



Przedsiębiorcy, którzy rejestrują sprzedaż na kasie fiskalnej online, mogą skorzystać z ulgi, która pozwala obniżyć koszty związane z jej zakupem. Sprawdź, komu przysługuje ulga, ile wynosi i jakie warunki trzeba spełnić, aby ją otrzymać.
Prawo do ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej online wynika z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, który przewiduje dwie sytuacje, kiedy przedsiębiorca może skorzystać z takiej ulgi.
Ulga na kasę fiskalną online to maksymalnie 90% ceny (netto) zakupionej kasy, ale nie więcej niż 700 zł.
Ulga przysługuje dla pierwszych kas fiskalnych online w danej firmie, pod warunkiem że przedsiębiorca rozpoczął ich używanie (wszystkich zakupionych kas fiskalnych) w terminie do 6 miesięcy od rozpoczęcia używania pierwszej z nich.
Wszystkie kasy fiskalne muszą zatem zostać uruchomione (zacząć być używane) w ciągu 6 miesięcy od pierwszej uruchomionej kasy.
Przykład 1.
Firma posiada dziesięć sklepów. W pierwszym z nich rozpoczęła używanie kasy fiskalnej w dniu 02.09.2025 r.(i było to rozpoczęcie w obowiązującym mnie terminie).
To oznacza, że jeśli firma zacznie używać kolejnych kas w ciągu 6 miesięcy od 02.09.2025 r. – ma prawo do ulgi na te kasy, jeśli każda z tych kas zostanie uruchomiona „na czas”, czyli nie dojdzie do żadnej sprzedaży bez jej użycia, jeśli powinna być już zarejestrowana na kasie.
Warunki, jakie należy spełnić, aby móc zastosować ulgę na kasę fiskalną, znajdują się w Rozporządzeniu MF w sprawie odliczenia lub zwrotu ulgi (aktualnie obowiązuje Rozporządzenie z 29.04.2019). To przede wszystkim:
Jeśli odliczamy ulgę dla więcej niż jednej kasy: każda kolejna ulga przysługuje pod warunkiem rozpoczęcia używania kolejnych kas w terminie 6 miesięcy od pierwszego użycia pierwszej z nich.
Jeśli np. kasa fiskalna jest zakupiona po terminie lub np. dokonaliśmy sprzedaży towaru, który powinien być nabity na kasie, ale tego nie zrobiliśmy – ulga nam nie przysługuje.
Podatnicy czynni VAT wykazują ulgę na zakup kasy fiskalnej w deklaracji JPK VAT – nie wcześniej jednak niż w deklaracji za miesiąc (lub kwartał), w którym rozpoczęli jej używanie.
Możemy tutaj wyróżnić dwie sytuacje:
Pole 49 deklaracji JPKV7
Jeśli ulga jest wyższa niż VAT do zapłaty (nie ma jak odliczyć całości od razu), to pozostałą część przenosimy na kolejny miesiąc lub wnioskujemy o zwrot na rachunek bankowy, wykazując tę część w polu „Kwota wydana na zakup kas rejestrujących, do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym przysługująca do zwrotu w danym okresie rozliczeniowym lub powiększająca wysokość podatku zaliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy”. Dla JPKV7 w wersji 2 jest to pole nr 52.
Pole 52 deklaracji JPKV7
Przykład 1.
Przedsiębiorca ma 214 zł VAT do zapłaty wynikający z JPK VAT. Ulga na kasę fiskalną to 700 zł. Wypełniony JPK z ulgą na kasę fiskalną wygląda tak:
Obliczanie wysokości zobowiązania podatkowego lub kwoty zwrotu
Przykład 2.
Przedsiębiorca ma 214 zł VAT do zapłaty wynikający z JPK VAT. Ulga na kasę fiskalną to 700 zł. Wypełniony JPK z ulgą na kasę fiskalną wygląda tak:
Zwrot na konto bankowe
2. Przed rozliczeniem ulgi nie występuje VAT do zapłaty
Gdy przed rozliczeniem ulgi z tytułu zakupy kasy fiskalnej nie występuje VAT do zapłaty, ulgę wykazujemy w polu „Kwota wydana na zakup kas rejestrujących, do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym przysługująca do zwrotu w danym okresie rozliczeniowym lub powiększająca wysokość podatku zaliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy”. Dla JPK w wersji 2 jest to pole nr 52.
Pole 52 deklaracji JPKV7
U podatników zwolnionych z VAT zwrot kosztów poniesionych na zakup kasy fiskalnej online (maksymalnie 90% ceny kasy, ale nie więcej niż 700 zł) jest zwracany jest na rachunek bankowy na podstawie wniosku złożonego przez przedsiębiorcę. Zwrot następuje w terminie 25 dni.
Wniosek o zwrot wydatków za zakupioną kasę fiskalną przedsiębiorca powinien złożyć do urzędu skarbowego, pod który podlega. Może to zrobić najwcześniej w miesiącu następującym po tym, w którym rozpoczął używanie kasy fiskalnej.
Wniosek o zwrot kosztów można złożyć na piśmie albo w formie elektronicznej przez portal e-Urząd Skarbowy.
Wniosek powinien zawierać:
Do wniosku należy dołączyć:
W przypadku firm taksówkarskich (podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami) we wniosku dodatkowo należy wpisać:
Są sytuacje, w których przyznaną już ulgę na zakup kasy fiskalnej trzeba będzie zwrócić. Mówi o tym art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.
Zwrot odliczonych lub wypłaconych kwot dotyczy przedsiębiorców, którzy w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej online: zakończą działalność gospodarczą lub nie wykonają obowiązkowego przeglądu technicznego kasy online w terminach wskazanych w przepisach (chodzi tu o terminy określone w Rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 7a pkt 4).
W takich przypadkach fiskus może upomnieć się o zwrot przyznanej ulgi.
Terminowe przeglądy
W art. 111 ust. 6ka ustawy o VAT przeczytamy o obowiązku poddawania kasy fiskalnej okresowemu przeglądowi technicznemu – „W przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości 300 zł”.
Obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata.
Szkolenie osób używających kasę
Przepisy wymagają obowiązkowego zapoznania osób obsługujących kasę fiskalną z zasadami wystawiania paragonów, prowadzenia ewidencji oraz skutkami nieprzestrzegania tych zasad. Obowiązek ten dotyczy nie tylko pracowników podatnika, lecz także wszystkich osób, którym powierzono prowadzenie ewidencji – niezależnie od formy i sposobu powierzenia tych obowiązków.
Osoba przeszkolona powinna podpisać:
Oba druki powinny być sporządzone w 2 egzemplarzach, po jednym dla przedsiębiorcy i dla osoby przeszkolonej. Możemy je pobrać tutaj.
Szczegółowe obowiązki znajdują się w Rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących.
Co grozi za nieterminowe założenie kasy lub pomijanie sprzedaży na kasie?
Kary za nieterminowe założenie kasy lub pomijanie sprzedaży na kasie odnajdziemy w art. 111 ust 2 ustawy o VAT.
„W przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1 [brak rejestracji sprzedaży na kasie, mimo takiego obowiązku – przyp.red.], naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się”.
Powyższe oznacza, że jeśli pomimo obowiązku założenia kasy tego nie zrobiliśmy albo nie wszystko nabijaliśmy na kasie i zostało to wykryte przez urząd skarbowy, wówczas wyliczana jest wartość VAT od zakupów towarów (od momentu, w którym powinniśmy posiadać kasę fiskalną, do momentu, w którym zaczęliśmy sprzedawać na paragon) x 30% i taką kwotę musimy dopłacić dodatkowo do US (jako formę kary).
Obowiązki związane z kasą fiskalną znajdziemy w art. 111 ust.3a ustawy o VAT.
Podatnicy posiadający kasę fiskalną są obowiązani przede wszystkim:
Wydawanie paragonów
Paragon powinien zostać wydany klientowi nie później niż w momencie wydania reszty. Co ważne – ma być wręczony, a nie tylko położony. Stąd można spotkać następującą praktykę w niektórych sklepach: sprzedawca najpierw kładzie paragon, a dopiero na niego wydaje resztę – lub wręcza oba elementy jednocześnie jako komplet.
Przestrzeganie tego obowiązku może być sprawdzane przez urzędników w ramach tzw. nabycia sprawdzającego. Przykładowo: do punktu sprzedaży wchodzi dwoje urzędników, odgrywając rolę zwykłych klientów. Kupują drobny towar, płacą gotówką. Sprzedawca wydaje resztę, sięga po paragon – ale zanim go oderwie, „klient” odwraca się i odchodzi kilka kroków dalej. Po chwili wraca z drugim urzędnikiem i… wręcza mandat.
Dla celów kontroli uznano, że moment wydania reszty był momentem zakończenia sprzedaży. Skoro klient otrzymał resztę, ale nie paragon – organy skarbowe przyjęły, że sprzedawca nie miał zamiaru go wręczyć.
Raport dobowy, miesięczny oraz roczny
Po zakończeniu sprzedaży danego dnia należy wykonać raport dobowy. A na koniec miesiąca – raport miesięczny.
Raport dobowy należy wykonać najpóźniej do końca dnia, w którym miała miejsce sprzedaż – czyli do godziny 24:00. Można go wykonać również po tej godzinie, ale tylko pod warunkiem, że nastąpi to przed rozpoczęciem sprzedaży w kolejnym dniu. Raport dobowy zbiera dane o sprzedaży od momentu poprzedniego raportu aż do teraz. Można więc powiedzieć, że działa jak swego rodzaju zerowanie pamięci podręcznej – zamyka dany okres sprzedażowy (dobę) i przygotowuje kasę na nowy dzień.
Jeśli nie dokonano sprzedaży w danym dniu, nie ma obowiązku generować raportu dobowego, choć można to wykonać dobrowolnie.
Raport miesięczny należy wykonać po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, ale nie później niż do 25. dnia miesiąca następnego. Oznacza to, że nie trzeba wstrzymywać się z rozpoczęciem sprzedaży w nowym miesiącu – można spokojnie zacząć pracę, a raport miesięczny za poprzedni okres wykonać później, w wyznaczonym terminie.
Nie da się natomiast wydrukować raportu miesięcznego przed zakończeniem danego miesiąca (np. w ostatnim jego dniu). Próba wykonania takiej czynności zakończy się niepowodzeniem.
Raport miesięczny sumuje raporty dobowe wykonane “od ostatniego raportu miesięcznego do teraz”. Jeśli nie wykonamy żadnego raportu dobowego w danym miesiącu, raport miesięczny będzie zerowy.
Kasy fiskalne mają możliwość tworzenia wielu raportów. Jednym z pomocnych może być raport roczny zawierający informację o tym, co i w jakiej ilości sprzedaliśmy (może być ułatwieniem dla sporządzenia remanentu – dokładnie widzimy co zeszło w trakcie roku).
Zobacz także Kasy fiskalne w JDG. Wszystko, co trzeba wiedzieć!
Redakcja:Dorota Łesak
Stan prawny: 21.10.2025 r.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.