Zmiany w rozliczaniu TAX FREE

tax free 2022

Dokonujesz rozliczenia w TAX FREE? Sprawdź, co się zmieni od 2022 roku.

Wielu ludzi podróżuje po różnych krajach, nie tylko w obrębie Unii Europejskiej. Z myślą o takich właśnie osobach niektóre kraje UE, w tym również Polska, wprowadziły system TAX FREE. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jak będzie wyglądało rozliczanie TAX FREE od 2022 roku.

Czym jest system TAX FREE?

Mechanizm TAX FREE jest dedykowany zarówno dla podróżnych, jak i przedsiębiorców. Dla lepszego zrozumienia tematu ustalimy, kim jest podróżny i przedsiębiorca.

PODRÓŻNY
PRZEDSIĘBIORCA
Osoba fizyczna, która nie ma stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE Podmiot prowadzący działalność gospodarczą na terenie Polski
Osoba, która zakupiła towar na terytorium Polski i wywiezie go z obszaru UE Czynny zarejestrowany podatnik VAT
Taka osoba ma prawo do zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie Posiada kasę fiskalną online
Sprzedaje w procedurze TAX FREE

Jak wygląda rozliczenie w TAX FREE obecnie?

Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów, dotyczy to zarówno dokumentu TAX FREE, jak i paragonu fiskalnego. Na formularzu TAX FREE znajdują się dane osoby, która dokonała zakupu, który musi opiewać na kwotę powyżej 200 zł. Przy wyjeździe z terytorium UE osoba, która chce odzyskać VAT musi zwrócić się do organu celnego z paszportem, paragonem i dokumentem TAX FREE, który musi być potwierdzony przez funkcjonariusza celnego. Komplet dokumentów stanowi podstawę do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Jak będzie wyglądało rozliczenie w TAX FREE po zmianach?

Tendencja przechodzenia z papierowego na elektroniczny obieg dokumentów w różnych obszarach również objęła rozliczenia w TAX FREE. Zmiany, o których mówimy, zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Rozliczanie TAX FREE po zmianach:

  • rejestracja na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC),
  • wystawianie i automatyczne rejestrowanie elektronicznych dokumentów TAX FREE,
  • elektroniczne potwierdzanie wywozu towarów sprzedawcom,
  • szybki i łatwy dostęp do dokumentów dla przedsiębiorców.

Dzięki nowym narzędziom sprzedawcy będą wystawiali i rejestrowali dokumenty TAX FREE elektronicznie. Wypłacone kwoty zwrotu podatku VAT również będą odnotowywane w tej formule. Nowa e-usługa będzie dostępna na platformie PUESC. Nie będzie już obowiązku dołączania paragonu fiskalnego, stąd wymóg posiadania kasy online przez przedsiębiorców, którzy już korzystają z TAX FREE, jak i tych, którzy zamierzają z niego korzystać.

Od kiedy można się rejestrować do systemu TAX FREE?

Od 1 lipca 2021 roku przedsiębiorcy mogą się już rejestrować do systemu TAX FREE poprzez platformę PUESC. Jest to okres potrzebny na dostosowanie firmy do nowych przepisów, jak również pozwoli na rozłożenie w czasie procesu rejestracji wszystkich zainteresowanych. Obecnie z rozliczania TAX FREE korzysta około 3.000 firm, ale każdy przedsiębiorca może skorzystać z tej procedury.

Pozytywy rozliczania w TAX FREE

Wprowadzane zmiany mają być przyjazne zarówno dla przedsiębiorców, jak i podróżnych.

Atuty dla przedsiębiorcy:

  • wszystkie informacje i dokumenty będą się znajdowały w jednym miejscu,
  • szybki dostęp do danych,
  • otrzymywanie potwierdzenia wywozu towarów bezpośrednio z urzędu.

Atuty dla podróżnego:

  • skrócenie czasu obsługi,
  • elektroniczny dostęp do dokumentów podróżnego,
  • możliwość uzyskania zwrotu w formie gotówkowej, polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej,
  • szybki zwrot przy transakcjach bezgotówkowych.

Logo TAX FREE

Stare logo:

 
stare logo tax free
 

Nowe logo:

 
nowe logo tax free
 
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.