Blog ifirma.pl

Jak dokonać rejestracji do TAX FREE?

|
Obsługujesz klientów w TAX FREE? Sprawdź, jak dokonać rejestracji po nowemu.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

TAX FREE jest to system zwrotu podróżnym podatku VAT. Cyfryzacja wielu obszarów wkroczyła również na ten teren. Do tej pory obsługa w systemie odbywała się papierowo. To się jednak ma zmienić i od 1 stycznia 2022 roku, TAX FREE będzie obsługiwane elektronicznie. Sprawdź, jak dokonać rejestracji do TAX FREE.

TAX FREE rejestracja – kiedy można jej dokonać?

Pomimo tego, że działanie systemu ma być rozpoczęte dopiero od 2022 roku, to już w tym roku udostępniono przedsiębiorcom możliwość zarejestrowania się do TAX FREE i dostosowania firmy do zmienianych przepisów.

Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy, którzy będą chcieli sprzedawać w systemie TAX FREE, mogą się rejestrować na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Obecnie rozpoczęcie sprzedaży w procedurze TAX FREE wiąże się z obowiązkiem poinformowania naczelnika urzędu skarbowego. Od 1 stycznia 2022 roku rejestracja na PUESC zastąpi ten obowiązek, nie będzie potrzeby składania odrębnej informacji.

Jak wygląda rejestracja na PUESC?

Rejestracja polega na wypełnieniu odpowiednich formularzy na PUESC w następującej kolejności:

  1. Założenie konta na PUESC.
  2. Zarejestrowanie firmy na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana.
  3. Powiązanie reprezenta z firmą.

Założenie konta na PUESC

  1. Zakładając konto należy wybrać „Rozszerzony zakres uprawnień”.
  2. W polu “Cel rejestracji” trzeba zaznaczyć opcję: “Chcę powiązać się z firmą, żeby obsługiwać firmę w TAX FREE.
  3. Należy podpisać wniosek rejestracyjny podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym. W przypadku braku podpisu wniosku trzeba będzie osobiście udać się do siedziby najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego i potwierdzić swoją tożsamość.

Zarejestrowanie firmy na PUESC

Jeżeli firma jest już zarejestrowana, to należy jedynie sprawdzić dane, czy są aktualne i ewentualnie je zaktualizować. W przeciwnym wypadku należy firmę zarejestrować. Po dopełnieniu formalności przedsiębiorca uzyska m.in. dostęp do usługi TAX FREE.

Powiązanie reprezentanta z firmą

Reprezentantem może zostać osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy. Zakres czynności, które należy wykonać, został szczegółowo opisany w tym miejscu. Reprezentanci powinni mieć wcześniej założone konta na PUESC i posiadać nadany nr IDSISC – 17-znakowy numer identyfikacyjny. Ten numer jest niezbędny do uwierzytelnienia na PUESC na etapie logowania do systemu. Jednoczesna rejestracja z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ należy dostarczyć oryginał upoważnienia.

Jest to bardzo ważna czynność w procesie rejestracji, ponieważ:

Konfiguracja ustawień TAX FREE

  1. Logowanie na PUESC.
  2. Przejście do ustawień TAX FREE.
    • wybór formularza TAXFREE-PRZ (0) “Zarządzanie profilem przedsiębiorcy obowiązuje od 01.07.2021[TAXFREE]”,
    • dostęp do sekcji „Ustawienia TAX FREE”, gdzie należy wprowadzić wymagane dane.
  3. Wybór miejsca sprzedaży i przypisanie im kas fiskalnych:
    • w zakładce „Miejsca sprzedaży” należy wybrać miejsca spośród miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do CEIDG lub do KRS. Zaznaczyć checkbox w miejscu sprzedaży, w którym będzie prowadzona sprzedaż w procedurze TAX FREE oraz dokonywany będzie zwrot podatku VAT,
    • w zakładce “Kasy fiskalne” przypisać tylko kasy online,
    • wybrać miejsce sprzedaży i dostępne kasy fiskalne w tym miejscu sprzedaży, a następnie zatwierdzić przyciskiem “Przypisz”.
  4. Dodawanie pracowników i przydział ról:
    • zakładka „Pracownicy”,
    • przycisk „Dodaj”,
    • wpisanie IDSISC lub nr PESEL pracownika, jego imię i nazwisko.

    Pracownik musi mieć założone konto na PUESC, wystarczy, że będzie to konto z podstawowym zakresem uprawnień. Pracownikowi należy nadać rolę w systemie.
    Krok ten można pominąć, jeżeli obsługi w procedurze TAX FREE będzie dokonywał samodzielnie przedsiębiorca. Nie trzeba dodawać siebie jako pracownika.

  5. Podanie informacji, czy przedsiębiorca posiada podpisaną umowę z firmą pośredniczącą w zwrocie podatku VAT.

Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na podmiot pośredniczący, to będzie on miał dostęp tylko do wskazanych przez sprzedawcę dokumentów TAX FREE.

Kontakt w przypadku problemów

Przedsiębiorca, który napotka na problemy lub będzie miał jakieś pytania w związku z obsługą w procedurze TAX FREE może się kontaktować w wykorzystaniem kilku kanałów komunikacji:

  • przez servis Help Desk,
  • mailowo: helpdesk-eclo@mf.gov.pl,
  • telefonicznie 33 483 20 55.

Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy przedsiębiorcy, którzy dokonują zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Najważniejsze pytania

    1. TAX FREE - co to jest?

      To system zwrotu podatku VAT podróżnym. Do tej pory obsługa w systemie odbywała się papierowo, ale od 1 stycznia 2022 roku, TAX FREE będzie obsługiwane elektronicznie.
    2. TAX FREE - jak się zarejestrować jako przedsiębiorca?

      Przedsiębiorcy, którzy chcą obsługiwać sprzedaż TAX FREE powinni zarejestrować się w systemie PUESC. Więcej o tym, jak to zrobić, w artykule.
    Komentarze czytelników
    1. 10 listopada 2021 o 11:47
      Biopol

      Czy ostateczny formularz TAXFREE-PRZ (0) ma opcję „wyślij”, tak jak gro podobnych formularzy poprzedzających ten „ostateczny”?
      Lub inaczej – jak sprawdzić czy zarejestrowałem się do „TAX FREE 2022”.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie