TAX FREE jest to system zwrotu podróżnym podatku VAT. Cyfryzacja wielu obszarów wkroczyła również na ten teren. Do tej pory obsługa w systemie odbywała się papierowo. To się jednak ma zmienić i od 1 stycznia 2022 roku, TAX FREE będzie obsługiwane elektronicznie. Sprawdź, jak dokonać rejestracji do TAX FREE.
TAX FREE rejestracja – kiedy można jej dokonać?
Pomimo tego, że działanie systemu ma być rozpoczęte dopiero od 2022 roku, to już w tym roku udostępniono przedsiębiorcom możliwość zarejestrowania się do TAX FREE i dostosowania firmy do zmienianych przepisów.
Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy, którzy będą chcieli sprzedawać w systemie TAX FREE, mogą się rejestrować na platformie PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Obecnie rozpoczęcie sprzedaży w procedurze TAX FREE wiąże się z obowiązkiem poinformowania naczelnika urzędu skarbowego. Od 1 stycznia 2022 roku rejestracja na PUESC zastąpi ten obowiązek, nie będzie potrzeby składania odrębnej informacji.Jak wygląda rejestracja na PUESC?
Rejestracja polega na wypełnieniu odpowiednich formularzy na PUESC w następującej kolejności:
- Założenie konta na PUESC.
- Zarejestrowanie firmy na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana.
- Powiązanie reprezenta z firmą.
Założenie konta na PUESC
- Zakładając konto należy wybrać „Rozszerzony zakres uprawnień”.
- W polu “Cel rejestracji” trzeba zaznaczyć opcję: “Chcę powiązać się z firmą, żeby obsługiwać firmę w TAX FREE.
- Należy podpisać wniosek rejestracyjny podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym. W przypadku braku podpisu wniosku trzeba będzie osobiście udać się do siedziby najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego i potwierdzić swoją tożsamość.
Zarejestrowanie firmy na PUESC
Jeżeli firma jest już zarejestrowana, to należy jedynie sprawdzić dane, czy są aktualne i ewentualnie je zaktualizować. W przeciwnym wypadku należy firmę zarejestrować. Po dopełnieniu formalności przedsiębiorca uzyska m.in. dostęp do usługi TAX FREE.
Powiązanie reprezentanta z firmą
Reprezentantem może zostać osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy. Zakres czynności, które należy wykonać, został szczegółowo opisany w tym miejscu. Reprezentanci powinni mieć wcześniej założone konta na PUESC i posiadać nadany nr IDSISC – 17-znakowy numer identyfikacyjny. Ten numer jest niezbędny do uwierzytelnienia na PUESC na etapie logowania do systemu. Jednoczesna rejestracja z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ należy dostarczyć oryginał upoważnienia.
Jest to bardzo ważna czynność w procesie rejestracji, ponieważ:
Konfiguracja ustawień TAX FREE
- Logowanie na PUESC.
- Przejście do ustawień TAX FREE.
- wybór formularza TAXFREE-PRZ (0) “Zarządzanie profilem przedsiębiorcy obowiązuje od 01.07.2021[TAXFREE]”,
- dostęp do sekcji „Ustawienia TAX FREE”, gdzie należy wprowadzić wymagane dane.
- Wybór miejsca sprzedaży i przypisanie im kas fiskalnych:
- w zakładce „Miejsca sprzedaży” należy wybrać miejsca spośród miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do CEIDG lub do KRS. Zaznaczyć checkbox w miejscu sprzedaży, w którym będzie prowadzona sprzedaż w procedurze TAX FREE oraz dokonywany będzie zwrot podatku VAT,
- w zakładce “Kasy fiskalne” przypisać tylko kasy online,
- wybrać miejsce sprzedaży i dostępne kasy fiskalne w tym miejscu sprzedaży, a następnie zatwierdzić przyciskiem “Przypisz”.
- Dodawanie pracowników i przydział ról:
- zakładka „Pracownicy”,
- przycisk „Dodaj”,
- wpisanie IDSISC lub nr PESEL pracownika, jego imię i nazwisko.
Pracownik musi mieć założone konto na PUESC, wystarczy, że będzie to konto z podstawowym zakresem uprawnień. Pracownikowi należy nadać rolę w systemie.
Krok ten można pominąć, jeżeli obsługi w procedurze TAX FREE będzie dokonywał samodzielnie przedsiębiorca. Nie trzeba dodawać siebie jako pracownika. - Podanie informacji, czy przedsiębiorca posiada podpisaną umowę z firmą pośredniczącą w zwrocie podatku VAT.
Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na podmiot pośredniczący, to będzie on miał dostęp tylko do wskazanych przez sprzedawcę dokumentów TAX FREE.
Kontakt w przypadku problemów
Przedsiębiorca, który napotka na problemy lub będzie miał jakieś pytania w związku z obsługą w procedurze TAX FREE może się kontaktować w wykorzystaniem kilku kanałów komunikacji:
- przez servis Help Desk,
- mailowo: helpdesk-eclo@mf.gov.pl,
- telefonicznie 33 483 20 55.
Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy przedsiębiorcy, którzy dokonują zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej.
Czy ostateczny formularz TAXFREE-PRZ (0) ma opcję „wyślij”, tak jak gro podobnych formularzy poprzedzających ten „ostateczny”?
Lub inaczej – jak sprawdzić czy zarejestrowałem się do „TAX FREE 2022”.