Różnorodność zmian przepisów podatkowych w 2022 roku wymaga ciągłego bieżącego monitorowania i informowania. Jedną z zauważalnych tendencji jest dążenie do ograniczenia obrotu gotówkowego. W dzisiejszej publikacji opiszemy, czy przedsiębiorca dokonujący sprzedaży wysyłkowej powinien od stycznia 2022 roku mieć terminal, jeżeli posiada kasę fiskalną.
Kto musi mieć od stycznia 2022 roku terminal płatniczy?
Zmienione przepisy nakładają na przedsiębiorców posiadających kasę fiskalną obowiązek umożliwienia zapłaty za pośrednictwem instrumentu płatniczego. To pojęcie zostało zdefiniowane w ustawie o usługach płatniczych.
Zapłata w formie bezgotówkowej może być dokonana z wykorzystaniem:
- terminala płatniczego,
- płatności mobilnej, np. usługa BLIK,
- zlecenia przelewu bankowego.
Jak z tego wynika zapłata bezgotówkowa za pomocą terminala płatniczego jest tylko jedną z możliwych opcji. Z założenia przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić konsumentowi możliwość zapłaty jedną z przedstawionych metod płatności bezgotówkowych, o której nabywca powinien zostać poinformowany.
W przypadku przedsiębiorców, którzy posiadają kasę fiskalną nie ma w tym miejscu znaczenia, czy będzie to kasa z papierowym, elektronicznym zapisem kopii, czy może kasa online.
Czy mając tylko sprzedaż wysyłkową i kasę fiskalną należy mieć od stycznia 2022 terminal?
Jeżeli przedsiębiorca prowadzi jedynie sprzedaż w systemie wysyłkowym, pocztą lub przesyłkami kurierskimi, to odbywa się to bez kontaktu osobistego z nabywcą. Zamówienia są składane najczęściej przez stronę internetową dostawcy lub platformy handlowe a zapłata jest dokonywana za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy przedsiębiorcy. Tym samym można stwierdzić, że warunek zapłaty w formie bezgotówkowej zostaje spełniony.
Jeżeli przedsiębiorca zakupi terminal, mimo braku obowiązku, to będzie mu przysługiwała ulga na terminal.