1 stycznia 2024 r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie trybu składania wniosków o wydanie WIS, WIA i WIP. Już nie będzie można wnosić o nie na dotychczasowych zasadach. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, w jaki sposób uzyskasz Wiążącą Informację (WIS, WIA i WIP) w 2024 roku.
Wniosek o wydanie Wiążących Informacji – jak to wygląda obecnie?
W tej chwili (do końca 2023 r.) tryb przyjmowania wniosków o wydanie:
- WIS – Wiążących Informacji Stawkowych;
- WIP – Wiążących Informacji o Pochodzeniu,
- WIA – Wiążących Informacji Akcyzowych
nie jest ujednolicony.
Przedsiębiorcy mogą wnioskować o wydanie tych dokumentów drogą elektroniczną (przez e-PUAP) lub w formie papierowej. To wnioskodawca wybiera tryb, który mu najbardziej odpowiada.
Stoi to w kolizji z trybem wnioskowania o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT) – można go zrealizować wyłącznie poprzez konto na PUESC. Wprowadza to zamęt i irytację przedsiębiorców, którzy poszukują formularza do złożenia wniosku na niewłaściwej platformie.
Wnioski o wydanie WIS, WIP i WIA od 1 stycznia 2024 r.
Z dniem 1 stycznia 2024 r. wejdą w życie przepisy ustawy z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z nimi zasady wnioskowania o wydanie WIS, WIP i WIA zostaną ustandaryzowane.
Wnioski o wydanie WIS od Nowego Roku składamy poprzez e-Urząd Skarbowy, a wnioski o wydanie WIP i WIA poprzez PUESC (czyli tak samo jak WIT).
1 stycznia 2024 r. w serwisie e-Urzędu Skarbowego i na platformie PUESC zostaną udostępnione nowe funkcjonalności umożliwiające złożenie wspomnianych wniosków.
Złożenie wniosku o wydanie Wiążącej Informacji pozostanie bezpłatne, ale – tak jak i obecnie – wnioskujący będzie musiał ponieść koszty badań i analiz, jeśli takowych będzie wymagało wydanie Wiążącej Informacji.
WIS, WIP i WIA w 2024 – podsumowanie
Od 1 stycznia 2024 r. wnioski o wydanie WIP i WIA należy składać poprzez PUESC, a o WIS – poprzez e-US. Nie zmieni się nic w opłatach – tzn. samo wydanie Wiążącej Informacji pozostanie bezpłatne, wnioskujący będzie musiał jednak zapłacić za ewentualne badania i analizy, niezbędne Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) do wydania dokumentu.