Zasadniczo, zanim dojdzie do zawarcia jakiejkolwiek umowy, przykładowo umowy sprzedaży, to musi w pierwszej kolejności powstać zainteresowanie po stronie kupującego jej zawarciem. Co zatem skłania stronę kupującą do zainteresowania się przedmiotem umowy – reklama towaru czy może wystosowana do niego oferta sprzedaży?
Oferta jest jednym ze sposobów zawarcia umowy, który polega na wymianie oświadczeń woli stron: propozycji zawarcia umowy (oferta) i akceptacji tej propozycji, czyli jej przyjęcia. Z propozycją występuje oferent, który składa ofertę, czyli proponuje zawarcie umowy drugiej stronie, zwanej oblatem.
WAŻNE – oferta jest zawsze oświadczeniem skierowanym do konkretnego adresata, będącym stanowczą propozycją zawarcia umowy o określonej treści.
Zgodnie z przepisem art. 66. Kodeksu cywilnego:
Umowa to dwustronny stosunek cywilnoprawny polegający na zgodnych oświadczeniach woli zmierzających do wywołania skutków prawnych określonej treści. Przepisy kodeksu cywilnego regulują zawarcie umowy m.in. przez:
Powyższe sposoby wzajemnie się nie wyłączają, albowiem w procesie zawarcia umowy stosuje się niekiedy przemiennie metody negocjowania lub składania oferty. Złożenie oferty nieprzyjętej przez adresata może spowodować rozpoczęcie negocjacji. Można spotkać sytuacje odwrotne, kiedy po okresie prowadzenia negocjacji jedna ze stron występuje z ofertą, a druga ją przyjmuje.
Warto również zapamiętać, że przyjęcie najkorzystniejszej oferty nie oznacza, że umowa została zawarta, oznacza wyłącznie powstanie obowiązku do zawarcia umowy.
Jeśli chcesz wiedzieć, czym jest oferta w handlu elektronicznym, to przejdź tutaj.
Warto w tym miejscu również zwrócić uwagę na zagadnienie związane z negocjacjami, które zazwyczaj poprzedzają zawarcie umowy docelowej. Wskazać należy, że negocjacje są zasadniczo prowadzone po otrzymaniu oferty i mogą, ale nie muszą być przeprowadzane.
Zgodnie z przepisem art. 72 Kodeksu cywilnego:
WAŻNE – strony prowadzące negocjację obowiązuje tajemnica negocjacji, co oznacza, że strony zobowiązane są do zachowania poufności. Zatem, jeśli w toku negocjacji strona udostępniła informacje z zastrzeżeniem poufności, druga strona jest obowiązana do nieujawniania i nieprzekazywania ich innym osobom oraz do niewykorzystywania tych informacji dla własnych celów, chyba że strony uzgodniły inaczej. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania powyższych obowiązków uprawniony może żądać od drugiej strony naprawienia szkody albo wydania uzyskanych przez nią korzyści.
W orzecznictwie wyrażono bardzo trafny pogląd, zgodnie z którym wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 maja 2014 r., sygn. akt V CSK 396/13każdy z przewidzianych w polskim prawie sposobów zawarcia umowy (oferta i jej przyjęcie, aukcja, przetarg, negocjacje) wymaga złożenia oświadczeń woli przez strony zgodnie z zasadami ich reprezentacji. W wypadku negocjacji zgodne oświadczenia woli stron umowy obejmują wszystkie istotne elementy będące przedmiotem negocjacji. Upoważnienie dyrektora handlowego do prowadzenia negocjacji nie oznacza, że wbrew zasadom reprezentacji spółki może on skutecznie zawrzeć umowę.
Pojęcie reklamy nie ma jednej definicji ustawowej w przepisach prawa, albowiem w kilku ustawach można znaleźć regulacje dotyczące reklamy i jej rozumienia, tj.:
Zatem zgodnie z przepisem art. 4. pkt 17. ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów, lub usług, reklamą jest także autopromocja.
Z kolei w przepisie art. 7. pkt 5. i 6. ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wskazano, że nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące praktyki rynkowe wprowadzające w błąd:
Natomiast w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w przepisie art. 16 ust. 1, uregulowano kwestie, związana z nieuczciwą konkurencją. Tym samym czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
Z kolei w ustępie 3. ustawodawca wyjaśnił, że reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów, lub usług oferowanych przez konkurenta stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:
Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały [por. art. 16 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji].
Przepis art. 71 Kodeksu cywilnego stanowi, że Ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy.
Powyższe czynności określają tryb zawarcia umowy, poczynając na zaproszenia do zawarcia umowy, którym mogą być ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób. Tym samym, mając na uwadze powyższe, reklama może stanowić zachętę w postaci zaproszenia do zawarcia umowy.
Mając na uwadze wskazane powyżej definicje oferty i reklamy wskazać należy, że:
W orzecznictwie wskazano, że;
Niewątpliwie oferta i reklama różnią się od się nie tym, że oferta stanowi przejaw woli do zawarcia umowy, albowiem precyzuje w sposób jednoznaczny propozycję do zawarcia kontraktu, a z kolei reklama stanowi zaproszenie, zachęcenie do jej zawarcia. Oferta jest zawsze oświadczeniem skierowanym do konkretnego adresata, będącym stanowczą propozycją zawarcia umowy o określonej treści. Dlatego też za bezpośrednią propozycję do zawarcia umowy należy uznać ofertę w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
Adrianna Glapiak,
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl
Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zastanawiasz się jak dokonać korekty sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT? W dzisiejszym artykule…
Zastanawiasz się, czy można podzielić spółkę z o.o. i jak przebiega proces podziału? Jeśli tak,…
W świecie sztucznej inteligencji linie między fikcją a rzeczywistością czasem się rozmywają. Podczas gdy innowacyjne…
Sprawcy przestępstw lub wykroczeń skarbowych mają szansę na uniknięcie kary jeśli po popełnieniu czynu zabronionego…
Spółka z o.o. a długi wspólnika – z takim zagadnieniem mogą się niekiedy spotkać wspólnicy…
Zastanawiasz się jak rozliczyć koszty przy wykupie z leasingu z końcem roku? W dzisiejszym artykule…