Zmiany, jakie mają zacząć obowiązywać od 1 lipca 2021 r. w związku z wprowadzeniem pakietu VAT e-commerce wymuszają nowe obowiązki, o których muszą wiedzieć przedsiębiorcy. Temat ten dotyczy branży, która obecnie rozwija się najprężniej, a obejmuje międzynarodowy handel internetowy. Dzisiaj opiszemy, w jaki sposób będzie przebiegała rejestracja do VAT-OSS.
Co to jest VAT-OSS?
VAT-OSS – Punkt Kompleksowej Obsługi, jest to procedura unijna, dzięki której przedsiębiorcy nie będa musieli dokonywać rejestracji do podatku VAT w poszczególnych krajach UE. Rejestracja dotyczy transakcji dokonywanych na rzecz konsumenta w innym kraju unijnym. Zasada działania będzie bardzo zbliżona do obecnie obowiązującej procedury MOSS. Przepisy co prawda zaczną obowiązywać od 1 lipca 2021 r., ale już teraz udostępnione zostały narzędzia umożliwiające złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, co nie jest równoznaczne z rejestracją.
W jaki sposób dokonać rejestracji do VAT-OSS?
Proces rejestracji wymaga wypełnienia i złożenia kilku druków i przesłanie ich do urzędu skarbowego. Zgłoszenia rejestracyjnego można dokonać od dnia 1 kwietnia 2021 r. przez platformę podatki.gov.pl. Poniżej omówimy, w jaki sposób będzie przebiegał cały proces rejestracyjny.
Wypełnianie formularza VIU-R
Zgłoszenia rejestracyjnego należy dokonać na formularzu VIU-R “Zgłoszenie informujące w zakresie szczególnej procedury unijnej rozliczania VAT”.
Na zgłoszeniu VIU-R należy podać NIP przedsiębiorcy.
W części A “Miejsce i cel składania zgłoszenia” wskazany jest Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście, które jest właściwy do obsługi procedury OSS. W tej części zaznaczamy również, czy jest to zgłoszenie rejestracyjne, aktualizacyjne czy wyrejestrowanie i datę wypełnienia.
W części B “Dane podatnika”, w zależności od tego czy to będzie zgłoszenie osoby fizycznej, czy też podatnika niebędącego osobą fizyczną, wpisujemy imię i nazwisko przedsiębiorcy lub nazwę firmy. Ponadto należy wpisać państwo, w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej, jeśli znajduje się ona poza terytorium UE. Jeżeli jest to działalność poprzez interfejs elektroniczny, to należy to zaznaczyć i czy podatnik należy do grupy VAT.
W części B.2. podawane są dane kontaktowe przedsiębiorcy w postaci: numeru telefonu, adresu poczty e-mail, wskazanie osoby odpowiedzialnej za kontakt w sprawie zgłoszenia.
W części B.3. należy podać numer rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, numer IBAN jest obowiązkowy, numer BIC nie jest obowiązkowy.
Część B.4 dotyczy przedsiębiorcy, który posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza państwem członkowskim identyfikacji. W takim przypadku powinien dodać stałe miejsce prowadzenia działalności w innym kraju członkowski UE.
W części B.5. należy wskazać nazwę państwa i numer identyfikacyjny VAT nadany w tym kraju.
W części B.7. przedsiębiorca wskazuje państwo, w którym był wcześniej zarejestrowany do procedury OSS przed rejestracją w Polsce.
W części B.8. należy podać datę rozpoczęcia korzystania z procedury OSS w Polsce.
W części D “Oświadczenia” jest informacja o aktualności podanych danych i wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji środkami komunikacji elektronicznej. Taki druk można autoryzować jedynie podpisem kwalifikowanym. Jeżeli przedsiębiorca nie posiada podpisu może zlecić innemu podmiotowi przygotowanie i wysłanie zgłoszenia VIU-R, o czym informujemy poniżej.
Upoważnienie UPL-1
Jeżeli przedsiębiorca zleci prowadzenie spraw do biura rachunkowego, doradcy podatkowego czy księgowego, to może udzielić pełnomocnictwa do podpisywania i składania deklaracji elektronicznych na formularzu UPL-1. Takie upoważnienie obowiązuje we wszystkich urzędach skarbowych i jest ważne do podpisywania każdego rodzaju deklaracji, zeznań, informacji podatkowych składanych elektronicznie.
Upoważnienie PPS-1
Pełnomocnikiem w sprawach podatkowych może być osoba fizyczna, która ma zdolność do czynności prawnych. Ustanawiając pełnomocnika możemy wskazać, jaki jest zakres jego upoważnienia. Pełnomocnik może działać we wszystkich sprawach, ale może również występować w konkretnej sprawie.
W naszym przypadku, jeżeli przedsiębiorca zdecydowałby się na ustanowienie pełnomocnika do rejestracji VAT-OSS, wówczas powinien złożyć do urzędu skarbowego upoważnienie PPS-1. Od udzielenia takiego pełnomocnictwa dokonuje się opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
W sytuacji jeżeli przedsiębiorca będzie chciał dokonać rejestracji do VAT-OSS przez pełnomocnika musi złożyć upoważnienie UPL-1 i PPS-1.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w
budynkach mieszkalnych niezajęte na działalność gospodarczą będą opodatkowane jednakową stawką podatku od nieruchomości i uznawane za część mieszkalną budynku. W wyniku tych zmian niektóre osoby zapłacą za garaż stawki nawet dziesięciokrotnie niższe!
Pracownicy, którzy nie wykorzystali w pełni przysługujących im dni wolnych, posiadają teraz zaległy urlop z 2022 roku. Czy takie dni urlopowe możemy wykorzystać w 2023 roku? Czy urlop przepada jeśli pracownik nie zdąży z niego skorzystać? Jeśli posiadasz jeszcze niewykorzystane dni urlopu z ubiegłego roku, koniecznie przeczytaj do kiedy należy wykorzystać zaległy urlop za 2022 rok!
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Czy założenie firmy w Polsce jest trudniejsze niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy na Kajmanach? W oparciu o najnowsze raporty analizujemy, jak Polska wypada na tle innych krajów pod względem złożoności procedur i warunków biznesowych. Odkrywamy również, co przyciąga inwestorów do naszego kraju i w jakich obszarach Polska ma jeszcze pole do poprawy.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo