Plan działań Państwowej Inspekcji Pracy na 2023 rok
Znany jest już plan działania PIP na 2023 r. Kontrolą ma być objętych aż 60 000 przedsiębiorstw. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy możesz się spodziewać inspektora PIP także w Twojej firmie,
W 2023 roku Państwowa Inspekcja Pracy będzie miała do pokonania wiele nowych wyzwań, które zostały przedstawione na posiedzeniu Rady Ochrony Pracy przez kierownictwo. W ciągu kolejnych lat przyjęto trzy priorytety, które będą kierunkiem działalności PIP: strategia kontroli i działań prewencyjnych dla sektora budowlanego, strategia kontroli zagrożeń środowiska pracy chemicznymi czynnikami oraz strategia wzmożonego nadzoru nad zakładami pracy. Nowe zadania dotyczą problematyki emerytur pomostowych i pracy zdalnej. Z kontrolami przeprowadzanymi przez inspektorów PIP musi się liczyć aż 60 000 zakładów pracy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się szczegółów na temat najbliższych planów PIP.
Kogo zamierza kontrolować PIP w 2023?
Państwowa Inspekcja Pracy przyjęła trzy kluczowe strategie działalności. Dotyczą one:
Sektora budowlanego – ma zostać skontrolowanych m.in. 100 budów i 900 placów budowy pod kątem eliminowania zagrożeń wypadkowych.
Zakładów pracy, w których są produkowane lub stosowane środki chemiczne – w 240 firmach będzie sprawdzane, czy przestrzegają zasad BHP, a kolejne 200 kontroli ma dotyczyć narażenia na działanie substancji chemicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
Firm z różnych branż – 51 kontroli ma objąć w 2023 r. zakłady pracy z różnych sektorów z wysokimi wskaźnikami wypadkowości.
Kontrole bezpieczeństwa w fabrykach i zakładach pracy chronionej
PIP w najbliższym roku pracy skupi swoje działania na branżach i zakładach pracy, w których występują problemy związane z poziomem bezpieczeństwa. Inspektorzy PIP będą przeprowadzać kontrole, których celem będzie usunięcie zagrożeń. W 2023 roku szczególną uwagę zwrócą na maszyny, rękawice ochronne i warunki ochrony w tych miejscach pracy, w których wykorzystuje się środki pirotechniczne.
Urząd zamierza też kontynuować kontrolowanie warunków zatrudnienia i pracy osób z niepełnosprawnościami w zakładach pracy chronionej, aktywności zawodowej i zakładach otwartego rynku pracy, aby ocenić czy pracodawcy przygotowali stanowiska pracy odpowiednio dla tej grupy pracowników.
Przeciwdziałanie nielegalnemu zatrudnieniu
Państwowa Inspekcja Pracy będzie nadal działać przeciwko nielegalnemu zatrudnieniu. Podczas kontroli inspektorzy pracy będą sprawdzać legalność zatrudnienia zarówno polskich obywateli, jak i przyjezdnych z innych krajów. Szczególnie sprawdzane będą zakłady pracy zatrudniające obywateli Ukrainy, którzy masowo poszukują pracy na terytorium Polski. Kontrole będą przeprowadzane systematycznie przez cały rok, w zależności od potrzeb i możliwości.
Działania skupią się nie tylko na ujawnieniu przypadków pracy niezgłoszonej (czyli potocznie mówiąc o zatrudnieniu „na czarno”), ale też niezgodnej z rzeczywistością, np. poprzez zaniżanie wysokości wynagrodzenia na umowie.
PIP skontroluje pod kątem zatrudniania na umowy cywilnoprawne zamiast umowę o pracę
PIP będzie kontynuować kontrole w przedsiębiorstwach, agencjach zatrudnienia, agencjach pracy tymczasowej i u pracodawców, którzy korzystają z ich usług. Będzie szczególnie uważnie przyglądać się stosowaniu umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę oraz problemom związanym z obejściem przepisów dotyczących pracy tymczasowej poprzez outsourcing. Sprawdzane będą nie tylko podstawy prawne zawartych umów, ale i stosowanie minimalnych stawek godzinowych dla osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia lub o dzieło.
Spóźnienia z wypłatą, zbyt długi czas pracy
W 2023 r. Państwowa Inspekcja Pracy ma się pochylić nad problemami opóźnień wypłaty wynagrodzeń i nadużyć w zakresie czasu pracy. Tylko te dwie kwestie stanowią prawie połowę wszystkich skarg, które trafiają do PIP, dlatego urząd zamierza poświęcić im prawie 2 000 kontroli.
Kontrole związane z pracą zdalną
W związku ze zmianami w Kodeksie Pracy w 2023 r. i umieszczeniu w ustawie przepisów dotyczących pracy zdalnej, PIP zamierza kontrolować pracodawców, czy respektują nowe warunki. Przypomnijmy, że nowelizacja zakłada, że:
m.in. kobiety w ciąży i pracownicy wychowujący dziecko do 4 roku życia mogą występować z wnioskiem o przejście na pracę zdalną, a pracodawca może odmówić tylko w sytuacji, kiedy taki tryb jest niemożliwy ze względu na specyfikę pracy (np. z odmową mogą się spotkać pracownicy sklepów stacjonarnych),
pracodawca pokryje koszt energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych (może być w formie ekwiwalentu).
Nowe zadania PIP związane z nowelizacją ustawy o emeryturach pomostowych
W 2023 r. Państwowa Inspekcja Pracy będzie realizować nowe zadania wynikające ze zmian prawa. Nowelizacja ustawy o emeryturach pomostowych wprowadziła ważne zmiany dotyczące działalności PIP. Ustawa rozszerza zadania PIP w obszarze emerytur pomostowych i zmienia kompetencje inspektora pracy w zakresie nowego obszaru. Dzięki tym zmianom inspektor pracy będzie miał większą rolę w procesie kwalifikowania przez pracodawcę prac jako prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wg ustawy o emeryturach pomostowych.
Organ rentowy będzie musiał zawiesić postępowanie w sprawie emerytury pomostowej, jeśli będzie prowadzone postępowanie w sprawie kontroli wykazu stanowisk pracy lub ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, jeżeli postępowanie PIP ma wpływ na ustalenie prawa do emerytury pomostowej.
Nie tylko kontrola, ale i edukacja
Uzupełnieniem działań kontrolnych PIP ma być aktywność doradcza i prewencyjna. W 2023 r. urząd zamierza poszerzyć zakres bezpłatnych porad prawnych, a także przeprowadzić kampanię edukacyjną wśród młodych osób, które dopiero będą szukać pierwszego zatrudnienia. Kampania ma na celu uświadamianie i kształtowanie rynku pracy respektującego praworządność.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Na czym skupi działania Państwowa Inspekcja Pracy w 2023 roku?
PIP w najbliższym roku pracy skupi swoje działania na branżach i zakładach pracy, w których występują problemy związane z poziomem bezpieczeństwa.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Najem krótkoterminowy to od lat jedna z najpopularniejszych form udostępniania nieruchomości zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Jednak za tym imponującym wzrostem popularności i liczby ofert najmu krótkoterminowego kryła się jednak spora doza niejasności rozbieżnych interpretacji i lokalnych zasad, które bardziej przypominały prowizorkę niż spójny system.
Rozliczenie PIT za 2024 rok to coroczny obowiązek osób uzyskujących dochody. Do wyboru jest kilka formularzy, w zależności od źródła i rodzaju uzyskiwanych dochodów. PIT-36, PIT-37, PIT-28 to tylko niektóre z nich. Poznaj kluczowe informacje, terminy oraz ulgi, aby prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym.
Zawarcie umowy z kontrahentem stanowi dla wielu przedsiębiorców niemałe wyzwanie, ponieważ wymaga uwzględnienia licznych zapisów – od precyzyjnego określenia przedmiotu współpracy, przez ustalenie terminów, aż po kwestie wynagrodzenia i odpowiedzialności za realizację umowy. Tym bardziej skomplikowane staje się to w handlu zagranicznym, gdzie dochodzą różnice językowe, odmienne systemy prawne oraz wiele innych istotnych pytań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo