Prowadzenie firmy w mieszkaniu a wyposażenie mieszkania

Zastanawiasz się, jakie wyposażenie możesz ująć w kosztach, jak prowadzisz firmę w mieszkaniu? Spróbujemy odnieść się do tego w artykule.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Wykorzystanie mieszkania w prowadzeniu firmy. Obejrzyj materiał video!

 

Prowadzenie firmy w mieszkaniu może czasami przysparzać problemów z właściwym przyporządkowaniem kosztów do prowadzonej działalności gospodarczej. Pomimo że temat rozliczania kosztów działalności prowadzonej w domu jest znany od lat, to i tak bardzo często rodzi wiele pytań, a odpowiedzi na nie też się dezaktualizują z uwagi na zmieniające się stanowisko organów podatkowych. Dzisiaj odniesiemy się do kosztów wyposażenia mieszkania przy prowadzeniu firmy w domu.

O czym pamiętać przy zakupie wyposażenia?

Jeżeli prowadzimy firmę w mieszkaniu, wówczas bardzo ostrożnie należy kwalifikować wydatki z tytułu zakupu wyposażenia do kosztów firmowych. Przede wszystkim należy dokonać skrupulatnej oceny związku dokonanego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Organy podatkowe często kwestionują ujmowanie wydatków do kosztów z powodu ich osobistego charakteru. Zgodnie z definicją, do kosztów można zaliczyć wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. To do przedsiębiorcy należy uzasadnienie celowości zakupu i jego związku z prowadzoną firmą.

Jakie wyposażenie mieszkania może być kosztem?

Prowadzenie firmy w mieszkaniu ma taką wadę, że każdy zakup przedsiębiorcy może być przez organ podatkowy analizowany w kontekście jego osobistego wykorzystania. Taka sama kategoria wydatków firmowych związanych z wyposażeniem wynajmowanego lokalu najczęściej nie budzi tylu kontrowersji, co zakupy dla firmy prowadzonej w mieszkaniu.

Pojęcie wyposażenia mieszkania jest bardzo obszerne, mogą się tutaj mieścić meble, urządzenia i sprzęt elektryczny i elektroniczny. Żeby nie prowokować polemiki z fiskusem, takie zakupy nie powinny nosić znamion dwuznaczności. Nie powinno budzić wątpliwości, że będą wykorzystywane tylko w prowadzonej działalności gospodarczej.

Do podstawowych, najczęściej występujących zakupów wyposażenia mieszkania w związku z prowadzeniem działalności będą zaliczane m.in.:

  • biurko,
  • fotel, krzesła,
  • regały,
  • półki,
  • szafy, szafki na dokumenty,
  • komputer,
  • drukarka,
  • oświetlenie miejsca pracy.
 

Oczywiście przedstawiona lista wydatków ma jedynie charakter przykładowy i poglądowy, mogą się na niej znaleźć inne koszty, katalog jest otwarty. Nie ma przepisów, wytycznych czy zaleceń, jakie to mogą być koszty. Kategoria poniesionego wydatku będzie zależała przede wszystkim od profilu prowadzonej działalności gospodarczej i jej rozmiaru, a także zajmowanej powierzchni mieszkania.

Niewątpliwie należy w takiej sytuacji szczególną uwagę zwracać na takie zakupy, które mogą być wykorzystywane również prywatnie przez przedsiębiorcę. Do takich możemy zaliczyć np. zakup odkurzacza, który najczęściej nie jest kwestionowany, ale jeżeli na działalność przeznaczymy tylko część pokoju, to może to być wydatek kontrowersyjny.

Zakup wyposażenia, które jest wykorzystywane w firmie prowadzonej w mieszkaniu nie zawsze będzie taki oczywisty. Dlatego zalecana jest właściwa i obiektywna analiza pod kątem związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce