Odroczenie terminu płatności podatku – jak to zrobić?

Aby odroczyć termin płatności podatku konieczne będzie złożenie wniosku do urzędu skarbowego. W piśmie oprócz podstawowych danych podajemy również uzasadnienie, poparte dowodami w formie załączników. W terminie do dwóch miesięcy urząd skarbowy powinien nas poinformować o swojej decyzji.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Przedsiębiorca, który obawia się niedotrzymania terminu podatkowego w zapłacie podatku, może starać się o ulgę w tym zakresie. Zgodnie z Ordynacją podatkową, jedną z możliwości jest odroczenie terminu zapłaty zobowiązania podatkowego. Jak starać się o taką pomoc?

Zobowiązanie podatkowe a zaległość – uwaga na terminy

Starania o uzyskanie ulgi w postaci odroczenia zobowiązania podatkowego należy zacząć jeszcze przed upływem terminu podatkowego. Jest to związane z faktem, że podatnik nie jest jeszcze dłużnikiem budżetu państwa – nie ma zatem zaległości podatkowej, i co za tym idzie – związanych z nią odsetek.

Warto to wiedzieć, ponieważ w razie niedopełnienia obowiązku zobowiązanie stanie się zaległością, liczoną od pierwotnego terminu płatności.

Odroczenie terminu tylko na wniosek

Generalnie wniosek o odroczenie terminu płatności podatku składa się w urzędzie skarbowym. Ordynacja podatkowa i inne ustawy podatkowe nie określają jednego wzoru takiego dokumentu, warto jednak zorientować się we własnym urzędzie skarbowym – czasem dana placówka ma przygotowane przykładowe formularze.

Pochodzenie wzoru nie jest tak istotne, jak jego zawartość. We właściwie wypełnionym wniosku powinny znaleźć się:

  • Dane składającego wniosek (przedsiębiorcy),
  • Dane adresata (właściwego urzędu skarbowego),
  • Cel – tu: odroczenie terminu zapłaty podatku,
  • Uzasadnienie.

Za takie uznaje się np. klęskę żywiołową, pobyt w szpitalu, załamania rynku, utratę możliwości zarobkowania, konieczność utrzymania lub tworzenia nowych miejsc pracy etc. Co ważne, uzasadnienie powinno zostać poparte dowodami – dowolną dokumentacją, zaświadczeniami  i tym podobnymi dokumentami.

Uwaga!

Przepisy nie regulują pojęć ważnego interesu podatnika i interesu publicznego. jednakże przytoczone argumenty (sytuacje, zdarzenia) nie powinny być zawinione przez podatnika.

Wniosek przekazujemy do urzędu skarbowego podpisany i uzupełniony o dowody w formie załączników do wniosku. Wniosek może być papierowy – składamy go wtedy osobiście z potwierdzeniem odebrania przez urzędnika lub wysyłając listem poleconym. Obecnie można również skorzystać z formy elektronicznej i złożyć wniosek o odroczenie podatku przez ePUAP.

Odroczenie terminu płatności podatku– czas oczekiwania

Generalnie odpowiedź na złożony wniosek powinna być udzielona bez zbędnej zwłoki – zatem jak najszybciej. Przedsiębiorca nie powinien jednak czekać dłużej niż miesiąc lub – w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych – dwa miesiące od złożenia wniosku.

Sprawdź również: Jak odroczyć zaległość podatkową z odsetkami karnymi?
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce