Przedsiębiorcy, którzy wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinni zwrócić szczególną uwagę przy wysyłaniu pierwszej deklaracji do ZUS w 2022 roku z uwagi na zmianę zasad rozliczania składki zdrowotnej. W dzisiejszej publikacji napiszemy dlaczego po wysłaniu deklaracji za styczeń 2022 roku nie będzie można dokonać zmian.
Składka zdrowotna od ryczałtu za styczeń 2022 roku
Zgodnie z założeniami z Polskiego Ładu, składka zdrowotna w 2022 roku może być obliczana na dwa sposoby:
Wydawać by się mogło, że jeżeli przedsiębiorca w terminie do 21 lutego 2022 roku zmieni zdanie, w sprawie wyboru zasad opłacania składki zdrowotnej będzie miał jeszcze możliwość złożenia korekty i czas na zmianę decyzji. Sprawdźmy, czy tak faktycznie jest.
Zmiana sposobu rozliczania składki zdrowotnej – stanowisko ZUS
Zostało skierowane zapytanie do ZUS w następującej kwestii. Przedsiębiorca zadeklarował naliczanie składki zdrowotnej na podstawie przychodu za rok 2022. Po ponownej weryfikacji zdecydował jednak, że chciałby zmienić wybór naliczania składki i opłacać składkę zdrowotną na podstawie przychodów roku 2021. W związku z powyższym zostało zadane pytanie, czy można dokonać korekty złożonej deklaracji ZUS DRA za miesiąc styczeń w zakresie podstawy naliczania składki zdrowotnej jeszcze w terminie do 21.02.2022 r.
W odpowiedzi uzyskano informację, że dokonywanie obliczania składki zdrowotnej na podstawie przychodów roku poprzedniego nie jest obowiązkiem lecz przywilejem, a więc przedsiębiorca może, ale nie musi z niego skorzystać. Jeżeli więc płatnik nie skorzystał z takiej możliwości i wykazał w złożonej deklaracji przychód miesiąca stycznia 2022 roku, to za każdy kolejny miesiąc musi wpłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne od miesięcznej podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne obowiązującej w roku bieżącym. A więc wynika z tego, że nie ma możliwości zmiany decyzji, nawet wówczas, gdy nie upłynął jeszcze termin na złożenie ZUS DRA za styczeń 2022 roku.
Podsumowanie
Przedstawiona w artykule sytuacja została opisana w oparciu o odpowiedź otrzymaną z ZUS, która nie ma charakteru wiążącego. Trzeba pamiętać, że pytań i wątpliwości związanych z rozliczaniem składki zdrowotnej w Polskim Ładzie jest niewspółmiernie więcej i brakuje na nie odpowiedzi lub są sprzeczne. Być może stanowisko, na jakim obecnie stoi ZUS również się zmieni w przyszłości. Jedno jest pewne, że do tematu składki zdrowotnej będziemy wracali jeszcze pewnie niejednokrotnie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Każdy startup, aby odnieść sukces, musi oprzeć swoją działalność na dobrze dobranym modelu biznesowym – strategii, która określa sposób tworzenia wartości, docierania do klientów i generowania przychodów. Wybór odpowiedniego modelu wpływa na skalowalność, rentowność i tempo wzrostu firmy.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo