT zakupu i sprzedaży, które są poddawane bieżącym czynnościom analitycznym po stronie organów podatkowych. Dzięki takim analizom wychwytywane są nieumyślne błędy przedsiębiorców, ale również celowe oszustwa i puste faktury.
Ministerstwo Finansów poszło o krok dalej i od 1 października 2020 roku nowe struktury plików JPK zastąpią deklaracje podatkowe. Wraz z tymi zmianami wprowadzono pieniężne kary za błędy w JPK. Kiedy i na jakich zasadach przedsiębiorca poniesie konsekwencje finansowe wyjaśniamy poniżej.
Wezwania z organu podatkowego w sprawie skorygowania JPK
Dotychczas przedsiębiorcy nie ponosili konsekwencji finansowych za błędy w składanych plikach JPK, ale to się zmieni od 1 października 2020 roku. Wprowadzony został przepis do ustawy o VAT (art. 109 ust. 3f), który mówi o tym, że naczelnik urzędu skarbowego wzywa przedsiębiorcę do skorygowania błędów w przesłanej ewidencji JPK jeżeli uniemożliwiają one weryfikację prawidłowości przeprowadzonych transakcji, jednocześnie wskazując jakie to są błędy. Przedsiębiorca, który otrzyma takie wezwanie powinien w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania przesłać skorygowany plik JPK lub złożyć wyjaśnienie, że przesłana ewidencja nie zawiera błędów. Co się dzieje jeżeli przedsiębiorca nie dopełni formalności?
JPK błędy – co grozi przedsiębiorcy za błędy w JPK_V7?
Zgodnie z przepisami jeżeli przedsiębiorca nie prześle skorygowanej ewidencji w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu, albo zrobi to po terminie lub w złożonych wyjaśnieniach nie wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów naczelnik urzędu skarbowego może nałożyć, w drodze decyzji, na takiego właściciela firmy karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd w złożonym JPK. Nastąpiła zmiana przepisów w zakresie nakładania kary z obligatoryjnej na fakultatywną. Konstrukcja pierwotnego zapisu wskazywała, że naczelnik “nakłada” a obecnie jest, że “może nałożyć”. Karę uiszcza się bez wezwania w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Przedsiębiorcy powinni być zatem bardzo czujni i to w ich interesie leży odbieranie pism z organu podatkowego i terminowa odpowiedź, w przeciwnym wypadku narażą się na dodatkowe obciążenia finansowe.
W jakich przypadkach kara nie zostanie nałożona?
Jeżeli przedsiębiorca za ten sam czyn ponosi odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe na podstawie Kodeksu karnego skarbowego nie będą na niego nakładane kary pieniężne.
Ustawa Kodeks karny przewiduje następujące kary:
Kara grzywny za wykroczenie skarbowe, jeżeli kwota uszczuplenia nie przekracza pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (w 2020 r. jest to 13 000 zł). Kara grzywny za wykroczenie skarbowe wynosi od 260 zł do 52 000 zł.
Kara grzywny za przestępstwo skarbowe w stawkach dziennych, kara ograniczenia wolności lub kara pozbawienia wolności.
za niezłożenie JPK w terminie grozi kara grzywny do 120 stawek dziennych,
za podanie w JPK nierzetelnych informacji grozi kara do 720 stawek dziennych.
W 2020 r. stawka dzienna (według Kodeksu karnego skarbowego) wynosi od 86,67 zł do 34.668,00 zł.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w
budynkach mieszkalnych niezajęte na działalność gospodarczą będą opodatkowane jednakową stawką podatku od nieruchomości i uznawane za część mieszkalną budynku. W wyniku tych zmian niektóre osoby zapłacą za garaż stawki nawet dziesięciokrotnie niższe!
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo