Jak dokonać rejestracji do TAX FREE?

rejestracja do tax free

Obsługujesz klientów w TAX FREE? Sprawdź, jak dokonać rejestracji po nowemu.

TAX FREE jest to system zwrotu podróżnym podatku VAT. Cyfryzacja wielu obszarów wkroczyła również na ten teren. Do tej pory obsługa w systemie odbywała się papierowo. To się jednak ma zmienić i od 1 stycznia 2022 roku, TAX FREE będzie obsługiwane elektronicznie. Sprawdź, jak dokonać rejestracji do TAX FREE.

TAX FREE rejestracja – kiedy można jej dokonać?

Pomimo tego, że działanie systemu ma być rozpoczęte dopiero od 2022 roku, to już w tym roku udostępniono przedsiębiorcom możliwość zarejestrowania się do TAX FREE i dostosowania firmy do zmienianych przepisów.

Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy, którzy będą chcieli sprzedawać w systemie TAX FREE, mogą się rejestrować na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Obecnie rozpoczęcie sprzedaży w procedurze TAX FREE wiąże się z obowiązkiem poinformowania naczelnika urzędu skarbowego. Od 1 stycznia 2022 roku rejestracja na PUESC zastąpi ten obowiązek, nie będzie potrzeby składania odrębnej informacji.

Jak wygląda rejestracja na PUESC?

Rejestracja polega na wypełnieniu odpowiednich formularzy na PUESC w następującej kolejności:

  1. Założenie konta na PUESC.
  2. Zarejestrowanie firmy na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana.
  3. Powiązanie reprezenta z firmą.

Założenie konta na PUESC

  1. Zakładając konto należy wybrać „Rozszerzony zakres uprawnień”.
  2. W polu “Cel rejestracji” trzeba zaznaczyć opcję: “Chcę powiązać się z firmą, żeby obsługiwać firmę w TAX FREE.
  3. Należy podpisać wniosek rejestracyjny podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym. W przypadku braku podpisu wniosku trzeba będzie osobiście udać się do siedziby najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego i potwierdzić swoją tożsamość.

Zarejestrowanie firmy na PUESC

Jeżeli firma jest już zarejestrowana, to należy jedynie sprawdzić dane, czy są aktualne i ewentualnie je zaktualizować. W przeciwnym wypadku należy firmę zarejestrować. Po dopełnieniu formalności przedsiębiorca uzyska m.in. dostęp do usługi TAX FREE.

Powiązanie reprezentanta z firmą

Reprezentantem może zostać osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy. Zakres czynności, które należy wykonać, został szczegółowo opisany w tym miejscu. Reprezentanci powinni mieć wcześniej założone konta na PUESC i posiadać nadany nr IDSISC – 17-znakowy numer identyfikacyjny. Ten numer jest niezbędny do uwierzytelnienia na PUESC na etapie logowania do systemu. Jednoczesna rejestracja z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ należy dostarczyć oryginał upoważnienia.

Jest to bardzo ważna czynność w procesie rejestracji, ponieważ:

Konfiguracja ustawień TAX FREE

  1. Logowanie na PUESC.
  2. Przejście do ustawień TAX FREE.
    • wybór formularza TAXFREE-PRZ (0) “Zarządzanie profilem przedsiębiorcy obowiązuje od 01.07.2021[TAXFREE]”,
    • dostęp do sekcji „Ustawienia TAX FREE”, gdzie należy wprowadzić wymagane dane.
  3. Wybór miejsca sprzedaży i przypisanie im kas fiskalnych:
    • w zakładce „Miejsca sprzedaży” należy wybrać miejsca spośród miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do CEIDG lub do KRS. Zaznaczyć checkbox w miejscu sprzedaży, w którym będzie prowadzona sprzedaż w procedurze TAX FREE oraz dokonywany będzie zwrot podatku VAT,
    • w zakładce “Kasy fiskalne” przypisać tylko kasy online,
    • wybrać miejsce sprzedaży i dostępne kasy fiskalne w tym miejscu sprzedaży, a następnie zatwierdzić przyciskiem “Przypisz”.
  4. Dodawanie pracowników i przydział ról:
    • zakładka „Pracownicy”,
    • przycisk „Dodaj”,
    • wpisanie IDSISC lub nr PESEL pracownika, jego imię i nazwisko.

    Pracownik musi mieć założone konto na PUESC, wystarczy, że będzie to konto z podstawowym zakresem uprawnień. Pracownikowi należy nadać rolę w systemie.
    Krok ten można pominąć, jeżeli obsługi w procedurze TAX FREE będzie dokonywał samodzielnie przedsiębiorca. Nie trzeba dodawać siebie jako pracownika.

  5. Podanie informacji, czy przedsiębiorca posiada podpisaną umowę z firmą pośredniczącą w zwrocie podatku VAT.

Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na podmiot pośredniczący, to będzie on miał dostęp tylko do wskazanych przez sprzedawcę dokumentów TAX FREE.

Kontakt w przypadku problemów

Przedsiębiorca, który napotka na problemy lub będzie miał jakieś pytania w związku z obsługą w procedurze TAX FREE może się kontaktować w wykorzystaniem kilku kanałów komunikacji:

  • przez servis Help Desk,
  • mailowo: helpdesk-eclo@mf.gov.pl,
  • telefonicznie 33 483 20 55.

Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy przedsiębiorcy, którzy dokonują zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸TAX FREE - co to jest?

    To system zwrotu podatku VAT podróżnym. Do tej pory obsługa w systemie odbywała się papierowo, ale od 1 stycznia 2022 roku, TAX FREE będzie obsługiwane elektronicznie.

  2. 🔸TAX FREE - jak się zarejestrować jako przedsiębiorca?

    Przedsiębiorcy, którzy chcą obsługiwać sprzedaż TAX FREE powinni zarejestrować się w systemie PUESC. Więcej o tym, jak to zrobić, w artykule.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość