Chat with us, powered by LiveChat

Rozliczenie działalności jako firma w spadku

firma w spadku

Zastanawiasz się co to jest sukcesja i zarządca sukcesyjny? Przeczytaj artykuł na ten temat.

Większość polskich firm prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu, wpisaną do CEIDG. Według informacji z CEIDG takich firm jest ponad 2 miliony i stanowią one około 80% przedsiębiorców. Firma osoby fizycznej, czy spółki cywilnej istnieje dopóki żyją ich właściciele. Śmierć przedsiębiorcy może spowodować niemałe perturbacje dla członków najbliższej rodziny, która najczęściej nie jest wtajemniczona w szczegóły funkcjonowania firmy. Ma to bardzo często przykre konsekwencje finansowe szczególnie w sytuacji, jeżeli prowadzona działalność gospodarcza była jedynym źródłem dochodów. Dlatego dla firm wpisanych do CEIDG wprowadzono pojęcie sukcesji firmy. W dzisiejszej publikacji napiszemy ogólnie, co to jest sukcesja i kim jest zarządca sukcesyjny.

Co to jest przedsiębiorstwo w spadku?

Ustawa o zarządzie sukcesyjnym reguluje zasady tymczasowego zarządzania przedsiębiorstwem po śmierci przedsiębiorcy.

Zgodnie ze zmianą różnych przepisów w tym zakresie, m.in. ustawy o identyfikacji podatników, NIP nadany przedsiębiorcy przechodzi na przedsiębiorstwo w spadku i wygasa wraz z wygaśnięciem zarządu sukcesyjnego, a jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony – wraz z wygaśnięciem uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego.

Jest to bardzo ważna zasada, która potwierdza kontynuowanie działalności gospodarczej zmarłego przedsiębiorcy. Jedną z pierwszych czynności, jakie należy wykonać, stając się przedsiębiorstwem w spadku, jest sporządzenie spisu składników majątkowych, które były przez przedsiębiorcę wykorzystywane w działalności gospodarczej, do których należą:

  • nieruchomości,
  • maszyny,
  • narzędzia,
  • wyposażenie biura,
  • patenty, znaki towarowe,
  • inne.

Jest to zadanie zarządcy sukcesyjnego, który po objęciu swojej funkcji sporządza wykaz składników przedsiębiorstwa w spadku.

   

Przedsiębiorstwo w spadku a obowiązki podatkowe

Podstawową rolę, jaką ma odegrać przedsiębiorstwo w spadku jest zachowanie ciągłości działalności gospodarczej. Chodzi o zabezpieczenie interesów spadkobierców, ale również o przetrwanie firmy. W związku z kontynuacją działalności ważne jest poznanie ogólnych zasad rozliczania podatków.

Rozliczenia w podatku dochodowym przedsiębiorstwa w spadku:

  • do końca roku podatkowego stosuje formę i metodę rozliczania zaliczek na podatek dochodowy przyjęty przez przedsiębiorcę przed śmiercią. Zmiany formy opodatkowania można dokonać z początkiem kolejnego roku,
  • pierwsza zaliczka przedsiębiorstwa w spadku będzie obejmowała miesiąc/kwartał, w którym zmarł przedsiębiorca, uwzględniając przychody, koszty od dnia otwarcia spadku,
  • jeżeli przedsiębiorca zatrudniał pracowników wchodzi w rolę płatnika składek ZUS i podatków,
  • składa zeznanie roczne na formularzu przedsiębiorstwa w spadku – PIT-36S, PIT-36LS, PIT-28S, na którym wykazuje przychody, koszty, dochód za okres od dnia śmierci do końca roku podatkowego.

Rozliczenie w podatku VAT:

  • jeżeli przedsiębiorca był czynnym podatnikiem VAT, to taki status również będzie posiadało przedsiębiorstwo w spadku, jeżeli korzystał ze zwolnienia od podatku VAT, to pozostaje ono w mocy,
  • na wystawianych fakturach sprzedaży należy wskazywać dane przedsiębiorcy z dopiskiem “w spadku”,
  • JPK_V7 należy składać do urzędu skarbowego właściwego dla zmarłego przedsiębiorcy. W składanym pliku muszą się znaleźć wszystkie dane związane z rozliczeniem VAT z danego okresu miesiąca/kwartału, również obejmujące zdarzenia sprzed śmierci przedsiębiorcy.
   

Pozostałe zagadnienia:

  • wszystkie stosunki pracy nawiązane przez przedsiębiorcę w ramach działalności gospodarczej będą kontynuowane na dotychczasowych zasadach aż do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego, więcej na ten temat można przeczytać w artykule pracownicy w przedsiębiorstwie w spadku,
  • Wszelkiego rodzaju umowy cywilnoprawne, takie jak m.in.: umowy sprzedaży, o świadczenie usług, leasingu, kredytu czy umowy o roboty budowlane, nie wygasają a zarządca sukcesyjny staje się osoba uprawnioną do ich wykonywania,
  • w przypadku pozwoleń, koncesji zarządca sukcesyjny ma możliwość złożenia wniosku o dodanie oznaczenia do przedsiębiorstwa wpisanego do rejestru określenia „w spadku” oraz o dopisanie danych zarządcy sukcesyjnego we wpisie.

Omawiana problematyka związana z działalnością przedsiębiorstwa w spadku powinna być brana pod uwagę, szczególnie w sytuacji, gdy prowadzona działalność jest głównym źródłem dochodów w rodzinie.

Powołanie zarządcy sukcesyjnego zapewnia ciągłość działania firmy, która jest rozpoznawalna z uwagi na tę samą nazwę i NIP, co nie pozostaje bez znaczenia, jeżeli przedsiębiorstwo funkcjonuje już od wielu lat na rynku.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.