Poznaj istotę Ustawy z 2007 roku, która chroni konsumentów przed nadużyciami. Dowiedz się, co grozi za łamanie tych przepisów. Czytaj dalej, by zgłębić temat.
Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym określa nieuczciwe praktyki w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów i w interesie publicznym. Przepisy prawa zakazują stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych pod sankcją poniesienia odpowiedzialności.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat przeczytaj niniejszy artykuł.
Zgodnie z przepisem art. 4 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym:
Wśród nieuczciwych praktyk rynkowych ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wymienia następujące działania, tj.:
Uznanie praktyki jako wprowadzającej w błąd polega na ustaleniu, że w wyniku jej stosowania naruszone zostało prawo konsumenta do podjęcia racjonalnego wyboru rynkowego. Nie jest konieczne, aby niedozwolone działanie było podjęte przykładowo w celu osiągnięcia zysku, poprzez wprowadzenie w błąd. Istotne jest, że już samo zagrożenie interesu konsumentów stanowi przedmiot ochrony prawnej.
W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
Faktem jest, że podstawowym podmiotem, który posiada legitymację czynną do wystąpienia z roszczeniami jest konsument, ale również oprócz niego legitymację czynną w zakresie zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych posiadają również podmioty takie jak:
– ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd spoczywa na przedsiębiorcy, któremu zarzuca się stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej.
Dodatkowo warto wskazać, że ustawodawca w przepisie art. 415 Kodeksu cywilnego dał możliwość konsumentom dochodzenie odpowiedzialności cywilnej. Tym samym jeżeli przedsiębiorca dopuszcza się praktyk, które mogą zostać zakwalifikowane jako naruszenie umowy, to konsumentowi przysługują roszczenia z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy, w tym roszczenia o naprawienie szkody na podstawie przepisu art. 471 Kodeksu cywilnego.
Z kolei dochodzenie unieważnienia umowy nie wymaga wykazania przesłanek nieważności umowy wynikających z odrębnej podstawy prawnej, ale w istocie to, iż nieważność umowy (art. 58 KC) albo jej wzruszenie (np. przez uchylenie się od skutków prawnych wady oświadczenia woli) wyklucza skuteczne wystąpienie z żądaniem unieważnienia umowy, gdyż nie może być konstytutywnie unieważniona umowa, która jest już nieważna (skutecznie wzruszona) [por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach – I Wydział Cywilny z dnia 17 lutego 2022 r., sygn. akt I ACa 878/20].
– roszczenia z tytułu nieuczciwej praktyki rynkowej, co do zasady, ulegają przedawnieniu z upływem lat trzech. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie, co do każdego naruszenia.
Więcej na temat przedawnienia roszczeń w relacji konsument-przedsiębiorca przeczytasz tutaj.
Kto stosuje agresywną praktykę rynkową, podlega karze grzywny. W sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1, orzekanie następuje w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Zgodnie z przepisem art. 16 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Ściganie przewidzianych w ustawie przestępstw następuje na wniosek pokrzywdzonego, a wykroczenia na żądanie pokrzywdzonego.
Z wnioskiem o ściganie przestępstw oraz z żądaniem ścigania wykroczenia mogą wystąpić także podmioty takie jak:
Warto mieć na uwadze, że konsument występujący z żądaniem o zaprzestanie stosowania przez przedsiębiorcę nieuczciwej praktyki rynkowej powinien dokładnie określić zakres żądania, albowiem pozwoli to nakazać przedsiębiorcy zaniechanie stosowania konkretnych nieuczciwych praktyk, które naruszają jest interes jako konsumenta.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat klauzul niedozwolonych, to przejdź do tego artykułu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!