Sprzedaż wielokanałowa zaczęła stanowić kluczowy element w budowaniu strategii sprzedaży przedsiębiorstwa. Na czym ona polega? Dowiesz się z tego artykułu!
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej Omni-commerce. Kupuję wygodnie z 2022 roku, już 87% konsumentów dokonuje zakupów przez Internet. Trend ten w ostatnich latach wciąż rośnie – użytkownicy nie tylko kupują online więcej, ale również częściej.
Omnichannel, czyli tzw. sprzedaż wielokanałowa to strategia opierająca się na zawieraniu transakcji poprzez wiele kanałów komunikacji np. poprzez media społecznościowe, platformy handlowe, strony internetowe, urządzenia mobilne (m-commerce) w sklepach stacjonarnych itd. Wzorce zakupowe konsumentów wciąż się zmieniają i coraz częściej oczekuje się od przedsiębiorstw elastycznego podejścia i dostosowywania się do m.in. potrzeby szerokiej dostępności, zapewnieniu wygody.
Takie holistyczne podejście pozwala na stworzenie skutecznej i spersonalizowanej komunikacji marketingowej, która będzie mogła dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
W zależności od specyfiki branży, możesz skorzystać z różnych kanałów dystrybucji. Poza stacjonarnymi sklepami istnieje kilka innych sposobów na dotarcie do klienta.
To model sprzedaży łączący ze sobą w obrębie jednego systemu sprzedających i kupujących, natomiast rolę pośrednika w tych interakcjach pełni właśnie dana platforma. Przykładem mogą być np. Allegro, Amazon i wiele innych.
Platformy takie jak Facebook, Instagram czy Tik Toka stwarzają idealną okazję do promowania swoich towarów i usług. Umożliwiają one dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, sprzedaż, budowanie świadomości i kapitału marki, ale również szybki kontakt z potencjalnymi klientami.
Wiele osób poszukując danego towaru, usługi czy rozwiązania swojego problemu, zwraca się do wyszukiwarki internetowej, takiej jak Google. W związku jest to duża szansa dla firm, aby reklamować swoją ofertę w tym miejscu i zwiększać swoją widoczność wśród użytkowników.
Kampania afiliacyjna to kolejna z możliwości, którą możesz przetestować. Jest to forma współpracy pomiędzy daną firmą reklamującą swoją ofertę a partnerem, którego zadania obejmują docieranie do określonej grupy docelowej i polecania produktów bądź usług reklamodawcy. Wiąże się on bardzo często z pojęciem influencer marketingu, ponieważ szacuje się, iż najbardziej opłacalne są kooperacje z osobami rozpoznawalnymi w mediach społecznościowych, z dużą ilością obserwatorów i zasięgami. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, na czym polega marketing afiliacyjny, przeczytaj ten artykuł!
Handel mobilny jest coraz chętniej wybieranym sposobem dokonywania zakupów online i już wiele firm dostrzegło potencjał tego rozwiązania. Wynika to z faktu, że coraz więcej czynności dokonywanych w Internecie odbywa się nie za pomocą komputera stacjonarnego czy laptopa, a telefonu komórkowego. W związku z tym warto, aby zwrócić uwagę na kwestie dostosowania strony internetowej właśnie pod urządzenia mobilne, aby cały proces sprzedaży przebiegał sprawnie dla użytkowników. Obserwuje się również, że marki decydują się na tworzenie własnych aplikacji mobilnych, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Jakie zalety wynikają z zastosowania tej strategii sprzedaży? Mogą to być np.:
Jakie kroki powinieneś/powinnaś podjąć, jeśli chcesz wprowadzić sprzedaż wielokanałową do swojego biznesu?
Od tego zawsze należy zacząć. Za sprawą jasno określonych celów, będziesz wiedział(a), do czego dążysz, dostosujesz nakłady pracy, czas oraz budżet do swoich możliwości.
To ważny krok, gdyż dzięki niemu lepiej dopasujesz swoją ofertę, sposób i kanału komunikacji do odbiorców. Aspekty, na które warto zwrócić uwagę to np. płeć, wiek, wykształcenie, dochód, miejsce zamieszkania, wyznawane wartości, zachowania konsumenckie itd. Im więcej informacji zbierzesz, tym łatwiejsze będzie wypozycjonowanie produktu.
Jeśli chcesz, aby Twój przekaz trafił do potencjalnych klientów, musisz wiedzieć, gdzie się oni znajdują, z jakich mediów społecznościowych korzystają. Na podstawie pozyskanych danych, dowiesz się, jakie działania są najskuteczniejsze.
Używając narzędzi automatyzujących czynności związane z prowadzeniem sprzedaży, zwiększasz wydajność i optymalizujesz koszty. Możesz np. wdrożyć oprogramowanie obsługi klienta poprzez chatbota, który będzie mógł odpowiedzieć na podstawowe pytania zainteresowanego lub wykorzystać e-mail marketing.
Np. zamieść kilka możliwości dostawy (odbiór osobisty, do paczkomatu lub pod wskazany adres) oraz zapewnij opcję płatności ratalnej.
Rosnące wymagania konsumentów wymagają od przedsiębiorców elastyczności i dopasowania oferty do potrzeb rynku. Poświęcając uwagę sprzedaży wielokanałowej i ciągłym doskonaleniu procesów, możliwe jest budowanie lojalnej i zaangażowanej społeczności, która przyczyni się do sukcesu firmy.
Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…
Przepisy prawa przewidują możliwość obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych poprzez…
Zepsuty telewizor, pralka czy smartphone? Takie sytuacje w życiu codziennym mogą przytrafić się każdemu z…
Chcesz kupić samochód od osoby fizycznej? Sprawdź, jak rozliczyć podatek PCC w takim przypadku.
Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…
Zastanawiasz się co to jest i kogo dotyczy system kaucyjny? W dzisiejszym artykule zajmiemy się…