Wielu ludzi podróżuje po różnych krajach, nie tylko w obrębie Unii Europejskiej. Z myślą o takich właśnie osobach niektóre kraje UE, w tym również Polska, wprowadziły system TAX FREE. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jak będzie wyglądało rozliczanie TAX FREE od 2022 roku.
Czym jest system TAX FREE?
Mechanizm TAX FREE jest dedykowany zarówno dla podróżnych, jak i przedsiębiorców. Dla lepszego zrozumienia tematu ustalimy, kim jest podróżny i przedsiębiorca.
PODRÓŻNY
PRZEDSIĘBIORCA
Osoba fizyczna, która nie ma stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE
Podmiot prowadzący działalność gospodarczą na terenie Polski
Osoba, która zakupiła towar na terytorium Polski i wywiezie go z obszaru UE
Czynny zarejestrowany podatnik VAT
Taka osoba ma prawo do zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie
Posiada kasę fiskalną online
Sprzedaje w procedurze TAX FREE
Jak wygląda rozliczenie w TAX FREE obecnie?
Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów, dotyczy to zarówno dokumentu TAX FREE, jak i paragonu fiskalnego. Na formularzu TAX FREE znajdują się dane osoby, która dokonała zakupu, który musi opiewać na kwotę powyżej 200 zł. Przy wyjeździe z terytorium UE osoba, która chce odzyskać VAT musi zwrócić się do organu celnego z paszportem, paragonem i dokumentem TAX FREE, który musi być potwierdzony przez funkcjonariusza celnego. Komplet dokumentów stanowi podstawę do ubiegania się o zwrot podatku VAT.
Jak będzie wyglądało rozliczenie w TAX FREE po zmianach?
Tendencja przechodzenia z papierowego na elektroniczny obieg dokumentów w różnych obszarach również objęła rozliczenia w TAX FREE. Zmiany, o których mówimy, zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Rozliczanie TAX FREE po zmianach:
rejestracja na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC),
wystawianie i automatyczne rejestrowanie elektronicznych dokumentów TAX FREE,
szybki i łatwy dostęp do dokumentów dla przedsiębiorców.
Dzięki nowym narzędziom sprzedawcy będą wystawiali i rejestrowali dokumenty TAX FREE elektronicznie. Wypłacone kwoty zwrotu podatku VAT również będą odnotowywane w tej formule. Nowa e-usługa będzie dostępna na platformie PUESC. Nie będzie już obowiązku dołączania paragonu fiskalnego, stąd wymóg posiadania kasy online przez przedsiębiorców, którzy już korzystają z TAX FREE, jak i tych, którzy zamierzają z niego korzystać.
Od kiedy można się rejestrować do systemu TAX FREE?
Od 1 lipca 2021 roku przedsiębiorcy mogą się już rejestrować do systemu TAX FREE poprzez platformę PUESC. Jest to okres potrzebny na dostosowanie firmy do nowych przepisów, jak również pozwoli na rozłożenie w czasie procesu rejestracji wszystkich zainteresowanych. Obecnie z rozliczania TAX FREE korzysta około 3.000 firm, ale każdy przedsiębiorca może skorzystać z tej procedury.
Pozytywy rozliczania w TAX FREE
Wprowadzane zmiany mają być przyjazne zarówno dla przedsiębiorców, jak i podróżnych.
Atuty dla przedsiębiorcy:
wszystkie informacje i dokumenty będą się znajdowały w jednym miejscu,
szybki dostęp do danych,
otrzymywanie potwierdzenia wywozu towarów bezpośrednio z urzędu.
Atuty dla podróżnego:
skrócenie czasu obsługi,
elektroniczny dostęp do dokumentów podróżnego,
możliwość uzyskania zwrotu w formie gotówkowej, polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej,
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy wiesz, że aż 65% firm, które tworzą persony, osiąga wyższy ROI z kampanii marketingowych? Poznanie idealnego klienta to dziś nie wybór, a prawdziwa konieczność. Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne kampanie, lepiej dopasowane oferty i treści, które angażują – musisz poznać swoją personę, a nasz artykuł Ci w tym pomoże.
Wysokość składek ZUS na dany rok jest uzależniona od pewnych wskaźników makroekonomicznych. Ministerstwo Finansów już teraz prognozuje te wskaźniki na 2026 rok, co pozwala na wstępne oszacowanie wysokości składek.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo