Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Czy muszę prowadzić magazyn?

Zakładając działalność gospodarczą – szczególnie produkcyjną lub handlową – przedsiębiorcy często zastanawiają się nad prowadzeniem magazynu. Czy jest on konieczny?

Magazyn a przepisy

Konieczność prowadzenia gospodarki magazynowej wynika przede wszystkim z Ustawy o rachunkowości – czyli podstawy prawnej dla wszystkich tych firm, które prowadzą pełne księgi handlowe. Najczęściej do tej grupy zaliczają się spółki osobowe i kapitałowe (np. akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością); dużo rzadziej znajdują się tam jednoosobowe działalności gospodarcze i spółki cywilne, które utraciły lub zrezygnowały ze statusu małego podatnika.

Większość działalności jednoosobowych i spółek cywilnych działa na podstawie księgowości uproszczonejpodatkowej księgi przychodów i rozchodów bądź ewidencji przychodów ryczałtu ewidencjonowanego. W takiej sytuacji podstawą prawną jest odpowiednio Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak widać, magazynowe przepisy Ustawy o rachunkowości nie mają zasadniczo zastosowania do mikroprzedsiębiorców. Oznacza to, że takie firmy nie mają obowiązku prowadzenia magazynu; choć oczywiście mogą się na to zdecydować.

Magazyn a spis z natury

Tym, co czasem niepokoi przedsiębiorców, którzy zrezygnowali z prowadzenia magazynu, jest konieczność stworzenia spisu z natury (remanentu). Taki dokument należy już do obowiązkowych nawet w mikroprzedsiębiorstwach.

W tym wypadku warto zauważyć, że spis z natury polega na zewidencjonowaniu rzeczywistego stanu posiadanych towarów, materiałów czy produktów na dany dzień (najczęściej – początek i koniec roku podatkowego). Zatem należy w tym celu spisać, ile fizycznie konkretnych zasobów posiadamy – ewentualne stany magazynowe w komputerowej bazie nie mają w tym wypadku znaczenia.

Uwaga! Warto zauważyć, że prowadzona wcześniej ewidencja magazynowa może być oczywiście przydatna – z jej pomocą łatwo ustalić ewentualne braki lub nadwyżki w magazynie, dociec źródła niezgodności czy też je wyeliminować.

Magazyn – nie musisz, ale chciałbyś? Zobacz, czy warto abyś go założył!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ