Osoby niepełnosprawne powinny mieć takie samo prawo uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym. Pewne dysfunkcje związane z niepełnosprawnością wymagają jednak czasami poniesienia dodatkowych nakładów finansowych na dostosowanie miejsc pracy. Dlatego też powstał Fundusz, który ma celu udzielać pomocy finansowej osobom niepełnosprawnym i ich pracodawcom.
Celem działalności PFRON jest usuwanie barier w życiu codziennym, nauce, pracy i pełnieniu ról społecznych przez osoby niepełnosprawne. Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają co najmniej 25 pracowników i nie przekraczają 6% poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych mają obowiązek dokonywania wpłat na PFRON. Wysokość wpłat zależy od liczby zatrudnionych ogółem i liczby zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Przedsiębiorcy mogą się starać o przyznanie różnego rodzaju dofinansowań na pracownika niepełnosprawnego. Można się ubiegać o środki finansowe na:
Więcej informacji na ten temat można przeczytać w publikacji na ten temat tutaj.
Przedsiębiorca, który otrzymał dofinansowanie jeżeli nie spełnił warunków do jego otrzymania, podał lub zataił nieprawdę, lub powstały inne okoliczności, ma obowiązek do zwrotu otrzymanego wsparcia. PFRON stoi na stanowisku, że roszczenia o zwrot dofinansowania przedawniają się dopiero po 10 latach zgodnie z ustawą Kodeks cywilny. Innego zdania są pracodawcy, którzy uważają, że takie dofinansowania ulegają przedawnieniu zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa, a więc jest to okres 5 lat. Takie stanowisko poparł również NSA w wyroku sygn. akt I GSK 829/20 z dnia 10 września 2020 r.
W przedmiotowej sprawie PFRON kwestionował prawo dopłaty do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych z powodu nieterminowego uregulowania składek ZUS. Z tym że postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez PFRON po upływie 5 lat od otrzymania środków z Funduszu. W ocenie NSA zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o rehabilitacji Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest państwowym funduszem celowym, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. W związku z tym dofinansowania przyznane z PFRON stanowią środki publiczne jako niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, w konsekwencji w tej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy Ordynacja podatkowa (O.p.) dotyczące przedawnień zobowiązań podatkowych. W tym przypadku w ocenie NSA będzie miał zastosowanie art. 70 § 1 O.p., a więc początkiem biegu 5-letniego okresu przedawnienia jest koniec roku kalendarzowego, w którym strona otrzymała środki Funduszu za konkretny miesiąc.
Przedmiotowy wyrok NSA jest przełomowy dla pracodawców, którzy znaleźli się w takiej sytuacji. PFRON nie powinien już w tej sytuacji dochodzić swoich roszczeń w ciągu 10 lat tylko zgodnie z O.p. ma na to 5 lat.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…